• Anonym

När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?

Dum i huvudet som jag är har jag brukat THC dagligen i närmare ett år bortsett från två uppehåll på drygt en vecka styck. Jag är idag inne på dag 10 utan röka och kan inte känna någon förbättring än. 

Att tvinga i sig maten leder bara till att jag spyr upp. Klarar kanske av att äta en 1/4 normalportion åt gången utan att spy eller vara nära på att spy. Enda sättet för mig att få i mig normalmängd kalorier på en dag är att äta lite typ varannan timme. Men det är inte så praktiskt direkt när man jobbar. Andra alternativet är träningsdrycker, men det känns inte som en långsiktig lösning och tror inte det är så bra för magen. 

Detta är ett stort problem för mig. Anledningen till att jag inte tagit uppehåll tidigare (ja, jag är dum i huvudet) är för att jag knappt klarat av att äta de senaste månaderna om jag inte rökt innan. Väger nu 47 kg till mina 174 cm. Har alltid varit smal men brukar ändå ligga på ca 53 kg.

Så fort jag äter så känns det som att jag har magsyra upp i halsen i flera timmar efteråt. Måste vara jätteförsiktig med hur jag rör mig efter jag ätit, blir det en för hastig rörelse så är det lätt hänt att jag spyr. 

Mängderna som jag brukat är väl kanske 4 joints (ca 1/3 grönt och 2/3 tobak) på lediga dagar och kanske 1-2 joints på vardagskvällar. Vet inte riktigt hur mycket det blir i gram. 

Vad jag vet känner jag inte av några andra abstinens. Tog theralen 5 mg de två första nätterna för att inte riskera att vara helt död på jobbet och tredje natten var en fredag så då hoppade jag det och hade inga som helst problem med sömnen. Har väl dock svettats lite mer när jag sovit och drömt skumma drömmar. Själva suget i sig har inte funnits. Eller har ju haft sug vissa dagar när man knappt fått i sig nån mat bara för att kunna äta ordentligt. Men då hamnar man ju på ruta ett igen så förstår att det är en idiotisk idé. 

Någon som varit med om detta och vet hur länge detta kan sitta i? Eller någon som bara är insatt? Finns det något man kan göra för att påskynda processen? Pallar inte med denna näringsbrist längre :'(

• Svar på tråden När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?
  • Anonym (Intresserad)

Får man lova att fråga hur ditt förhållande till mat såg ut innan? Det kan ju faktiskt vara som så att det är något annat som är fel också. Saker o ting händer ju faktiskt i kroppen, och har du tur så löser det sig med en läkarundersökning och Losec.

Jag är själv vanerökare, men detta känner jag inte igen. Har inga problem med aptiten vare sig under eller efter, eller under längre uppehåll. 

Du borde få fler svar om du ställer samma fråga på Flashback, trots allt så har folk där mer erfarenhet av cannabis.

Önskar dig lycka till, och hoppas verkilgen att det löser sig. Funkar inte magen, då funkar inte livet. :(  

• Anonym

Tack för svar.

Funderade på att posta på FB men där är förmodligen 80% av svaren "finns inga cannabis abstinens".

Förhållandet till mat såg bra ut innan jag började. Var man deppig kunde jag kanske äta dåligt en dag eller två, men man blev ju alltid hungrig tillslut. 

Jag hade blödande magsår för två månader sedan, käkade omiprazol (tror det är typ losec) samt antibiotika mot Helicobacter Pyloris. Gjorde ny gastroskopi för två veckor sedan och allt såg fint ut nu.
    Misstänker nu att jag fått magsåret pga av rökandet. Läste att man kunde få magsår av bulimi och mina ätvanor har varit ganska lika, dvs inte ätit något på dagarna då man jobbat och sen försökt proppa i sig så mycket jag kunnat på kvällarna då jag rökt. 

Har läst lite på nätet och nästan alla som i hvudtaget haft besvär har dessa gått över på 3-4 dagar, har dock hittat ett par personer som påstått att det suttit i i 1-3 veckor, så det kanske släpper snart. 

Funderar på om tränings skulle hjälpa, men vill liksom inte slösa kalorier på det :-S 

• fettjock
    Anonym skrev 2012-11-08 12:52:14 följande:
    Tack för svar.

Funderade på att posta på FB men där är förmodligen 80% av svaren "finns inga cannabis abstinens".

Förhållandet till mat såg bra ut innan jag började. Var man deppig kunde jag kanske äta dåligt en dag eller två, men man blev ju alltid hungrig tillslut. 

Jag hade blödande magsår för två månader sedan, käkade omiprazol (tror det är typ losec) samt antibiotika mot Helicobacter Pyloris. Gjorde ny gastroskopi för två veckor sedan och allt såg fint ut nu.
    Misstänker nu att jag fått magsåret pga av rökandet. Läste att man kunde få magsår av bulimi och mina ätvanor har varit ganska lika, dvs inte ätit något på dagarna då man jobbat och sen försökt proppa i sig så mycket jag kunnat på kvällarna då jag rökt. 

