Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Toboas skrev 2012-11-21 12:02:51 följande:
    Varfördå? För att jag framhöll det absurda i ditt påstående med ett par liknelser?

För att du uppenbarligen känner att du måste bajsa på allt du inte förstår.
  • PumpkinQueen
    Agnostino skrev 2012-11-21 11:48:00 följande:
    Använd gärna "hypoteser" i det här fallet, en teori är i det närmaste bekräftad med hjälp av tester, experiment och observationer upprepade av många oberoende och opartiska instanser.

Einsteins relativitetsteori är inte speciellt svår att förstå och alla observationer som gjorts säger att den stämmer. Den används till och med dagligen på flera olika sätt, bland annat i gps systemen måste den användas. Om du ska använda något för att visa att man måste "tro" bör du använda något som inte är så bekräftat som relativitetsteorin.

Ordet "teori" används ofta i dagligt tal istället för "hypoteser". Lingvistik är en deskriptiv vetenskap, inte en preskriptiv. Alltså är det språkvetenskapligt fel rätta någons ordval.

Jag har inte sagt att relativitetsteorin är svår att förstå, det jag sagt är att de flesta som känner till den inte förstår den eller ens vet vad den handlar om, eftersom de helt enkelt inte satt sig in i ämnet.
  • PumpkinQueen
    Agnostino skrev 2012-11-21 12:36:00 följande:
    Du blandade dock ihop det i ditt inlägg genom att använda teorier som något oklart och obekräftat och samtidigt tar du upp relativitetsteorin vilken tveklöst är bekräftad till den grad att man på sin höjd kan göra justeringar vid extremvärden. I det sammanhanget är det klokt att använda "hypotes" för att skilja begreppen åt.
    Var det något i mitt inlägg som du missförstod? I sådana fall kan jag gärna förklara det för dig.
  • PumpkinQueen
    Agnostino skrev 2012-11-21 11:51:54 följande:
    Det finns saker som är bekräftade och sanna och dessa bör man använda uttrycken "sanningen är" för. Ett sådant exempel är väldigt tydligt ett ords betydelse, exempelvis "ateism" som helt enkelt betyder att man inte tror på Gud. Alltså en avsaknad på tro, inte "en tro".

Jag tycker inte det är viktigt med påhopp någonsin och absolut inte för att någon tror annorlunda. Om man däremot försöker "bevisa" påståenden man vet är falska bör man tala emot detta.
    Vad är det som är bekräftat och sant?

Ett namn kan mycket väl vara missvisande eller direkt felaktigt. Dessutom kan en betydelse förändras. Om jag har förstått det rätt betyder "a-teism" direkt översatt från grekiska "inte-gud-tro" eller "utan-gud-tro". Alltså måste det inte alls tolkas på det sätt som du föredrar, utan det finns utrymme för andra åsikter om ordets betydelse. Även de mest hårdnackade ateister brukar vara eniga om att det finns minst två olika sorters ateism: stark ateism ("jag anser att det inte finns någon gud/några gudar" och svag ateism (jag har ingen tro på gud/gudar).

En stor del missförstånd skulle nog kunna undvikas om man bara försökte definera vad man menar med ordet "tro". Menar man, till exempel, att man förnimmer en osynlig varelses existens? Ungefär som man kan ibland kan få den där oförklarliga känslan att någon tittar på en, och när man vänder sig in står där mycket riktigt en människa och stirrar en i nacken? (Det finns något som kallas "neuroteologi" där man kollar på hjärnan och undersöker vilken del av den som får vissa människor att känna att det finns en gud närvarande.) Eller menar man att upplever att det här med att det finns en gud låter rimligt och accepterar det för en sanning, utan att förnimma den där gudens existens?
  • PumpkinQueen
    Toboas skrev 2012-11-21 12:02:51 följande:
    Varfördå? För att jag framhöll det absurda i ditt påstående med ett par liknelser?

Därför att du på en gång avfärdar mina påståenden som absurda och därför kände att du behövde driva med dem/mig. Precis så brukar andra troende reagera när man kritiserar DERAS tro. Allt som är emot Den Sanna Tron är trams och bör förgöras! Eller i alla fall förlöjligas.
  • PumpkinQueen
    Agnostino skrev 2012-11-21 14:16:01 följande:
    Nej, jag förstod. Jag har dock svårt med folk som vill få vetenskapliga teorier till något osäkert eftersom de "bara är teorier" och har därför svårt med folk som blandar ihop begreppen "teori" i vanligt tal med det vetenskapliga begreppet teori. Du använde begreppet på två helt olika sätt i ditt inlägg och jag ville förklara att du i och med det var otydlig. 
    Så bra att du förstod!

När det gäller språk brukar det fungera som så, att JAG väljer vilka ord JAG använder och DU väljer vilja ord DU använder. DU väljer inte vilka ord JAG använder. Bara ett litet tips för framtiden.
  • PumpkinQueen
    Simon 681 skrev 2012-11-21 14:00:37 följande:

Fast jag beskriver ingen tro i den. Jag hävar att två utsagor som ämnar att beskriva verkligheten inte nödvändigtvis är likvärdiga. Du får gärna komma med motexempel eller tala om för mig vad jag har missat. Vad består min tro av?

Jag antar att du kanske upplever det som att jag raljerar mot att exempelvis spå i djurtarmar, men det är inte en tro det heller. Om du inte definierar tro så brett så att alla utsagor är baserat på tro. Antingen du eller jag har missat någonting här.    

Så vad du skrev i ditt inägg var inte en beskrivning av "Sanningen"? Jag tyckte att du skrev det.
  • PumpkinQueen
    Gudasänd skrev 2012-11-21 16:29:01 följande:
    Krishna är Gudomens Högsta Personlighet, den Högste Herren, alla världars Gud!

Men, vilken dålig förklaring.
  • PumpkinQueen
    Gudasänd skrev 2012-11-21 16:39:22 följande:
    mycketsaft skrev 2012-11-21 10:03:08 följande:

Man tänker med geléklumpen i skallen?

Men vad tänker i så fall de medicinska fall till människor som faktiskt fötts utan någon hjärna?

För övrigt så har vetenskapen kommit fram till att det är hjärtat som är medvetandets säte, inte hjärnan, vilket även de gamla grekerna visste:

"Hjärnan är ett organ av mindre betydelse, själen sitter i hjärtat, som styr kroppen."

- Aristoteles
    Aristotoles ansåg att kvinnan skulle vara passiv också: beviset för detta var att naturen gett henne en rund rumpa som uppenbarligen var till för att hon skulle sitta ner. Så den tokfarbrorn vet jag nog inte riktigt om jag tar på allvar.
  • PumpkinQueen
    Toboas skrev 2012-11-21 20:10:25 följande:

"Gång på gång"? I ett inlägg i den här tråden påpekar jag att ateism i sig inte är en tro varken i definitionen eller i den normala användningen (även om man som du säger ofta delar in det i "tro att gud inte finns" och "saknar tro på att gud finns") på samma sätt som skallig inte är en hårfärg.

Har jag i övrigt hackat på dig eller drivit med dig? Har jag överhuvudtaget skrivit något annat till dig i den här tråden?

På en gång skrev jag. Inte gång på gång. Alltså "at once" inte "time and again".
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?