Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?
Simon 681 skrev 2012-11-20 20:11:30 följande:
1) Tid och rum (+energi) är punkten2) Punkten är hela rummet och hela punkten befinner sig i rummet
3) Det finns inget "ifrån" om totala rummet är i punkten. Om det finns ytteligare rumsdimentioner, så är det öppet för spekulation.
4) En orsak kan vara samtidig med dess verkan. Tiden kan ha existerat som en rumsdimention "innan" den "började" uppföra sig som det vi kallar tid och sådeles "redan" ha funnits "när" expansionen började.
5) Jag tror inte de menar att ett universum som poppar in i existens från ickeexistens, som partiklar gör vid kvantfluktuation är en exakt analogi, utan de menar snarare att det går att tänka sig att materia och energi, under vissa omständigheter kan "börja existera", utan synlig kasualitet.
6) Tiden skulle inte vara som den tid vi känner och det skulle därför inte finnas något innan och kasualitet bryter ihop. Tid och rum kan "alltid" ha existerat och även existerat ex tempore. Även om man räknar med supertid eller andra tidsdimensioner så kan universumet haft sin orsak i någonting som inte finns "före" tiden som vi känner till det, som exempelvis vertikal kasualitet.
7) Ja, varför, vad som orsakade eller hur man nu skall uttrycka det, det är den stora frågan.
8 Se 7 och 6
9 Jag avfärdar kategoriskt ingenting, utan försöker hjälpa dig att förstå BBT, det märks nämligen på dina frågeställningar att du har missupfattat BBT sidans argument. Jag kan hjälpa dig hitta bättre och knepigare frågor, tillochmed.
Jag gillar att du tar dig tid att fråga, svara på frågor och göra lite efterforskningar på nätet, samt länka. Kunde du ha lite mer vettiga argument skulle du kanske kunna komma någonstans i dina diskussioner.
Jag personligen är inte helsåld på BBT, det finns en hel del antaganden som verkar rätt lösa och en hel del kontraintuitivt.
2) Punkten är rummet? Men det fanns ju inget rum enligt teorin, alltså kan ju inte punkten vara rummet!
3) Oavsett om det totala rummet fanns i din punkt eller inte, så måste du förklara vart det hela kom ifrån!
4) Antingen fanns tiden eller så fanns den inte. Ingenting kan både finnas och inte finnas på samma gång!
5) Partiklar kan aldrig poppa in i existens från icke-existens, bara fråga om att de framträder i en dimension från en annan dimension. Icke-existens kan ALDRIG leda till existens!
Materia och energi kan för övrigt inte ha någon begynnelse, vilket också Energiprincipen ger belägg för.
6) När började din punkt existera?
Massor av ansedda astronomer dömer ut Big Bang-teorin:
www.flashback.org/sp5841611
Det finns inga som helst observationer som stödjer Big Bang-teorin och därför har hundratals av världens ledande astronomer och fysiker vänt teorin ryggen, ett faktum som publicerades i tidskriften New Scientist, 22 maj 2004:
cosmologystatement.org
www.cosmology.info
www.newscientist.com/article/mg18224482.900-bucking-the-big-bang.html
Faktum är att Big Bang-teorin brottas med mer än 30 oöverstigliga problem, vilket förklarar varför Big Bang-teorin är på utdöende:
www.metaresearch.org/cosmology/BB-top-30.asp
Big Bang-teorins fundamentala problem:
www.geocentricity.com/ba1/no110/bigbang.html
Big Bang-teorins alla obesvarade frågor, som gör teorin väldigt osannolik:
www.encyclopediaofauthentichinduism.org/articles/44.2.htm
stephenknapp.wordpress.com/2009/07/19/why-understand-the-creation-of-the-universe
stephenknapp.wordpress.com/2009/06/23/another-creation-theory-bites-the-dust
Dr Richard Thompson tillintetgör Big Bang-teorin, och förklarar hur vår Skapare skapade universum:
VIDEO: