Inlägg från: Gudasänd |Visa alla inlägg
  • Gudasänd

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Simon 681 skrev 2012-11-20 20:11:30 följande:
    1) Tid och rum (+energi) är punkten
    2) Punkten är hela rummet och hela punkten befinner sig i rummet
    3) Det finns inget "ifrån" om totala rummet är i punkten. Om det finns ytteligare rumsdimentioner, så är det öppet för spekulation.
    4) En orsak kan vara samtidig med dess verkan. Tiden kan ha existerat som en rumsdimention "innan" den "började" uppföra sig som det vi kallar tid och  sådeles "redan" ha funnits  "när" expansionen började.
    5) Jag tror inte de menar att ett universum som poppar in i existens från ickeexistens, som partiklar gör vid kvantfluktuation är en exakt analogi, utan de menar snarare att det går att tänka sig att materia och energi, under vissa omständigheter kan "börja existera", utan synlig kasualitet.
    6) Tiden skulle inte vara som den tid vi känner och det skulle därför inte finnas något innan och kasualitet bryter ihop. Tid och rum kan "alltid" ha existerat och även existerat ex tempore. Även om man räknar med supertid eller andra tidsdimensioner så kan universumet haft sin orsak i någonting som inte finns "före" tiden som vi känner till det, som exempelvis vertikal kasualitet.
    7) Ja, varför, vad som orsakade eller hur man nu skall uttrycka det, det är den stora frågan.
    8 Se 7 och 6
    9 Jag avfärdar kategoriskt ingenting, utan försöker  hjälpa dig att förstå BBT, det märks nämligen på dina frågeställningar att du har missupfattat BBT sidans argument. Jag kan hjälpa dig hitta bättre och knepigare frågor, tillochmed.

Jag gillar att du tar dig tid att fråga, svara på frågor och göra lite efterforskningar på nätet, samt länka. Kunde du ha lite mer vettiga argument skulle du kanske kunna komma någonstans i dina diskussioner.

Jag personligen är inte helsåld på BBT, det finns en hel del antaganden som verkar rätt lösa och en hel del kontraintuitivt.    
    1) Tid och rum är punkten? Men enligt BB-teorin så fanns ju vare sig tid eller rum innan BB, vilket skulle innebära att din punkt aldrig fanns innan BB...

2) Punkten är rummet? Men det fanns ju inget rum enligt teorin, alltså kan ju inte punkten vara rummet!

3) Oavsett om det totala rummet fanns i din punkt eller inte, så måste du förklara vart det hela kom ifrån!

4) Antingen fanns tiden eller så fanns den inte. Ingenting kan både finnas och inte finnas på samma gång!

5) Partiklar kan aldrig poppa in i existens från icke-existens, bara fråga om att de framträder i en dimension från en annan dimension. Icke-existens kan ALDRIG leda till existens!

Materia och energi kan för övrigt inte ha någon begynnelse, vilket också Energiprincipen ger belägg för.

6) När började din punkt existera?

Massor av ansedda astronomer dömer ut Big Bang-teorin:

www.flashback.org/sp5841611

Det finns inga som helst observationer som stödjer Big Bang-teorin och därför har hundratals av världens ledande astronomer och fysiker vänt teorin ryggen, ett faktum som publicerades i tidskriften New Scientist, 22 maj 2004:

cosmologystatement.org
    www.cosmology.info
    www.newscientist.com/article/mg18224482.900-bucking-the-big-bang.html

Faktum är att Big Bang-teorin brottas med mer än 30 oöverstigliga problem, vilket förklarar varför Big Bang-teorin är på utdöende:

www.metaresearch.org/cosmology/BB-top-30.asp

Big Bang-teorins fundamentala problem:

www.geocentricity.com/ba1/no110/bigbang.html

Big Bang-teorins alla obesvarade frågor, som gör teorin väldigt osannolik:

www.encyclopediaofauthentichinduism.org/articles/44.2.htm
    stephenknapp.wordpress.com/2009/07/19/why-understand-the-creation-of-the-universe
    stephenknapp.wordpress.com/2009/06/23/another-creation-theory-bites-the-dust

