Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Vanligt??

Om barnet inte blir mätt pga att det somnar så äter det bara oftare. Jag kan inte förstå varför man skrämmer föräldrar med att säga åt dem att väcka barn som somnar vid bröstet - om det inte uppenbart verkar vara problem med vikten eller liknande. Nästan alla bebisar somnar vid bröstet till och från. Min dotter somnade ett tag ENDAST med bröstet i munnen. Så det tycker jag verkligen inte att du ska bry dig om. Låt barnet sova - fö kan barn amma under tiden de sover.

Om ditt barn inte får i sig tillräckligt med mat kommer det att tappa i vikt så innan du märker något allarmerande där behöver du inte oroa dig alls. Eller bry dig om hur mycket barnet äter. I perioder äter de mer och i andra mindre. I perioder då de växer äter de mer tex. Och det är inget man ska påverka själv. Det är det som är så bra med bröstmjölken. Det finns alltid så det räcker och tillgången ÖKAR när behovet ökar. Hur smart som helst. :)

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-29 21:19:58 följande:
    Problemet är ju när man har haft barn som verkligen hade sovit sig till döds om de fått välja. När man har den typen av tröttisar så kan man inte vänta ett par dagar eller en vecka eller liknande på en vägning. Då går det fort. Om väckning, vägning, pumpning, koppmatning, sondmatning etc är det enda man pysslat med under ett par veckor sedan födseln så sitter det djupt psykologiskt......även om det fungerar just precis i detta nu. Det är fruktansvärt svårt att släppa och känna trygghet i att det fungerar alldeles av sig själv som det ska.

Tidiga trötta nyfödingar som somnar ifrån vid bröstet vaknar inte oftare för att äta. För den typen av nyfödda barn så har det ofta gått för långt när man märker något alarmerande med vikten. 

Jag förstår att man är extra noga med nyfödingar som dessutom är för tidiga. Ett barn som inte har ngt att ta av från början är förstås utsatt. Men det känns som att bvc hetsar folk i allmänhet över detta med hur mkt barnen får i sig och om de somnar vid bröstet vilket är helt onödigt och skälper mer än det hjälper. Jga förstår dock på ts att hon haft anledning att vara nogrann tidigare. Och jag dömmer ingen mamma som är orolig över sitt barn! Det är fullständigt mänskligt och alla är vi oroliga över något. Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt att inte kunna slappna av över amningen.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Vanligt??