• Odetta

Rädsla inför förlossningen....

Hej TS:

Åh vad synd att du fick sådan rädsla nu! Vet du, lita på dig själv och din kropp! Mitt snabbaste tips såhär är att läs en massa positiva förlossningsberättelser, ta in allt POSITIVT som du hittar och håll dig undan allt det negativa. Det negativa är bra att veta att det finns och att det kan gå si eller så, men det är det positiva som ska vara den ledande känslan.

En förlossning är en fantastisk händelse i ens liv. Den är enorm och känslosam och turbulent och något så helt naturligt som det bara går att komma. Likaså är rädslorna kring den, framför allt första gången. Det tillhör liksom.

Men låt inte rädslan ta över!

Känner du att rädslan tar över så ha ett snack med dig själv, även om du initialt inte tror på det så BEJAKA din kommande förlossning. Intala dig själv att du visst ser fram emot den, att det kommer att gå jätte bra och att DU klarar det galant, oavsett om det går på 3 eller 33 timmar. Du ska bli mamma, det är ju jättestort!!! Och dina tankar påverkar faktiskt mer än vad du tror. Att bara tänka "nej nej nej" ger kroppen signaler som blockerar, som skapar stress och som i sin tur kommer påverka hur du upplevel förlossningen. Men om du tänker (och hellst även säger) "JA!" så sätts helt andra signaler igång i din kropp och positiva hormoner frisläpps. Även om du i början kanske får ljuga för dig själv med ett JA så går kroppen att övertala

Sedan se till att när det väl är dags att du har det stöd du vill ha och behöver med dig. Att enbart ha med sig sin partner räcker inte alla gånger då partnern kanske också är jättenervös. Då kan det vara skönt att ha med en tredje person, om det så är en vän, mamma eller en doula. Denna tredje person kan finnas där för dig OCH din partner och hjälpa din partner att bli det bästa stödet som möjligt för dig....för en lugn partner har en lugnande effekt även på den födande kvinnan.

Jag är doula och vill du (eller någon annan för den delen som känner för det) prata mer, om det så är för att vädra tankar eller få lite pepp, så är du/ni välkomna att höra av er till mig. Ni hittar min kontaktinformation på min hemsida www.mindoula.nu                

PS: Och, eftersom du nämner en unge i minuten, vill du titta på ett avsnitt av "en unge i minuten" som kanske ger en lite mer positiv känsla så titta på avsnitt 6 med Martin och Juliane   

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Odetta

Vill också rekommendera en jättebra bok "föda utan rädsla" av Susanna Heli (toppen även för den som inte är rädd, på engelska har den fått namnet "confident birth")

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
Svar på tråden Rädsla inför förlossningen....