• 059

Missfall nyligen, satsar på bebis AUGUSTI 2013! Häng på!

KUB-testet innebär blodprov på vårdcentralen ca 1 vecka innan KUB-testet. Och sedan är själva testet bara ett ultraljud utanpå magen. Så det gör verkligen inte ont alls. Så mäter barnmorskan olika saker på bebisen/fostret och lägger in siffrorna i ett dataprogram tillsammans med andra uppgifter så som mammans ålder. Sedan räknar programmet ut sannolikheten för 3 olika kromosomfel (trisomi 21, 13 & 18). Trisomi 21 är väl det som folk känner till mest, kallas även Downs syndrom.

Jag fick siffrorna:
    Trisomi 21 = 1:1057
    Trisomi 13 = 1:20000
    Trisomi 18 = 1:20000

För min ålder är det toppensiffror! :) Om man är över 30 år så sa barnmorskan att det brukar ligga på 1:1000 för trisomi 21.

• 059

Jag har bestämt mig för att njuta nu, så är lugn! Om det händer nåt så händer det. Tänker inte fundera på det förrän om det händer. Myser och har på min mammabyxor nu varje dag eftersom jag fått lite mage. :D Alla på jobbet vet nu, men tänker inte Facebook-berätta förrän efter RUL...

• 059

Allt bra här! Hoppas jag! Var ju 2 veckor sen KUB nu, så oron stiger när man inte sett bebben på ett tag. Men om 3 veckor är RUL i alla fall. Inga blödningar eller smärta så det måste vara bra därinne!

Håller tummarna att det tar sig om 2 veckor då idape!!!

• 059

Har en apparat som man själv lyssnar på bebbens hjärta (vilket man inte ska göra för ofta). Och idag hörde både jag och mannen!! Lät väldigt snabbt, underbart!! Rekommendationen är att inte lyssna mer än 1 gång/dag, men tänker lyssna högst 2 ggr/vecka. Plutten verkar ha det bra därinne i alla fall!

• 059

Jag är i vecka 18 och nästa vecka är det RUL!!! :) Tror jag börjat känna bebisen, men vet inte. :D

Håller tummarna att det går bra för dig Idape!!

• 059

Idape: Yeay!!!!!! Grattis!! Håller alla tummar!

Imorgon ska jag på RUL, nervös!!

• 059

Nämen kom inte hela inlägget med som jag skrev. :( RUL är i alla fall rutinultraljud som alla gör i v 18-20. Jag är i v 19. Förhoppningsvis får vi reda på om det är pojke eller flicka också...

• 059

Japp vi vill ta reda på kön, men det viktigaste är förstås att allt är bra. :) Runt mig så har alla utom en tagit reda på kön, typ 1/20, så det är nog väldigt olika. :)

Svar på tråden Missfall nyligen, satsar på bebis AUGUSTI 2013! Häng på!