• ploten

Hur mycket betalar man en 15-åring som sitter barnvakt?

Vi har två barn, 5 och 3 år, och har precis hittat en bekants bekant som har en 15-åring som gärna vill sitta barnvakt. Vi har aldrig haft någon som kunnat ta barnen en kväll för att vi ska kunna gå ut och äta tillsammans eller gå på bio eller göra något annat kul, så vi ser jättemycket fram emot detta!

Frågan är bara hur mycket man betalar en 15-åring för att sitta barnvakt? Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Hur mycket betalar man en 15-åring som sitter barnvakt?
  • GladaFrun

Vi betalar 50 kr/Tim eller 500-700 kr om det är övernattning. Barnvakterna är väldigt nöjda med det

• GladaFrun

Vi har satt ungefär samma timpenning som kommunen betalar för sommarjobb

• Bambi07

När jag sitter barnvakt åt en släktings barn så får jag 70 kr/timmen. Då är det bara ett barn, men jag ger mat och nattar ifall det är de tiderna. Nu ställer jag ju upp ganska mycket eftersom det är en släkting, men jag tror inte att jag skulle göra det för den lönen för någon annans barn. Sedan är jag visserligen 21 och inte 15 och har ett "riktigt" jobb där jag tjänar ganska mycket mer än vad jag gör på barnvaktning så det blir ju lite kontraster :P

• 2211

50 kr i timmen tycker jag är rimligt.

• 2211
    Aria skrev 2012-11-03 23:27:54 följande:
    herregud med tanke på att en normal vuxen människa tjänar ca 70-90kr i timmen efter skatt och på det ska det ska alla utgifter betalas så tycker jag att 50 kronor SVART i timmen är mer än nog

när jag satt barnvakt så fick jag 120 kronor ibland lite mer för tre-4 timmar och det var alldeles utmärkt för mig som 15 åring.

Jag sitter gärna barnvakt åt dina barn en hel dag för 500 kronor rent i handen
  • WickanD

Jag får 500kr varje gång jag är barnvakt och det är jag cirka 3-4 timmar åt gången om det inte är fredag kväll då kan det hända att jag är det lite längre. Detta är mina små syskon som är 9,5 och 1år. Dock är jag inte 15 utan 21år. Men att uppskatta sin barnvakt är viktigt. Annars kan man vara utan. Dock vet jag inte hur mycket ni tjänar men mina föräldrar tjänar ganska bra!

• pontus1992
    WickanD skrev 2012-11-04 10:14:21 följande:
    Jag får 500kr varje gång jag är barnvakt och det är jag cirka 3-4 timmar åt gången om det inte är fredag kväll då kan det hända att jag är det lite längre. Detta är mina små syskon som är 9,5 och 1år. Dock är jag inte 15 utan 21år. Men att uppskatta sin barnvakt är viktigt. Annars kan man vara utan. Dock vet jag inte hur mycket ni tjänar men mina föräldrar tjänar ganska bra!

tar du betalt för att passa dina syskon???? herregud antar du bor hemma? en liten fråga drar de av barnpassningspengarna du tjänar på hyran och maten du betalar till dina föräldrar???
  • Loojsen

100:- i timmen tycker jag känns rimligt. Först och främst är hon 15, och är säkert ute på äventyr på helgerna. Så då måste de ju endå locka lite att sitta barnvakt tex en fredagskväll :) kanske kan ha lägre timpris om de är en veckodag ;)

• WickanD

Haha om jag tar betalt? Absolut inte men mina föräldrar väljer att ge mig pengar. Är det mitt problem? Ger dom inte pengar så köper dom grejer. Och nej kära Pontus1992, jag flyttade hemifrån när jag var 15år. Så jag betalar min egna hyra och min egen mat. Någon mer fråga på det? Haha!

Svar på tråden Hur mycket betalar man en 15-åring som sitter barnvakt?