Har läst lite på nätet och nästan alla som i hvudtaget haft besvär har dessa gått över på 3-4 dagar, har dock hittat ett par personer som påstått att det suttit i i 1-3 veckor, så det kanske släpper snart. 

Funderar på om tränings skulle hjälpa, men vill liksom inte slösa kalorier på det :-S 
    Du säger ju själv du inte har abstinens, så vad tror du de ska säga då.

Jag tror du faktiskt får lära dig äta mat igen.
    Tror din kropp associerar mat när du rökar och att den nu ska få mat utanför rökningen.
    Gör la så att den protesterar.

Sen även det du säger du inte ätit på jobbet och sen ätit massor på kvällen.
    Det låter som en osund ätvana du skapat dig där.
    Oavsett om du rökar eller inte, så är det inte bra matvanor du har.

Enda rådet jag har just för tillfället är, att du tar med mat till jobbet.
    Och då så god mat du kan komma på(INTE GODIS SOCKER), och äter detta fördelat på par ggr.
    Eller kanske nått snacks att ha vid arbetsplatsen och givetvis icke socker där heller.
    Möjligtvis frukt som visserligen innehåller en del socker också.

Om nu inte din aptit ökar inom kort typ 1-2 veckor, så föreslår jag du uppsöker läkare och berättar du blir illa mående av mat den senaste tiden.
    Givetvis säger du inget om du rökt cannabis en längre tid, det är tyvärr kontraproduktivt för din möjlighet att bli undersökt ordentligt.
    För med tanke på dina matvanor under en längre tid, så kan man ju inte utesluta att din mage har tagit skada.
    Eller än värre kanske fått någon sjukdom/cancer(inte för att skrämmas).
  • loki
    Anonym skrev 2012-11-08 12:52:14 följande:
    Tack för svar.

Men det finns ingen cannabis abstinens

Jag tänker så här, dom två mest kända cannabis "abstinens"symptom består av humörsvängningar, vilket är ganska självförklarande, man har gått på lugnande ett bra tag, utan så helt plötsligt har man inga tyglar och känslorna kan överaska ens själv, det tar några få dagar innan man får det under kontrol.
    samma sak är det med "abstinens" nummer 2, tillfälliga sömnbesvär, ganska självförklarade det också då man har förmodligen använt cannabis kvällstid då den fungerar som sömnmedicin, tar några få dagar att få in bra sömnrytm igen.
    I det ljuset, med tanke på att cannabis förhöjer aptiten skulle jag eventuellt kunna ge dig rätt, dina problem KAN bero på cannabis.
    Däremot har jag aldrig ens hört talas om dina problem så det låter väldigt långsökt

Seriöst alltså, skulle jag vara dig skulle jag omgående uppsöka vården då det låter inte alls hälsosamt dels det du håller på med dels symptomen du uppvisar.
    Vänd dig läkaren och beskriv vad du lider av, givetvis utan att nämna cannabisbruk så du blir grundligt undersökt och inte avfärdat som "absande knarkare"

• Anonym
    loki skrev 2012-11-08 17:54:28 följande:
    Men det finns ingen cannabis abstinens

Jag tänker så här, dom två mest kända cannabis "abstinens"symptom består av humörsvängningar, vilket är ganska självförklarande, man har gått på lugnande ett bra tag, utan så helt plötsligt har man inga tyglar och känslorna kan överaska ens själv, det tar några få dagar innan man får det under kontrol.
    samma sak är det med "abstinens" nummer 2, tillfälliga sömnbesvär, ganska självförklarade det också då man har förmodligen använt cannabis kvällstid då den fungerar som sömnmedicin, tar några få dagar att få in bra sömnrytm igen.
    I det ljuset, med tanke på att cannabis förhöjer aptiten skulle jag eventuellt kunna ge dig rätt, dina problem KAN bero på cannabis.
    Däremot har jag aldrig ens hört talas om dina problem så det låter väldigt långsökt

Seriöst alltså, skulle jag vara dig skulle jag omgående uppsöka vården då det låter inte alls hälsosamt dels det du håller på med dels symptomen du uppvisar.
    Vänd dig läkaren och beskriv vad du lider av, givetvis utan att nämna cannabisbruk så du blir grundligt undersökt och inte avfärdat som "absande knarkare"

Gjorde ju en gastroskopi för två veckor sedan så¨tror inte det är något allvarligt fel. Vid första gastroskopin så tog det även prover så någon cancer är det iaf inte tal om. Jag ska nog ge det månaden ut, om jag i december fortfarande uppvisar symptom så får jag väl gå till läkaren. Får väl köra lite proteindrinkar iaf. Har ett BMI på knappt 16 nu.

