• Anonym (Dumbo?)

Utåtstående öron på 6:åring. Operera eller inte? Nån som gjort det?

Min 6:åring (pojke om det har ngn betydelse) har ordentligt utstående öron. Nu i höstas började han förskolan och bytte till lokaler i den riktiga skolan, vilket innebar att han träffar massor av andra barn, många mycket äldre; på dagarna.

Sedan han bytte skola har han blivit retad för sina öron, och han är ofta ledsen när han hämtas. Det här har aldrig varit ett problem tidigare, men tyvärr så har även några av barnen i hans egen grupp också hakat på när de hört de andra retas, så han får ofta höra kommentarer om öronen.   

Häromdagen sa han att han ville operera öronen, och nu undrar vi om det är något vi öht ska fundera på.

Någon annan som har låtit göra det på sina barn. Nackdeler? Problem?
    Vi vill veta allt.     

• Svar på tråden Utåtstående öron på 6:åring. Operera eller inte? Nån som gjort det?
  • Anonym (x)

Min son är 4,5 och jag funderar på operation. Han har ungefär som TS barn. Pyttelite mer kanske. Barn är så elaka och jag vill inte "bjussa" på en anledning att retas. Fel kanske men men....

• Anonym
    Anonym (Dumbo?) skrev 2012-10-30 13:05:48 följande:
    Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att vi GIVETVIS har pratat med skolan. Och sjävklart vet vi att det inte är nåt fel på vår son, och att vi såklart INTE vill ge honom dålig självkänsla. Vi vill dock inte heller att han ska mobbas och må dåligt av det.
    Tror du att tanken på operation är ett förstahandsval för att lösa problemet?
    Prata med skolan igen. Kräv att de tar upp det med föräldrarna till de mobbande barnen. Ge er inte.

Som barn skulle jag hellre ha föräldrar som verkligen står upp för min skull än ändrar på mig för att jag ska passa in!

Vad lär ni honom att säga när något barn anmärker på hans öron? 
  • Anonym (Har själv utst..)
    Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att vi GIVETVIS har pratat med skolan. Och sjävklart vet vi att det inte är nåt fel på vår son, och att vi såklart INTE vill ge honom dålig självkänsla. Vi vill dock inte heller att han ska mobbas och må dåligt av det.
    Jag känner med pojken. Lyssna på alla oss som faktiskt levt med stora öron. Gör din pojk en stor tjänst och låt inte honom genomlida samma sak.
  • Tess1990

Jag opererade mig när jag var 15år
    alldeles för sent!

jag vet inte riktigt varför men jag fick stå i kö och vänta på operationen i 3år (mamma sa att det var för att dom ville se om jag växte i dom först, världens skämt isf!)

jag har enormt stora öron! alltså helt sjukt stora.. spelade ingen roll vilken frisyr, dom syntes hela tiden, och det var allt alla såg

blev mobbad i skolan, i centrum av totala främlingar och till och med i stan i stockholm!
    överallt fick jag höra : Långöra, Elefant, titta på hennes öron! fyfan va ful den där stackaren var! 
    barn och ungdomar stirrade och viskade.. det var inget jag inbillade mig för min bästa vän hörde också och såg

jag önskar att jag hade fått operera mig tidigare
    för så fort jag hade opererat dom så syntes dom inte alls lika mycket och folk slutade stirra utan såg mig

nu är det ingen som tänker på det och alla blir förvånade när jag berättar om det
    jag har lite annorlunda veck i öronen och små ärr på baksidan men det är inget som direkt syns eller som man tänker på

om mina barn ärver mina öron så kommer inte jag tveka en sekund att få dom opererade. men jag skulle nog endå vänta tills barnet är iaf 5-6 år och vet vad som händer

jag håller med dom som säger att det är mobbaren som borde ändra på sig, och att man ska lära sig tycka om sig själv.. men all den smärta som mobbing medför önskar jag ingen och då är det mer värt att operera än utsättas för det pga. en princip och önsketänkande..  

• Envira
    Essien skrev 2012-10-30 12:39:05 följande:
    Ts, öronoperationer är relativt vanligt, jag har flera vänner som genomgått dessa. Läkare brukar föredra att man gör det innan barnet blir tonåring och brister i öronen hinner stelna (efter det så blir operationen lite klurigare). Att man ska lära barnet att älska sig själv är jävligt enkelt om man själv inte blir trakasserad dagligen. Mobbning finns tyvärr och är omöjlig att utrota helt. Jag hade aldrig tagit initiativ till en operation själv men hade mina barn bett om en hade jag gett med mig. Det är igen förminska-näsan-operation eller fettsugning det handlar om utan man skapar vara det veck på öronen som normalt sett ska finnas där. Jag tycker att de som brölar om självavceptans i allt och inget missar att inte alla ens vill "älska sina stora öron så som Gud skapade dom" osv. Jag hade rätt mkt finnar i flera år, blev inte mobbad men det var jättejobbigt. Snackade mina föräldrar om att jag skulle omfamna och älska min kassa hy? Nej, de tog mig till en läkare som fixade problemet. När jag mådde som sämst fick jag pengar till skonsamt smink. Det fick mig att må bättre än denna "älska vad du blivit tilldelad"-mentalitet hade fått mig att göra.
  • Anonym (abc)
    Det finns ett helt annat sätt att se på det hela.

Sonen har själv bett om att få operera sina öron.  Ni respekterar honom och han val/integritet genom att låta honom göra det.
    Genom att neka honom en operation så visar ni honom att hans vilja inte räknas.  
  • Anonym

Tror dom "viker" in en kant på örat som gör att dom inte står ut lika mycket. Ett ganska litet ingrepp som läker snyggt. Dock är det sjukt att barn kan vara så elaka att han känner att detta är vad han måste göra=(. Elaka skitungar. 

• aksj

Ni som har låtit operera era barns öron, var det lång väntetid? Vi har en 5-årig tjej med extremt utstående öron. Troligtvis kommer vi att låta henne operera dem när hon fyller 6. Därför funderar jag på om vi bör gå till vc för en remiss redan nu för att slippa vänta när hon har åldern inne.

Till ts så vill jag bars säga att jag förstår dig. I er situation hade jag låtit operera öronen på pojken. Ber min tjej om det så kommer vi att göra det direkt, men än så länge går hon på förskola så hon har bara blivit retad vid nåt enstaka tillfälle.

• Sweno

Självklart ska man operera. Lika skälvklart som att visssa barn får tandställning. Ju förr desto bättre.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-30 16:46:43 följande:
    Tror dom "viker" in en kant på örat som gör att dom inte står ut lika mycket. Ett ganska litet ingrepp som läker snyggt. Dock är det sjukt att barn kan vara så elaka att han känner att detta är vad han måste göra=(. Elaka skitungar. 

Mitt barn är inte ens två år och blir redan mobbad på dagis för sina öron. Här är operation planerad till 5 årsåldern just för att ta det före förskolan.
Svar på tråden Utåtstående öron på 6:åring. Operera eller inte? Nån som gjort det?