• Tessan1980

Utredning vid sena MA/MF?

Kanske finns en sådan här tråd sen innan men jag hittar ingen! Vill kolla om det finns någon med några erfarenheter som de kan dela med sig!

Vi förlorade vårt första barn i v19+3 den 23/11-2009. efter där har vi kämpat och kämpat för att bli gravida. Lyckades i September 2011 men slutade i ett tidigt MF. Nu den 11/10-2012 födde vi vårt andra barn i v 18+1.  Vi har återbesöks tid nu i början av november.

När de bekräftade att bebis inte levde längre så sa läkaren något om proppar på moderkakan. Men tänk om det inte är det?

Men vad kan vi förvänta oss? Vad är det för typ av utredning?

Hoppas det finns någon som kan svara...

• Svar på tråden Utredning vid sena MA/MF?
  • che71

Beklagar.
    Fy vad jobbigt med så sena missfall.
    Hoppas verkligen att de kan hjälpa er.
    Kanske du kan få blodförtunnande nästa gång ifall det var proppar.
    Men först måste de väl ta en massa prover. (samt prover på fostret också)
    Varför gjordes inte det redan 2009 egentligen?
    Så tragiskt det ni har råkat ut för.
    Ni som kämpat så.
    Kram till dig

• Ninninn

Beklagar verkligen de måste vara för jävligt med så sena mf kan inte ens föreställa mig va jobbigt! Har fostren dött v.18-19 eller har du gått omkring ett tag utan att märka nått? Nu måste du ju få göra en missfallsutredning sen måste dom ju även kolla barnet om de va något fel på dom. Även om inget fel hittas så ska du be om att få trombyl och fragmin.

• Tessan1980
    che71 skrev 2012-10-29 06:24:46 följande:
    Beklagar.
    Fy vad jobbigt med så sena missfall.
    Hoppas verkligen att de kan hjälpa er.
    Kanske du kan få blodförtunnande nästa gång ifall det var proppar.
    Men först måste de väl ta en massa prover. (samt prover på fostret också)
    Varför gjordes inte det redan 2009 egentligen?
    Så tragiskt det ni har råkat ut för.
    Ni som kämpat så.
    Kram till dig

Hejsan!

Ja han sa något om blodförtunnande.. Om det nu är proppar, vilket jag hoppas på. Vad den andra doktorn som vi träffade på sjukhuset nu denna gången sa att de skickar i väg allt för mikroskopisk undersökning.
    Ang 2009 så var vi på ett annat sjukhus då. Vägrade åka dit denna gången pga hur felbehandlade vi blev då. De kollade ingenting. När vi var på återbesök ett par månader efter så fick vi inte ens veta vilket kön vår bebis hade "de har missat att skriva något" sa tanten!!
  • Tessan1980
    Ninninn skrev 2012-10-29 07:56:33 följande:
    Beklagar verkligen de måste vara för jävligt med så sena mf kan inte ens föreställa mig va jobbigt! Har fostren dött v.18-19 eller har du gått omkring ett tag utan att märka nått? Nu måste du ju få göra en missfallsutredning sen måste dom ju även kolla barnet om de va något fel på dom. Även om inget fel hittas så ska du be om att få trombyl och fragmin.

Första barnet fann de inga fel på utan klassades som plötslig spädbarns död i magen. Hade gjort RUL 10 dagar innan de upptäckte att det inte levde. Denna gången slog hjärtat på bebis den 25/9 men den 5/10 fanns inget liv. Men då upptäckte de att det var tillväxthämmat och mätte bara till v 16. Ja jag hoppas ju de hittar något nu! För man vet ju inte om man vågar chansa en gång till..
  • Ninninn

Även om utredningen inte visar nått (oftast gör den inte de tyvärr) så måste du be om medicin! Du har inte problem med immunförsvaret? Eller ryggproblem?

• Tessan1980
    Ninninn skrev 2012-10-29 11:26:18 följande:
    Även om utredningen inte visar nått (oftast gör den inte de tyvärr) så måste du be om medicin! Du har inte problem med immunförsvaret? Eller ryggproblem?