Dr Richard Thompson tillintetgör Big Bang-teorin, och förklarar hur vår Skapare skapade universum:

VIDEO:

• Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-11-20 20:57:09 följande:

1) Det fanns inget "innan", dvs ingen tid, kasualitet, innan BB, enligt BBT.
    2) Jo. Rummet och tiden expanderade, vilket naturligtvis betyder att de finns.
    3) Eh, Nej. Om det totala rummet fanns i punken fanns det inget "utanför" eftersom "utanför" kräver rum.
    4) Saker kan finnas, men ha andra egenskaper, dvs det vi nu kallar tidsdimentionen med egenskaper av en rumsdimention. Lite som att  en fjäril inte börjar existera, utan har varit en larv. Att tiden börjar uppföra sig som en tidsdimention kan vara samtidig med BB och behöver ingen tidigare kasualitet.
    5) Partikel-antipartikelpar.av vituella partiklar kan det. Du har ju själv talat om kvantfluktuationer.
    6) Antingen har den alltid funnits eller så finns det fler rumsdimentioner. Ingen aning, faktiskt. 
    1) Om det inte fanns någon tid, hur kan då punkten vara tid?

2) Helt fel. Enligt BB-teorin fanns det vare sig tid, rum, materia eller energi innan BB, vilket även den store BB-gurun Stephen Hawking slår fast:

VIDEO:

3) Hur stor var din punkt? Om din punkt expanderar, så måste rummet ha en gräns som hela tiden föflyttar sig utåt. Då måste man fråga vad denna gräns i så fall består av och hur du har tänkt dig ett icke-rum på andra sidan gränsen, med tanke på att icke-rum inte ens kan existera?

4) Allting i den materiella världen kräver kausalitet, Det är bara den eviga andliga världen som inte behöver någon kausalitet, eftersom den har existerat i all evighet. Allting materiellt är temporärt.

5) Även kvantfluktuationer är någonting som är materiellt. De kan gå från en dimension till en annan, men de kan inte hokuspokus trolla fram sin egen existens från absolut ingenting.

6) Alltid funnits? I all evighet?  Du är väl medveten om att det är en övernaturlig förklaring...

• Gudasänd
    mycketsaft skrev 2012-11-20 21:55:50 följande:

Ok, då förstår jag.. Jag funderade på om han kanske är bipolär eller har schizofreni för då är det inte ovanligt att man kan haka upp sej på religioner och bli extremt religiös och allt handlar om religionen. Får man medicin så blir intresset för religionen avsevärt mindre. Personen tappar inte sin religion (vad jag har förstått) men slutar vara fanatisk. Slutar de med medicinen börjar deras liv kretsa kring religionen igen. Tänkte mest om han var hjärntvättad sedan födseln eller om han hade någon sjukdom.
    Jag vet såklart att man inte behöver vara psyksjuk för att hamna i en sekt men Gudasänds beteende gör att jag börjar fundera.. Särskilt eftersom att det verkar gå i skov, han är tyst ett tag och så börjar han plötsligt om igen och är väldigt aktiv. 
    1. Om man hakar upp sig på ateism och blir extremt anti-Gud, är man även då per automatil bipolär eller schizofren?

2. Inte hjärntvättad, utan HJÄRT-tvättad. Själen är nämligen transcendentalt belägen i hjärtat, och det gäller därför att hålla rent kring hjärtat!

3. Gå i skov?  Du har inte tagit som ett alternativ att jag har en massa andra forum, bloggar och twitter att delta i, och att det därför är lätt hänt att man inte hänger 24/7 överallt?
  • Gudasänd
    PumpkinQueen skrev 2012-11-21 09:48:21 följande:

Men förklara din tro lite närmre då, jag har uppenbarligen ingen koll. Jag trodde ju att Krishna var en hinduistisk gud. Vad är han då?
    Krishna är Gudomens Högsta Personlighet, den Högste Herren, alla världars Gud!
  • Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-11-21 08:06:44 följande:
    1) Ingen tid, som vi känner igen den idag, en sådan som kan användas för att mäta förändringar och som behövs för kasualitet.

