Inlägg från: Gudasänd |Visa alla inlägg
  • Gudasänd

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Toboas skrev 2013-03-28 07:39:32 följande:
    Jag vet inte vilket stjärntecken vi påstås befinna oss i just nu man jag är helt övertygad om att du kan tala om det för mig.
    Du kan diskutera detta ämne med mig även på Flashback där jag heter Död o återfödd:

www.flashback.org/sp39915145

VÄLKOMMEN! Solig

P.S. Vad heter du på Flashback?

• Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-30 00:29:15 följande:
    På Flashback håller jag mig borta från religionstrådarna men jag har identifierat dig tidigare.
    Diskussionen har lagts på "Konspirationer och Alternativa teorier"

www.flashback.org/t1989158

Solig
  • Gudasänd

.
    ÄR NI ÖVERENS NU ALLA MED MIG, ATT DET DE FACTO ÄR SOLEN SOM ROTERAR OCH KRETSAR RUNT MODER JORD?

BRA !!! Solig

• Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-04-12 10:05:37 följande:
    Jag håller med personen som refererar till jultomten efterföljande här. Bara för att du refererar till en definition av själen från en ordbok så är det ju inget stöd för att själen existerar i den bemärkelse.  

Jag kan ju också få en definition av "reinkarnation" från en ordbok exempelvis - men precis som med själen så är varken det ena eller det andra heller vetenskapligt bevisat. Det är bara en definition av vad vi menar med uttrycket. 

Du kan ju också ta och slå upp själva definitionen av en ordbok som enligt SOAB är  "vari ordens betydelser osv. angivas på samma språk som de behandlade orden tillhöra". ORDETS BETYDELSE. 

Det är väldigt oattraktivt rent generellt tycker jag när folk suddar ut gränserna mellan tro och vad som är vetenskapligt bevisat. Det är en sak att du tror på det du nu tror på, men att hävda  att det är en vetenskap och att alla andra som inte tror på det "har fel" eller "är dumma" osv är en väldigt oattraktiv egenskap. Om du frågar mig är det den egenskapen som är roten till utvecklande av nazister, fundamentaliska islamister, racister, diktatorer, religiösa krig osv osv. En himla massa hemska människor som inte respekterar andra människor. 

Däremot motsatsen - att du har din tro, och en annan har sin tro - och att det är ok, är grunden för demokrati, att leva i frid med andra människor, att respektera, ett fritt och ödmjukt samhälle. Skall inte förväxlas med att man måste vara eniga i vad folk tror och tycker. Det finns saker mänskligheten VET, och resten skall man ha lov att tro vad man vill om. 

Problemet med dig är således inte att du tror på att själen existerar exempelvis. Finns inte bevis för det, sådan sett heller inte bevis emot det.  Det har du lov till, och det respekterar jag. Problemet med dig är att du anser din tro för att vara en vetenskap.

När det så kommer till att Solen cirkulerar runt jorden som du hävdar så är det ju bevis för motsatsen. Det skulle strida mot alla de naturlagar vi hittills fastställt och registrerat i universum.  Du kanske är familjär med gravitation? Tyngdkraft? Du kan själv testa den, bara res dig upp och släpp ett objekt och se det falla mot jorden. Gravitation styr vårt universum, vilket aldrig blivit motbevisat av någon observation vi någonsin gjort av universumet tills vidare. 

Desto tyngre massa, desto starkare tyngdkraft. Om vi kan bli eniga om att Solen har en större massa än Jorden (närmare bestämt ca 333 000 gånger större massa) så innebär det således att om det vore Solen som cirkulerade runt Jorden så hade detta stridit mot alla observationer av universum och dess krafter mänskligheten hittills har gjort. Omkring 99% av hela vårt solsystems massa finns i Solen... med andra ord styr denna entitet hela solsystemet med sin tyngdkraft. 

Vi har registerat intill vidare 715 exoplaneter i Universum, dvs planeter liksom Jorden, som kretsar runt en stjärna i ett annat solsystem. Hur förklarar du så detta? Vad skulle göra Jorden så speciell att just i vårt solsystem så fungerar det annorlunda än i alla andra solsystem vi registrerat? 

Så i mina ögon så är du helt ute och cyklar. Både rent mänskligt för att du provar att få din tro passerad som en vetenskap, men också rent intellektuellt -  för att du tror på något som är vetenskapligt motbevisat. 

Menar du med andra ord att du saknar själsförmögenheter?  Skrattande

I begynnelsen skapade Gud himmel och Jord (inte himmel och Sol), vilket givetvis innebär att det var Moder Jord som placerades i centrum, och att solen därmed kretsar runt vår stationära Moder Jord!

Over and out, slutdiskuterat !!!
  • Gudasänd
    LunaLunatic skrev 2013-04-12 18:28:06 följande:
    Precis, det står så i en gammal hitte-på-bok, så därför är det sant. Snacka om flummigt Foten i munnen
    Den mest lästa boken på jorden...  Cool
  • Gudasänd
    LunaLunatic skrev 2013-04-12 20:46:53 följande:
    As of June 2011, the book series has sold about 450 million copies, making it the best-selling book series in history, and has been translated into 67 languages
    Harry Potter kom först ut 1997, vilket ger 32 miljoner böcker per år.

