Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?
Gudasänd skrev 2012-11-20 16:39:44 följande:
1 - Hur kan tid och rum komma fram ur en punkt?2 - Om det existerade en punkt, så måste punkten ha befunnit sig i ett rum, ergo alltså måste rummet redan ha funnits.
3 - Var kom din punkt ifrån?
4 - Hur kan något överhuvudtaget ske i en icke-tid, med tanke på att händelser och skeenden omöjligen kan ske i en icke-tid?
Finns det ett EFTER händelsen, måste det även finnas ett FÖRE händelsen!
Varför?
Just precis, eftersom man aldrig kan tala om en verkan (händelsen) utan en orsak som orsakat den!
Dessutom, det som förment exploderade måste ha existerat INNAN själva explosionen, för hur skulle det annars ha kunnat explodera?
5 - Om punkten skulle ha kommit från en kvantfluktuation, så kräver en sådan ett vakuum, vilket ju inte heller kan ha funnits, då inget rum enligt teorin fanns.
6 - Om man försöker slingra sig undan denna besvärande frågeställning genom att hävda att punkten skulle ha funnits i all evighet innan den inbillade smällen/expansionen, så skulle smällen aldrig överhuvudtaget ens kunna inträffa, eftersom det skulle ta en evighet av tid (något som aldrig kan uppnås) att ta sig fram till smällen. Dessutom, eftersom begreppet evigt inbegriper all tid, både dåtid och framtid, så borde ju i så fall punkten finnas även idag.
7 - Big Bang-troende brukar försöka kontra med: "Vad finns norr om Nordpolen?"
Men det är inget giltigt argument, eftersom Nord är en riktning, medan Tid är ett mått på förändring. Om det inte skedde någon sorts förändring innan den förmenta Big Bang, hur kunde den då sättas igång?
8 - För att något ska kunna smälla/expandera, så måste det som smäller ha existerat innan själva smällen!
Så vem orsakade fantasismällen?
9 - Om du INTE VET vad som orsakade din expansion, varför då kategoriskt avfärda explosions-hypotesen?
Brittisk vetenskapsserie om universum, "Wonders of the Universe", BBC-dokumentär från 2011. I del 3 som handlar om "Ljuset", vilken sändes på SVT onsdag 7 november 2012, sades följande:
www.svtplay.se/video/77269/del-3-av-4-ljuset
"I en våldsam EXPLOSION för över 13 miljarder år sen föddes vårt universum. Big Bang ses ofta som en EXPLOSION som sträckte ut sig i rummet. Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."
2) Punkten är hela rummet och hela punkten befinner sig i rummet
3) Det finns inget "ifrån" om totala rummet är i punkten. Om det finns ytteligare rumsdimentioner, så är det öppet för spekulation.
4) En orsak kan vara samtidig med dess verkan. Tiden kan ha existerat som en rumsdimention "innan" den "började" uppföra sig som det vi kallar tid och sådeles "redan" ha funnits "när" expansionen började.
5) Jag tror inte de menar att ett universum som poppar in i existens från ickeexistens, som partiklar gör vid kvantfluktuation är en exakt analogi, utan de menar snarare att det går att tänka sig att materia och energi, under vissa omständigheter kan "börja existera", utan synlig kasualitet.
6) Tiden skulle inte vara som den tid vi känner och det skulle därför inte finnas något innan och kasualitet bryter ihop. Tid och rum kan "alltid" ha existerat och även existerat ex tempore. Även om man räknar med supertid eller andra tidsdimensioner så kan universumet haft sin orsak i någonting som inte finns "före" tiden som vi känner till det, som exempelvis vertikal kasualitet.
7) Ja, varför, vad som orsakade eller hur man nu skall uttrycka det, det är den stora frågan.
8 Se 7 och 6
9 Jag avfärdar kategoriskt ingenting, utan försöker hjälpa dig att förstå BBT, det märks nämligen på dina frågeställningar att du har missupfattat BBT sidans argument. Jag kan hjälpa dig hitta bättre och knepigare frågor, tillochmed.
Jag gillar att du tar dig tid att fråga, svara på frågor och göra lite efterforskningar på nätet, samt länka. Kunde du ha lite mer vettiga argument skulle du kanske kunna komma någonstans i dina diskussioner.
Jag personligen är inte helsåld på BBT, det finns en hel del antaganden som verkar rätt lösa och en hel del kontraintuitivt.