Du har helt rätt i att det inte direkt är "normalt" med dessa abstinens jag har. De vanligaste som man läser och hör om brukar vara lite svårt att somna i några nätter precis som du säger. Men om man googlar lite på engelska så hittar man ganska mycket om aptitlöshet. HIttade detta på rådgivningsbyrån i Lund:Det första steget varar i ca 12 dagar och bär en
    medicinsk prägel.
    Har Du upplevt följande abstinenssymptom?
    · Sömnstörningar? Ja Nej
    · Kalla och varma svettningar? Ja Nej
    · Ökad drömaktivitet? Ja Nej
    · Muskelvärk? Ja Nej
    · Huvudvärk? Ja Nej
    · Snuva? Ja Nej
    · Dålig mage? Ja Nej
    · Irritation? Ja Nej
    · Negativa känslor? Ja Nej

Så det är nog normalt Önskar bara att det tar slut snart.   
  • fettjock

Om du vill gå upp i vikt, så är det ris, pasta och potatis med en hel del fett som är det bästa till detta.
    Givetvis kött och annat också, men dessa ska vara dominerande.

Denna rådgivningsbyrå om "abstinens" på cannabis, ska du nog ta med en nypa salt.
    De problem i avhållsamhet på cannabis efter en längre konsumtionstid, varar normalt i någon dag.
    Sen är det över.
    I samanhangen så ska man tillägga andra psykiskaberoende som tex shopping och spel, så får man också dessa "abstinens" symtomer när stoppar sitt beroende.
    Sen brottas man inte med fysiska manifestationer utan då handlar det om rent psyke.

Dock detta med maten låter oroande för BMI16 är inte riktigt där man ska vara.
    Råd är börja små äta och saker som du tycker är mycket goda(ej socker nu då).
    Och sprid ut det på många ggr per dag, tills du börjat vänja dig med att äta på alla tider på dagen.
    Och sen gå vidare från där i att utöka matintagen, tills det når en nivå där du är nöjd med ditt BMI.

• loki
    Anonym skrev 2012-11-09 08:33:49 följande:
    Gjorde ju en gastroskopi för två veckor sedan så¨tror inte det är något allvarligt fel. Vid första gastroskopin så tog det även prover så någon cancer är det iaf inte tal om. Jag ska nog ge det månaden ut, om jag i december fortfarande uppvisar symptom så får jag väl gå till läkaren. Får väl köra lite proteindrinkar iaf. Har ett BMI på knappt 16 nu.

Du har helt rätt i att det inte direkt är "normalt" med dessa abstinens jag har. De vanligaste som man läser och hör om brukar vara lite svårt att somna i några nätter precis som du säger. Men om man googlar lite på engelska så hittar man ganska mycket om aptitlöshet. HIttade detta på rådgivningsbyrån i Lund:
    Det första steget varar i ca 12 dagar och bär en
    medicinsk prägel.
    Har Du upplevt följande abstinenssymptom?
    · Sömnstörningar? Ja Nej
    · Kalla och varma svettningar? Ja Nej
    · Ökad drömaktivitet? Ja Nej
    · Muskelvärk? Ja Nej
    · Huvudvärk? Ja Nej
    · Snuva? Ja Nej
    · Dålig mage? Ja Nej
    · Irritation? Ja Nej
    · Negativa känslor? Ja Nej

Så det är nog normalt Önskar bara att det tar slut snart.   
    Från lund, den som stod bakom designen råkar inte vara opportunisten Thomas Lindqvist?
    Skulle jag vara dig skulle jag ta allt vad den guldgrävaren drar fram med en säck av salt, om du kommer in till akuten med brutet ben efter att ha rökt cannabis så blir du enligt han diagnoserat till haschpsykos med avvikande symptom.
    Med enkla ord, han skyller allt på cannabis och ger exotiska bortförklaringar till det, allt i linje med den hållna politiken och helt utan vetenskaplig stöd.
    Positionen du är i är så långt ifrån normalt man kan komma, bmi 16 och spy efter att ha ätit är nog en beskrivning på motsatsen.
    Om det fungerar för dig att äta varannan timme så skulle jag göra just det, annars så akut söka vård.
    Du håller på att dö, det inser du kanske?
  • Digestive

Bara en tanke; du skulle inte ha kunnat utveckla en form av ätstörning medan du använde cannabis? De behöver ju inte ha någon direkt koppling till varandra, mer än att cannabis förmildrade ätstörningen. 

• Anonym

Hej J

Det går bättre tog nästan 3 veckor innan det vände. Helt underbart J Har lyckats gå upp ca 3 kg nu. Kompletterar även med näringsdrycker ibland för att få en snabbare viktuppgång.

Helt sjukt att man nu kan boka en lunchträff med folk :-S Har ju inte kunnat äta utan att vara hög sedan juni ungefär. Det är helt fantastiskt att äntligen ha aptit igen. 

Svar på tråden När får man tillbaka aptiten efter att man slutar med THC?