• ploten

Hur mycket betalar man en 15-åring som sitter barnvakt?

Vi har två barn, 5 och 3 år, och har precis hittat en bekants bekant som har en 15-åring som gärna vill sitta barnvakt. Vi har aldrig haft någon som kunnat ta barnen en kväll för att vi ska kunna gå ut och äta tillsammans eller gå på bio eller göra något annat kul, så vi ser jättemycket fram emot detta!

Frågan är bara hur mycket man betalar en 15-åring för att sitta barnvakt? Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Hur mycket betalar man en 15-åring som sitter barnvakt?
  • 2211

100 kr i timmen är inte rimligt någonstans eftersom det är många vuxna som inte ens får det när de arbetar. Bortskämda snorungar kanske kräver mer än 50 kr men ungdomar med normala hjärnor och en vettig uppfostran gör det inte.

• Aria
    Loojsen skrev 2012-11-04 11:03:16 följande:
    100:- i timmen tycker jag känns rimligt. Först och främst är hon 15, och är säkert ute på äventyr på helgerna. Så då måste de ju endå locka lite att sitta barnvakt tex en fredagskväll :) kanske kan ha lägre timpris om de är en veckodag ;)
    Vad är det för 15 åringar som är ute och ränner på kvällar och nätter? Sådana 15 åringar skulle jag då inte vilja ha 15 åringar som är ute och ränner som barnvakt man måste välja de som passar ens barn väldigt noga
    och betala 500-700 för en hel kväll är alldeles för mycket för att bara sova den mesta av tiden
    min kompis osm jobbar på ett boende för barn då pratar vi 10 barn får 50 kronor i timmen efter kl 12 om det är sovjour och på det skattar han och betalar sina utgifter,

jag skulle aldrig betala sådana priser för en barnvakt men tack gode gud så behöver jag inte det då jag har stor släkt och alla ställer upp för varandra men vissa här inne föreslår drömpriser
  • Jennolinnea

Här försvann det grejor...
    15 år - 50 kr, 16 år - 60 kr, 17 år - 70 kr osv. Skulle det stå.

• elektra1

Nu skulle jag inte låta någon vara barnvakt som jag bara känner lite. Men Om så skulle jag inte betala mer än 50 kr timmen. Då jag själv tjänar 104 kr h. Och barnvakt hos mig inte skulle vara så jobbigt. Bara godis å filmtittande.

• elektra1
    elektra1 skrev 2012-11-04 18:40:33 följande:
    Nu skulle jag inte låta någon vara barnvakt som jag bara känner lite. Men Om så skulle jag inte betala mer än 50 kr timmen. Då jag själv tjänar 104 kr h. Och barnvakt hos mig inte skulle vara så jobbigt. Bara godis å filmtittande.

Men vad konstigt jag formulerade mig. Skriver på ipad å slängde om ord
  • tahira

För två barn i de åldrarna skulle jag betala ca 70/h - och samtidigt säga att ni betalar för minst tre timmar oavsett om ni blir iväg längre.

Vi betalar barnvakter motsvarande 80:- i timmen dagtid och ca 110:- om det sträcker sig efter 22.00, samt om det är kort varsel. Betalar alltid för minst tre timmar. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • ploten
    pontus1992 skrev 2012-11-04 05:36:54 följande:
    100 i timmen, det blir väl inte så många timmar så man måste ju betala rätt högt timpris så att barnvakten verkligen tycker att det är värt det.. speciellt om ni nu verkligen vill ha tillgång till henne/honom igen, då ska ni absolut inte vara snåla.

Ja, det var lite så jag tänkte också. Det blir inte så många timmar, men hon har ju ändå bundit upp sig den kvällen.
  • Aria
    ploten skrev 2012-11-04 23:16:48 följande:

Ja, det var lite så jag tänkte också. Det blir inte så många timmar, men hon har ju ändå bundit upp sig den kvällen.
    Hon är 15 år gammal!!!!!!!
  • pontus1992
    Aria skrev 2012-11-05 01:34:06 följande:
    Hon är 15 år gammal!!!!!!!
    vad ska en 15 åring göra på fredagkvällarna då?? sitta hemma och hålla mamma och pappa i hand?
    det är självklart att uppetar man någons tid så ska de ha betalt för det..
Svar på tråden Hur mycket betalar man en 15-åring som sitter barnvakt?