The Bible has estimated annual sales of 25 million copies,[3][4] and has been a major influence on literature and history, especially in the West where it was the first mass printed book.

Kan vi då sluta oss till att Harry Potter-böckerna är sanna?
    Finns det någon som följer Harry Potter? Foten i munnen
  • Gudasänd
    Gudasänd skrev 2013-04-14 02:26:16 följande:
    Finns det någon som följer Harry Potter? Foten i munnen
    Hare Krishna, ja, men Harry Potter?
  • Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-04-12 10:05:37 följande:
    Jag kan ju också få en definition av "reinkarnation" från en ordbok exempelvis - men precis som med själen så är varken det ena eller det andra heller vetenskapligt bevisat. Det är bara en definition av vad vi menar med uttrycket. 

Problemet med dig är således inte att du tror på att själen existerar exempelvis. Finns inte bevis för det, sådan sett heller inte bevis emot det.  Det har du lov till, och det respekterar jag. Problemet med dig är att du anser din tro för att vara en vetenskap.

När det så kommer till att Solen cirkulerar runt jorden som du hävdar så är det ju bevis för motsatsen. Det skulle strida mot alla de naturlagar vi hittills fastställt och registrerat i universum.  Du kanske är familjär med gravitation? Tyngdkraft? Du kan själv testa den, bara res dig upp och släpp ett objekt och se det falla mot jorden. Gravitation styr vårt universum, vilket aldrig blivit motbevisat av någon observation vi någonsin gjort av universumet tills vidare. 

Desto tyngre massa, desto starkare tyngdkraft. Om vi kan bli eniga om att Solen har en större massa än Jorden (närmare bestämt ca 333 000 gånger större massa) så innebär det således att om det vore Solen som cirkulerade runt Jorden så hade detta stridit mot alla observationer av universum och dess krafter mänskligheten hittills har gjort. Omkring 99% av hela vårt solsystems massa finns i Solen... med andra ord styr denna entitet hela solsystemet med sin tyngdkraft. 

Vi har registerat intill vidare 715 exoplaneter i Universum, dvs planeter liksom Jorden, som kretsar runt en stjärna i ett annat solsystem. Hur förklarar du så detta? Vad skulle göra Jorden så speciell att just i vårt solsystem så fungerar det annorlunda än i alla andra solsystem vi registrerat? 

Så i mina ögon så är du helt ute och cyklar. Både rent mänskligt för att du provar att få din tro passerad som en vetenskap, men också rent intellektuellt -  för att du tror på något som är vetenskapligt motbevisat. 

Inga vetenskapliga bevis finns för reinkarnation eller själen?

Fel!

Vetenskapliga bevis för reinkarnation:

(Ian Stevensons forskning)

(Rupert Sheldrake)

(forskare)

Vetenskapliga bevis för själens existens:

krishna.org/the-scientific-theory-of-the-soul
    www.tim.nu/swe/frame_m.html

Sedan så kan ju jag kontra och säga att det i så fall inte heller finns några vetenskapliga bevis för vare sig Big Bang eller evolutionsteorin, men ändå så tar folk dessa absurda slump- och hokuspokusteorier som absolut sanning, när det i själva verket i bästa fall bara är pseudovetenskap, då dessa teorier inte tar vetenskapens adelsmärke - kausaliteten - i beaktande...

Den heliga geocentrismen har de facto aldrig motbevisats vetenskapligt!

”Jag har kommit till övertygelsen att jordens rörelse inte kan detekteras med något optiskt experiment.”

”Båda koordinatsystemen [geocentrismen och heliocentrismen] kan användas på likvärdiga grunder. De två meningarna: "Solen är i vila och jorden rör sig", eller "Solen rör sig och jorden är i vila", innebär helt enkelt bara två olika konventioner i fråga om två olika koordinatsystem.”

”Man behöver inte betrakta centrifugalkraften som härrörande från jordens rörelse. Man kan lika gärna förklara den som en reaktion på avlägsna massors rotationseffekt på jorden, varvid jorden betraktas som vilande.”

”Det finns en fullkomlig hjärna bakom fysikens alla lagar.”

”Jag vill veta hur Gud skapade denna värld. Jag är inte intresserad av de olika fenomenen, de olika ämnenas spektrum. Jag vill veta Hans tankar, allt annat är bara detaljer.”

- Albert Einstein

”Att världssystemets centrum är orörlig tillstås av alla, fastän vissa hävdar att det är jorden, andra att det är solen, som är fixerad i detta centrum.”

”Gravitationen förklarar planeternas rörelser, men den kan inte förklara vem som satte planeterna i rörelse. Gud regerar över allting och vet allt som gjorts eller kan göras.”

