Ska jag betala för hennes bostadslån?
Butterscotch skrev 2012-11-16 07:04:46 följande:
Nej, inte tjäna pengar. Rimlig och rättvis kostnad i förhållande till marknadsvärdet för att bo. Jag kan väl fortsätta med mina hypotetiska exempel: ts och sambon bor idag i samma hus, i exakt likadana lägenheter som de köpte vid samma tidpunkt för samma pris. De träffades på den årliga städdagen, blev kära och vill nu flytta ihop. Idag betalar de var för sig 1000 kronor i avgift och 3000 kronor i räntor. Detta kan vi säga är marknadens värdering av vad det kostar att bo i den här typen av lägenhet, i detta område. Ts säljer sin lägenhet och betalar av sina lån (kanske får han till och med lite pengar över, vad vet jag. Om han får det sätter han in pengarna på banken). När ts flyttar in betalar han 500 kronor för att bo, sambon betalar 3500. Verkar det mer rättvist och rimligt än att de vardera betalar 2000 kronor för att använda/nyttja lägenheten? Om ni svarar ja på den frågan står vi väldigt långt ifrån varann när det gäller att bedöma rimlighet och vad som är ekonomiskt rättvist. Så kan det ju vara. Visst finns det även undantag, mitt exempel utgår ifrån att båda parter har samma önskemål vad gäller boendets storlek och läge.
Men man betalar väl vad det kostar, inte ett påhittat marknadsvärde. Sådant sysslar hyresvärdar med men det är ju också för att skapa marginaler för underhåll och vinst. Ska man syssla med sådant som sambos?
Om du hävdar att räntan kan räknas in marknadens värdering av att bo i lägenheten, vad är då marknadens värdering om två grannar har exakt likadana lägenheter, med samma avgift, den ena har lån och den andra har inte det?
Ja, det är rättvist att betala mer om man är ensam om lånet och ensam står som ägare till lägenheten, eftersom enbart nyttjandet bara är en del av värdet man betalar för, lägenhetens värde i pengar när man säljer är den andra delen.