Inlägg från: Simon 681 |Visa alla inlägg
  • Simon 681

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Gudasänd skrev 2012-11-02 22:58:49 följande:
    Skulle Jorden kunna ha hamnat i mitten av kosmos efter en förment Big Bang?

Ja, om man definierar det så. Enligt big bangteorin så måste jorden rimligtvis vara exakt i mitten av universum.
  • Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-04 04:04:17 följande:
    Men om hokuspokus-explosionen skedde i mitten, hur kan då Moder Jord ha hamnat där?  Cool

I mitten av vadå? Big bang var ju HELA universum. Eller tror du att vetenskapsmännen tror på big bang som en explosion i en existerande rymd, och som en punkt på en existerande tidslinje?
  • Simon 681
    Dominant skrev 2012-11-04 15:15:16 följande:
    Ljusets hastighet är konstant. Så hur kommer det sig att ljuset åker olika snabbt i förhållande till jorden om man siktar med ljuset i jordens färdriktning genom solsystemet jämfört om man siktar åt motsatt håll?

Om det var så som du påstod, att allting roterade kring jorden, så skulle ju ljuset åka ut lika snabbt i förhållande till jorden på båda sidor.

Eh, ursäkta, men var har du fått detta ifrån? Som jag förstår relativitet så skulle ljuset gå lika fort oberoende av hastighet hos "observern". Om man åker i 99% av C och  ser en ljusstråle passera och mäter skillnaden i hatighet så kommer den vara C.
  • Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-16 17:47:02 följande:
    Big Bang var hela universum?

Hur kan en explosion vara hela universum?  Foten i munnen

Big Bang-teoretikerna tror att det vare sig fanns tid, rum, materia eller energi, innan denna fiktiva hokuspokus-explosion...

Go figure...

För att det inte var en explosion, på grund av det du skrev nedan.
  • Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-17 15:21:34 följande:
    Brittisk vetenskapsserie om universum, "Wonders of the Universe", BBC-dokumentär från 2011. I del 3 som handlar om "Ljuset", vilken sändes på SVT onsdag 7 november 2012, sades följande:

www.svtplay.se/video/77269/del-3-av-4-ljuset

"I en våldsam EXPLOSION för över 13 miljarder år sen föddes vårt universum. Big Bang ses ofta som en EXPLOSION som sträckte ut sig i rummet. Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."

Stephen Hawking bedyrar att universum hokuspokus trollade fram sig själv från absolut ingenting, via en explosion:

VIDEO:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Carl Sagan, även han en Big Bang-guru, bedyrade att universum exploderade fram från ingenting:

VIDEO:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Jag vet inte varför vetenskapsmän envisas med att beskriva det som en explosion. Det är tekniskt sett inte korrekt och ger fel bild till de som inte förstår fysiken.
  • Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-18 01:06:10 följande:
    Så om det INTE var en EXPLOSION som orsakade er expansion, vad var det då?

En expansion av tid och rum. En explotion är en snabb exantion av någonting i någonting.
  • Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-19 00:45:08 följande:
    Varför måste lekmannen presenteras med EXPLOSIONER?

Jag vet inte. Jag tycker att populärvetenskapliga beskrivningar av Big Bang är felaktiga och onödigt förvirrande. Koncepten i sig är tillräckligt förvirrande (kasualitet, någonting ur ingenting, singulariteter etc), utan att att ta till felaktiga vardagsspråkliga genvägar som explosioner.
  • Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-19 00:45:08 följande:
    Varför måste lekmannen presenteras med EXPLOSIONER?

Jag kan tillägga att jag inte var med på mötet när de beslutatde om hur se skulle tala om Big Bang i populärvetenskap.
  • Simon 681

Frågan är varför Gudasänd hänger upp sig på explosionsbiten. Det är inte den mest kontraintuitiva delen av Big Bang teorin

• Simon 681
    Gudasänd skrev 2012-11-20 01:02:28 följande:
    Vad ORSAKADE er expansion?

Ja, du, där har jag hört lite olika bud. Ingen kasualitet behövs "innan" rum och tilfället då tid började expandera från en "punkt". Det fanns nämligen inget "innan". Man behöver ställa frågan utan tids eller kausalitetsreferens. för att den skall bli riktigt vettig. Annars blir det lite som "Vad ligger norr om nordpolen?" En bättre fråga är "Varför expansion istället för stasis" eller "Varför någonting istället för ingenting"

Men det korrekta svaret är "Jag vet inte". Andra svar som "kvantumfluktuationer i ingentinget" är mer eller mindre vilda gissningar. 
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?