”Detta det mest storslagna system av sol, planeter och kometer, kan endast ha härrört från en intelligent och mäktig varelses styrning och vägledning.”
    (Principia Mathematica)

- Isaac Newton

”Det Kopernikanska systemets falskhet bör inte på något sätt ifrågasättas. Framför allt inte av katoliker, eftersom vi har den heliga skriftens orubbliga belägg, tolkad av de mest lärda teologer, vars konsensus ger oss visshet om jordens stabilitet, belägen i centrum, och solens rörelse runt jorden.”

- Galileo Galilei

”Vi vet att skillnaden mellan en heliocentrisk och en geocentrisk teori är en av relativ rörelse enbart, och att en sådan skillnad inte har någon fysisk betydelse.”

”Vetenskapen är idag låst i paradigmer. Alla håll och kanter blockeras av felaktiga trosföreställningar, och om man försöker få något publicerat i en tidskrift idag, stöter man på ett paradigm, och redaktörerna avvisar en.”

- Fred Hoyle

”Alla dessa bevis, att universum ser likadant ut oavsett i vilken riktning vi tittar, tyder på att det är något speciellt med vår position i universum. Framför allt tycks det som, om vi observerar att alla andra galaxer rör sig bort från oss, att vi måste vara i universums centrum.”

”Antingen har vi misslyckats med att se 99% av universum, eller så har vi fel om hur universum började.”

- Stephen Hawking

”Uppenbarligen har det ringa betydelse om vi ser på jorden som snurrande kring sin axel, eller om vi ser det i vila medan fixstjärnorna roterar kring jorden. Geometriskt är det fråga om exakt samma fall av relativ rotation av jorden och fixstjärnorna med avseende till varandra.”

- Ernst Mach

”En sådan förutsättning skulle innebära att vi intar en unik position i universum, analogt på sätt och vis med den urgamla uppfattningen om en central jord. Denna hypotes kan inte motbevisas, men det är ovälkommet och skulle endast godtas som en sista utväg för att rädda själva fenomenet [rödförskjutning].”

- Edwin Hubble

”Det finns ingen planetarisk observation genom vilken vi på jorden kan bevisa att jorden rör sig i en bana runt solen. Således kan alla Galileos upptäckter inrymmas i det system i vilket himlavalvet, med solen och planeterna, dagligen roterar, så att jorden själv vare sig roterar eller kretsar i en omloppsbana.”

- I. Bernard Cohen

”Följaktligen kan vi återgå till Ptolemaios ståndpunkt av en "orörlig jord". Man måste visa att den transformerade metriken kan anses som framtagen enligt Einsteins fältekvationer, genom avlägsna roterande massor. Detta har gjorts genom Thirring. Han kalkylerade ett fält till följd av ett roterande, ihåligt, tjockväggigt sfäriskt skal och bevisade att det inuti kaviteten uppförde som om det fanns centrifugalkrafter och andra tröghetskrafter, vanligtvis tillskrivna vakuum. Således sett från Einsteins synvinkel har Ptolemaios och Copernicus lika mycket rätt.”

- Max Born

”Allt sker som om jorden är i vila.”

- Hendrik Lorentz

”Det fanns bara ett alternativ. Jordens sanna hastighet genom rymden kan hända ha varit noll.”

- Arthur Eddington

”Misslyckandet kring de många försöken att terrestriskt mäta eventuella effekter av jordens rörelse.”

- Wolfgang Pauli

”En hel del forskning har utförts rörande påverkan av jordens rörelse - resultaten alltid negativa.”

- Henri Poincaré

”Jordens hastighet genom etern detekterades inte. Resultatet var mycket förbryllande och riktigt störande.”

- Richard Feynman

Vi får inte begå det fatala misstaget att begränsa Newtons gravitationslagar till att bara gälla och verka inom vårt planetsystem, för universum är ju inte ett slutet isolerat system. Eftersom universum är ett öppet system, så måste man ta med i beräkningen alla stjärnor och himlakoppar, all annan massa, som finns i vårt himlavalv. Eftersom allting tyder på att det är jorden som är himlavalvets stationära masscentrum, så är det solen som graviterar mot jorden, inte tvärtom. För övrigt drar jorden i solen med samma kraft som solen drar i jorden, så det är inte alls självklart att jorden måste snurra runt solen.

• Gudasänd
    Kajsagumman skrev 2013-04-15 12:49:19 följande:
    Du refererar sedan till ett citat i Bibeln som kunskap, men inte nog med det! Utöver citatet så gör du även en helt eget antagande, totalt utan underbyggnad för detta alls, vilket är att "givetvis innebär (detta) att det var Moder Jord som placerades i centrum". Givetvis? Givetvis? Really?
    "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord"

Av denna första viktiga vers i Bibeln så kan vi förstå att Moder Jord intar en CENTRAL POSITION i universums angelägenheter! Annars hade det ju stått "I begynnelsen skapade Gud himmel och sol", eller något liknande...
  • Gudasänd
    LunaLunatic skrev 2013-04-15 13:41:14 följande:
    Fast det är ju inte relevant eftersom du redan deklararerat att bibeln är oviktig.
    Källa, tack!
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?