Är det vanligt att det inte visar något?  Inga problem vad jag vet om förutom min PCO!! Men jag förstår inte hur ryggproblem kommer in i bilden?
  • Ninninn

Ja tänkte bara att missfall kan ju bero på många orsaker och en av dom kan vara om man har problem med ryggen! Ja har själv 8 mf i bagaget och jag har diskbråck och har varit i aten och gjort en immunologisk utredning och den har visar att jag har ett jätte starkt immunförsvar som hela tiden stöter ut fostret så ja kommer aldrig kunna gå 40 veckor om ja inte får rätt medicin och får ner mitt immunförsvar! Tyvärr så brukar aldrig utredningen visa nått här hemma i Sverige om du inte möjligtvis kanske har fel på sköldkörtel.

• Tessan1980
    Ninninn skrev 2012-10-29 12:49:07 följande:
    Ja tänkte bara att missfall kan ju bero på många orsaker och en av dom kan vara om man har problem med ryggen! Ja har själv 8 mf i bagaget och jag har diskbråck och har varit i aten och gjort en immunologisk utredning och den har visar att jag har ett jätte starkt immunförsvar som hela tiden stöter ut fostret så ja kommer aldrig kunna gå 40 veckor om ja inte får rätt medicin och får ner mitt immunförsvar! Tyvärr så brukar aldrig utredningen visa nått här hemma i Sverige om du inte möjligtvis kanske har fel på sköldkörtel.

Kollade på din sida.. Beklagar verkligen för vad ni har behövt gå igenom. Inte rättvist någonstans!! Hur kom det sig att ni åkte till Aten?
  • Ninninn
    Tessan1980 skrev 2012-10-29 12:53:25 följande:
    Kollade på din sida.. Beklagar verkligen för vad ni har behövt gå igenom. Inte rättvist någonstans!! Hur kom det sig att ni åkte till Aten?

Vi insåg väl i stort sett för flera år sedan att svenska sjukvården aldrig kommer kunna hjälpa oss förutom den vanliga utredningen som inte visade nått enligt den va jag så himla frisk, dom har ingen aning varför jag fått så många mf! Men ja kom in på dom trådarna som ja bifogat och insåg att vi måste åka dit för här finns inget mer att göra å detta tar liksom knäcken på oss! Så vi åkte till Aten i september och tog blod prover som nu visat att jag har ett väldigt starkt immunförsvar. Jag är så himla glad att vi åkte och att vi äntligen fått ett svar på detta elände. De är väldigt jobbigt att i alla dessa år får höra av sjukvården att dom inte vet vad orsaken är och att man får försöka igen så länge som man själv orkar! De är synd att vi ligger så långt efter i Sverige när de gäller missfall.
  • che71
    Ninninn skrev 2012-10-29 12:49:07 följande:
    Hur går det Ninninn?
    Vilka mediciner fick du i Aten o hur länge tills dina värden är bra nog att våga bli gravid?

Vi har setts i en annan tråd...
    Jag fick mitt 4:e missfall i förra veckan.Obestämd

APC resistens var vad de hittade på missfallsutredningen innan dess, så nu fick jag ta sprutor Fragmin o hade bara hunnit ta de 1 vecka, men det blev missfall ändå.

"kassa äldre ägg" kanske?
    Men varför blir jag gravid då om de är så himla dåliga?

Ska fråga läkaren på telefontiden imorgon om det inte finns fler alternativ, skulle vilja ha progesteron o kanske prednisolon som jag läst angående om det är immunförsvaret

Vet du om man kan ha så starkt immunförsvar o ändå bli förkyld 2-3 ggr per år o få influensa med några års mellanrum  ?
    Jag har ju ryggproblem som inte är utredda färdigt sen 1½ år, vaknar med värk varje natt o morgon, sen efter att ha varit uppe en stund är allt frid o fröjd. Dessutom har jag ett diskbråck i nacken sen 5 år, men det ger bara symptom någon gång per år.

• Ninninn
    che71 skrev 2012-10-29 17:00:09 följande:
    Hur går det Ninninn? Vilka mediciner fick du i Aten o hur länge tills dina värden är bra nog att våga bli gravid? Vi har setts i en annan tråd... Jag fick mitt 4:e missfall i förra veckan. APC resistens var vad de hittade på missfallsutredningen innan dess, så nu fick jag ta sprutor Fragmin o hade bara hunnit ta de 1 vecka, men det blev missfall ändå. "kassa äldre ägg" kanske? Men varför blir jag gravid då om de är så himla dåliga? Ska fråga läkaren på telefontiden imorgon om det inte finns fler alternativ, skulle vilja ha progesteron o kanske prednisolon som jag läst angående om det är immunförsvaret Vet du om man kan ha så starkt immunförsvar o ändå bli förkyld 2-3 ggr per år o få influensa med några års mellanrum  ? Jag har ju ryggproblem som inte är utredda färdigt sen 1½ år, vaknar med värk varje natt o morgon, sen efter att ha varit uppe en stund är allt frid o fröjd. Dessutom har jag ett diskbråck i nacken sen 5 år, men det ger bara symptom någon gång per år.