2)  Återigen, du hänger upp dig på kasualitet och en tid liknande nuvarande tid som utsträcker sig före BB. Det fanns inget "innan", på det sätt som du menar.

3) Eftersom även rymdmått ancänds i kontexten av det redan existerande rummet som började expandera vid BB finns det inget existerande i nuvarande universum att jämföra BB punkten med. Man skulle kunna säga "mindre än en proton" och ha rätt. Man skulle även kunna säga "stor som hela universum".

4) Du menar den materiella välden som började med egenskaper vi känner till den idag, vid BB? Likt din postulerade andliga värld är en punkt där tiden var en rumsdimention och inte hade de egenskaper som vi känner till idag något som inte behöver en kasualitet.

5) Återigen, de används när BB förespråkare vill försåka får en populärvetenskaplig koppling som folk kanske kan förstå. en BB singularitet som poppar in i existens från en  absolut icke-existens skiljer sig på väldigt många punkter från en vaccuumfluktuation.

6) I all evighet är här i relation till då kasualitet, dvs tid, som vi känner till den idag började finnas, eller uppföra sig som vi känner till den idag. Det skulle kunna fungera även med andra tidsdimentioner och rumsdimensioner, I vilket fall BB mycket väl kan ha dykt upp någonstans på en 2:a tidsdimensions tidslinje, i ett redan existerande rum.
    Förklara då för oss vad för sorts tid och rum du syftar på innan den fiktiva hokuspokus-explosiónen?

För tid och rum MÅSTE  ju ha funnits, med tanke på att din punkt måste ha befunnit sig i ett rum, och din explosion måste ju ha orsakats av något, vilket betyder att det måste ha funnits tid även innan explosionen...
  • Gudasänd
    PumpkinQueen skrev 2012-11-21 09:53:58 följande:
    Men tänk om Big Bang startade i det absoluta rummet då? Om du nu anser att det finns ett sådant rum borde det väl inte vara helt orimligt att tänka sig?
    I den andliga världen sker överhuvudtaget inga IQ-befriade hokuspokus-explosioner...
  • Gudasänd
    mycketsaft skrev 2012-11-21 10:03:08 följande:
    mycketsaft skrev 2012-11-21 10:03:08 följande:

Man tänker med hjärnan och inte hjärtat.

Man tänker med geléklumpen i skallen?

Men vad tänker i så fall de medicinska fall till människor som faktiskt fötts utan någon hjärna?

För övrigt så har vetenskapen kommit fram till att det är hjärtat som är medvetandets säte, inte hjärnan, vilket även de gamla grekerna visste:

"Hjärnan är ett organ av mindre betydelse, själen sitter i hjärtat, som styr kroppen."

- Aristoteles
  • Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-11-21 10:40:41 följande:
    Ateism är inget "ämne". Det funkar alldeles utmärkt att inte tro på exempelvis påskharen utan att ett dugg påläst om saxisk mytologi och Ostara. Väldigt få tycker att man behöver vara det för att kunna uttala sig om påskharens existens.

Gudasänd är värre än att inte vara påläst. Han påstår saker som är fullständigt vanvettigt galna, och att jämföra det med en dryg ateist är bizarrt.  
    Ateismen är en åskådning, en ideologi, som går ut på att FÖRNEKA existensen av någon Skapare...
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2012-11-21 10:47:26 följande:
    Japp, ateism är en tro, skallig är en hårfärg och att inte samla på frimärken är en hobby.

Religiösa
    = Tror att vår Skapare skapat skapelsen.

Ateister = Tror att skapelsen hokuspokus uppstått av en slump från absolut ingenting.

Ergo, även ateister tror...
  • Gudasänd
    Simon 681 skrev 2012-11-21 11:10:10 följande:

Jo fast seriöst. Om att inte tro på någonting är en tro, så följer att:

Icketro =Tro

Vilket är en omöjlighet. Ett päron kan inte vara ett äpple.

Däremot kan både ateister och religiösa vara styva i korken: Både äpplen och päron är frukter. 
    Ateism = FÖRNEKAR SKAPAREN = EN TRO PÅ ATT DET INTE FINNS NÅGON SKAPARE!

En förnekelse-tro med andra ord...
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?