• fettjock

När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?

Anonym skrev 2012-11-08 12:52:14 följande:
    Tack för svar.

Funderade på att posta på FB men där är förmodligen 80% av svaren "finns inga cannabis abstinens".

Förhållandet till mat såg bra ut innan jag började. Var man deppig kunde jag kanske äta dåligt en dag eller två, men man blev ju alltid hungrig tillslut. 

Jag hade blödande magsår för två månader sedan, käkade omiprazol (tror det är typ losec) samt antibiotika mot Helicobacter Pyloris. Gjorde ny gastroskopi för två veckor sedan och allt såg fint ut nu.
    Misstänker nu att jag fått magsåret pga av rökandet. Läste att man kunde få magsår av bulimi och mina ätvanor har varit ganska lika, dvs inte ätit något på dagarna då man jobbat och sen försökt proppa i sig så mycket jag kunnat på kvällarna då jag rökt. 

Har läst lite på nätet och nästan alla som i hvudtaget haft besvär har dessa gått över på 3-4 dagar, har dock hittat ett par personer som påstått att det suttit i i 1-3 veckor, så det kanske släpper snart. 

Funderar på om tränings skulle hjälpa, men vill liksom inte slösa kalorier på det :-S 
    Du säger ju själv du inte har abstinens, så vad tror du de ska säga då.

Jag tror du faktiskt får lära dig äta mat igen.
    Tror din kropp associerar mat när du rökar och att den nu ska få mat utanför rökningen.
    Gör la så att den protesterar.

Sen även det du säger du inte ätit på jobbet och sen ätit massor på kvällen.
    Det låter som en osund ätvana du skapat dig där.
    Oavsett om du rökar eller inte, så är det inte bra matvanor du har.

Enda rådet jag har just för tillfället är, att du tar med mat till jobbet.
    Och då så god mat du kan komma på(INTE GODIS SOCKER), och äter detta fördelat på par ggr.
    Eller kanske nått snacks att ha vid arbetsplatsen och givetvis icke socker där heller.
    Möjligtvis frukt som visserligen innehåller en del socker också.

Om nu inte din aptit ökar inom kort typ 1-2 veckor, så föreslår jag du uppsöker läkare och berättar du blir illa mående av mat den senaste tiden.
    Givetvis säger du inget om du rökt cannabis en längre tid, det är tyvärr kontraproduktivt för din möjlighet att bli undersökt ordentligt.
    För med tanke på dina matvanor under en längre tid, så kan man ju inte utesluta att din mage har tagit skada.
    Eller än värre kanske fått någon sjukdom/cancer(inte för att skrämmas).
  • fettjock

Om du vill gå upp i vikt, så är det ris, pasta och potatis med en hel del fett som är det bästa till detta.
    Givetvis kött och annat också, men dessa ska vara dominerande.

Denna rådgivningsbyrå om "abstinens" på cannabis, ska du nog ta med en nypa salt.
    De problem i avhållsamhet på cannabis efter en längre konsumtionstid, varar normalt i någon dag.
    Sen är det över.
    I samanhangen så ska man tillägga andra psykiskaberoende som tex shopping och spel, så får man också dessa "abstinens" symtomer när stoppar sitt beroende.
    Sen brottas man inte med fysiska manifestationer utan då handlar det om rent psyke.

Dock detta med maten låter oroande för BMI16 är inte riktigt där man ska vara.
    Råd är börja små äta och saker som du tycker är mycket goda(ej socker nu då).
    Och sprid ut det på många ggr per dag, tills du börjat vänja dig med att äta på alla tider på dagen.
    Och sen gå vidare från där i att utöka matintagen, tills det når en nivå där du är nöjd med ditt BMI.

Svar på tråden När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?