Beklagar att du fått mf igen :( orättvist är bara förnamnet. De som är skillnaden nästa graviditet är att jag ska ta intralipid dropp annars är allt annat som vanligt de vill säga prednisolon, trombyl, fragmin och progesteron alla dessa mediciner har ja ju tagit tidigare gången men som sagt de hjälper inte om man har immunproblem så nu ska droppet göra susen :) blir de mf ändå så finns de en sak till att göra och de är dn spruta man tar (Humira) den sänker immunförsvaret ordentligt och efter att man tagit dom två sprutorna så kan man skicka nytt blod prov till Chicago för att se om värdarna gått ner å har dom inte de trotts humira så får man ta 2 st sprutor till! De är en jäkla cirkus men de känns ändå skönt att de finns saker att göra inna ja liksom ger upp hoppet. De finns ju olika symptom på immunproblem så man kan säkert vara sjuk ibland och ändå ha för stark immunförsvar, du har ju som sagt problem med ryggen så de kan ju vara en orsak. Har dom kollar sköldkörtel? Tycker absolut du MÅSTE be om prednisolon, trombyl, progesteron och fragmin funkar inte de så kan du alltid åka till Aten alltid skönt att veta att de finns fler lösningar iallafall :) Tyvärr har jag väldigt höga värden av tnf-alfa så ja tror inte att intralipid kommer hjälpa för mig utan ja behöver nog humira men ja får ge de ett försök, så segt att ja inte lyckades få ett plus denna månaden, vill ju bara få de överstökat om de nu blir ett mf igen!
  • Görling
    Tessan1980 skrev 2012-10-28 21:38:00 följande:
    Kanske finns en sådan här tråd sen innan men jag hittar ingen! Vill kolla om det finns någon med några erfarenheter som de kan dela med sig!

Vi förlorade vårt första barn i v19+3 den 23/11-2009. efter där har vi kämpat och kämpat för att bli gravida. Lyckades i September 2011 men slutade i ett tidigt MF. Nu den 11/10-2012 födde vi vårt andra barn i v 18+1.  Vi har återbesöks tid nu i början av november.

När de bekräftade att bebis inte levde längre så sa läkaren något om proppar på moderkakan. Men tänk om det inte är det?

Men vad kan vi förvänta oss? Vad är det för typ av utredning?

Hoppas det finns någon som kan svara...

Beklagar det som du gått igenom. Ang det som läkaren sa att ditt foster skulle vara tillväxthämmat så kan jag säga att det inte alls behöver stämma. Däremot kanske det dog vid en viss tidpunkt och då krymper det i magen, det tillbakabildas. Jag har haft tre sena missfall (V 19 två ggr och en gång iv 16, fast fostren dog sannolikt i v 15-17), senast i juli i år (+ ett antal tidiga) så jag vet vad du har gått igenom. Jag  var på regelbundna kontroller och mätte storleken på fostren, men när det konstaterades på rutinultraljuden att de var döda så hade det varit fullt normalt i storleken i v 15 då det levde och plötsligt hävdade jourläkaren på sjukhuset att det hade dött i v 12-13, men då hade jag ju bevis för att det inte stämde. Att man har behov av att överbevisa läkarna har ju med att göra att de är så förbannat nonchalanta och det är ju en del av hela denna tragik som vi går igenom.

Sjukvården är sällan intresserade av att utreda orsakerna, både till sena och tidiga missfall. Däremot kan man få blodförtunnande i form av Trombyl och Fragmin relativt lätt, då de flesta har teorin att det handlar om blodproppar som stryper näringstillförseln hos fostren och det är ju inte omöjligt men samtidigt finns det ju så många tänkbara orsaker. Själv har jag fått blodförtunnande utan att det har hjälpt de senaste 3 ggr, både större och mindre doser och det är då man kan börja spekulera i immunologiproblem som Ninnin skriver. Tyvärr blir det en gissningslek och axelryckningar många ggr av sjukvården, men hoppet är ju det sista som överger en. Missfallsutredning är väl prio 1 för er, sedan se till att få så mycket mediciner ni kan (se ovan) i förebyggande syfte för man kan inte äta för mkt i de här sammanhangen, för att gå i genom MF efter MF är ju en ren tortyr! Kan tillägga att jag har en lyckad graviditet i bagaget och att de sena missfallen började efter sonens födelse. Dessförinnan hade jag 4 tidiga MF. Inte kul det heller, men det är värre med missfall i månad 4-5.
  • Görling

Ber om ursäkt för att jag låter bitter och uppgiven, men det är ungefär så jag känner det.... Kram och lycka till!

