Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Gudasänd skrev 2012-11-01 16:05:06 följande:
    .
    Frågor, frågor - ingen som har några frågor?

Vi är alla alltså överens om den heliga geocentriska kosmologin?  Solig
    Tror folk har börjat tröttna. Du har ju redan startat trådar med ungefär samma innehåll, fått varenda påstående överbevisat och förklarat men trots det fortsätter du oförtrutet att sprida lögner och felaktigheter.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-02 14:51:59 följande:
    Jaså?

Har du något exempel på detta?  Förvånad
    Ja, dina andra trådar.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-04 04:04:17 följande:
    Men om hokuspokus-explosionen skedde i mitten, hur kan då Moder Jord ha hamnat där?  Cool
    Snabb fråga: Har du verkligen inte förstått någon av de förklaringar du fått tidigare eller ignorerar du dem och tycker att du är rolig?
  • Toboas
    Sunt förnuft skrev 2012-11-04 14:04:51 följande:
    Jorden är faktiskt platt och månen är en stor ost. Skål
    Enligt TS är jorden ihålig...
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-17 15:21:34 följande:
    Brittisk vetenskapsserie om universum, "Wonders of the Universe", BBC-dokumentär från 2011. I del 3 som handlar om "Ljuset", vilken sändes på SVT onsdag 7 november 2012, sades följande:

www.svtplay.se/video/77269/del-3-av-4-ljuset

"I en våldsam EXPLOSION för över 13 miljarder år sen föddes vårt universum. Big Bang ses ofta som en EXPLOSION som sträckte ut sig i rummet. Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."

Stephen Hawking bedyrar att universum hokuspokus trollade fram sig själv från absolut ingenting, via en explosion:

VIDEO:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Carl Sagan, även han en Big Bang-guru, bedyrade att universum exploderade fram från ingenting:

VIDEO:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Sist jag svarade på det där fick jag mitt meddelande borttaget eftersom man tydligen inte får ställa vissa frågor när det gäller andras mentala hälsa...
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-18 01:04:40 följande:
    Så du insinuerar att Carl Sagans och Stephen Hawkings mentala hälsa kan ifrågasättas?
    Nej din. Förra gången påtalade jag att det var "quote-mining" de hade ägnat sig åt. Det Hawkins säger i orginalfilmen (direkt efter det klipp som används i din länk) är att det rör sig om en expansion och inte en explosion. Du hävdade då att det inte spelade någon roll vad han sa efter eftersom han redan hade sagt att att det var en explosion, varpå jag ställde frågan om du var dum på riktigt. Det var det inlägget som plockades bort.
  • Toboas
    Hallonpuff skrev 2012-11-18 09:37:54 följande:
    själv gillar jag att läsa TS trådar.
    tycker det är fascinerande att läsa om nån som har en tro tvärt emot den stora massan
    och ännu mer intresant hur den stora massan absolut inte kan låta han tro på sånna dumheter
    disskusionerna som följer är riktigt intresanta
    hur ts säger att det bombsäkert är på ett visst sätt och stora massan svarar med allt vad vi människor forskat oss till lärt oss i skolan och allt vi kan  är den enda sanningen

själv står jag mittemellan. vem kan veta vad den exakta sanningen är? jag hävdar då inte att jag är en av dem
    men det är riktigt nöje att läsa om er som tror er vara så säkra på den
    När man startar en tråd i ett diskussionsforum är väl tanken att få en diskussion, det är väl ingen som säger att han inte får tro på det han tror - det är ju hans argument som normalt bemöts (och pulverisera).

Det är en sak att säga att man inte vet vad den exakta sanningen är men det är inte något som gör alla alternativa förklaringar lika giltiga. Man kan tro att åska beror på spänningsskillnader i atmosfären, man kan tro att det är Tor som slåss med jättarna. Sanningen kan ligga däremellan men det är inte särskilt troligt.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-18 19:34:56 följande:
    Varför säger han då i filmen att det var en explosion?
    Som Agnostino förklarar så är det en enkel förklaring, i den riktiga filmen (inte ihopklippet som du refererar till) och som jag redan har förklarat två gånger tidigare så förklarar han att det inte rörde sig om en explosion.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-19 00:46:06 följande:
    Brittisk vetenskapsserie om universum, "Wonders of the Universe", BBC-dokumentär från 2011. I del 3 som handlar om "Ljuset", vilken sändes på SVT onsdag 7 november 2012, sades följande:

"I en våldsam EXPLOSION för över 13 miljarder år sen föddes vårt universum. Big Bang ses ofta som en EXPLOSION som sträckte ut sig i rummet. Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."
    Ja, alltså är det inte den typ av explosion vi normalt tänker på eftersom dessa sker i rummet.
  • Toboas
    Gudasänd skrev 2012-11-19 00:46:06 följande:

Du brukar ju gilla Wikipedia så du kan ju läsa om Big Bang där:

"Big Bang beskriver ett utvecklingsförlopp för universum. Enligt Big Bang-teorin är dagens universum ett resultat av en rumslig expansion av hela universum. Expansionsförloppet kan enligt teorin ske på olika sätt beroende på bland annat mängden materia i universum. Ett vanligt missförstånd rörande Big Bang är att teorin beskriver en explosion i likhet med en bomb. Skillnaden mellan expansionen som Big Bang-teorin beskriver och en vanlig expansion är att den vanliga expansionen sker i ett befintligt rum medan universums expansion är en expansion av själva rummet: det blir mer rymd. Resultatet av den vanliga expansionen är sålunda att produkten av expansionen expanderar i ett i övrigt tomt utrymme. "

Nu har du fått det förklarat igen och som du ser ovan är det ett vanligt missförstånd, tyvärr förlitar du dig på källor som VILL att folk ska missförstå det. Det är som jag skulle förkasta Hare Krishnas läror med argumentet "De hävdar att när man bli gammal ska man krypa in i en kvinna igen och födas en gång till." baserat på en felaktig tolkning av vad ni menar med "återfödelse".

Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?