• Tessan1980
    Görling skrev 2012-10-31 21:20:49 följande:

Beklagar det som du gått igenom. Ang det som läkaren sa att ditt foster skulle vara tillväxthämmat så kan jag säga att det inte alls behöver stämma. Däremot kanske det dog vid en viss tidpunkt och då krymper det i magen, det tillbakabildas. Jag har haft tre sena missfall (V 19 två ggr och en gång iv 16, fast fostren dog sannolikt i v 15-17), senast i juli i år (+ ett antal tidiga) så jag vet vad du har gått igenom. Jag  var på regelbundna kontroller och mätte storleken på fostren, men när det konstaterades på rutinultraljuden att de var döda så hade det varit fullt normalt i storleken i v 15 då det levde och plötsligt hävdade jourläkaren på sjukhuset att det hade dött i v 12-13, men då hade jag ju bevis för att det inte stämde. Att man har behov av att överbevisa läkarna har ju med att göra att de är så förbannat nonchalanta och det är ju en del av hela denna tragik som vi går igenom.

Sjukvården är sällan intresserade av att utreda orsakerna, både till sena och tidiga missfall. Däremot kan man få blodförtunnande i form av Trombyl och Fragmin relativt lätt, då de flesta har teorin att det handlar om blodproppar som stryper näringstillförseln hos fostren och det är ju inte omöjligt men samtidigt finns det ju så många tänkbara orsaker. Själv har jag fått blodförtunnande utan att det har hjälpt de senaste 3 ggr, både större och mindre doser och det är då man kan börja spekulera i immunologiproblem som Ninnin skriver. Tyvärr blir det en gissningslek och axelryckningar många ggr av sjukvården, men hoppet är ju det sista som överger en. Missfallsutredning är väl prio 1 för er, sedan se till att få så mycket mediciner ni kan (se ovan) i förebyggande syfte för man kan inte äta för mkt i de här sammanhangen, för att gå i genom MF efter MF är ju en ren tortyr! Kan tillägga att jag har en lyckad graviditet i bagaget och att de sena missfallen började efter sonens födelse. Dessförinnan hade jag 4 tidiga MF. Inte kul det heller, men det är värre med missfall i månad 4-5.
    Du får låta hur bitter och arg du vill för jag förstår dig!!  Man är ju nervös att de inte ska finna ngt fel!! Men som du skriver så är hoppet det sista som överger en!!

Ang tillväxt hämmat! Första vi förlorade så var vi på RUL 9/11-09 blev då tillbaka flyttade 3v. Men den lille sprattlade runt och hade sig! 19/11-09 var jag hos min BM för en rutinkoll och då hittade hon inga hjärtljud

Denna gången fick jag små små blödningar, endast gammalt blod den 17/9-12 åkte till akuten för att kolla upp. Allt såg bra ut en livlig krabat sa hon och hon kunde inte se något om varför blödningen kom. 25/9 var jag inne hos BM kolla hjärtlud och det slog på så fint. 5/10 fick jag mer blod, färsk blod. Åkte in än en gång just mer för att stilla mitt eget psyke, fick då konstaterat att det inte levde.

Så båda dessa gångerna har det gått 10 dagar mellan kollarna och bekräftad MA!!

ja MF är fruktansvärt. Men man önskar på ett konstigt vis att de kunde kommit tidigare, inte så sent som vi/ni har fått utstå!!
  • TWH

Hej alla, jag vill börja med att beklaga era upplevelser - fruktansvärt😨 jag har själv haft nio missfall och har nu påbörjat immunbehandling, precis som Ninnin skriver, efter ett besök i Aten där jag fick tydliga svar på att mitt immunförsvar är för aggressivt och stryper näringstillförseln m hjälp av bl a blodproppar. Jag tycker det är värt för er att titta på så jag vill göra ett liknande inlägg som Ninnin. Lycka till🌺

Svar på tråden Utredning vid sena MA/MF?