• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Två personer bestämmer sig för att köpa en borätt,han får inget lån beviljat så hon tar tar lånet ensam .
    Ska han bara betala halva avgiften till föreningen och få låg boendekostnad medan hon tar både avgiften och räntan och får en mycket högre kostnad för boendet

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-19 21:14:16 följande:
    Han betalar bara för boende medan hon betalar för boende och lånet som medgivit att hon kunde köpa lägenheten.
    Vill man dela kostnaden för lånet så måste man ju också dela ägandet på det som är köpt för lånet.
    De kan ju inte ha procentuellt ägande, hon kan ju inte skänka henne honom halva lånet. Även om han är med och amorterar är det hon som har skulden.
  • jannej

När de amorterat 10 procent var återstår 80 procent  av lånet ska hon då betala 90 procent och han 10 procent av räntan på den återstående delen av lånet eftersom hon äger 90 procent av lägenheten

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-19 22:58:08 följande:
    Här blir det riktigt klurigt och det går inte att få det helt rätt och rättvist.

Jag hade i så fall betalat halva räntan om jag varit den som inte haft lånet till banken.

Dock är det en förlustaffär för mig om vi separerar innan jag uppnått 50% ägande liksom det är en förlustaffär åt motsatt håll om jag uppnår 50% ägande men inte fullt ut betalat för det.

Vill man ha det mer rättvist är denna typ av uppgörelse ingen bra idé.
    Det kan ta ett helt liv att amortera av en skuld på ett par miljoner vilket inte är en ovanlig summa.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-19 23:02:58 följande:
    Är det verkligen så svårt att förstå att räntekostnader är kopplat till lån?
    Har man inget lån så har man ingen räntekostnad och kan då inte vara en del av boendekostnaden.
    Det finns ingen bank i världen som räknar ränta som boendekostnad om man inte har lån.

Ja men snälla
    Tom, i den här tråden diskuterar vi en person som har lån på sin bostad och en person som ska flytta in hos henne.
    För kvinnan i den här tråden är räntan en kostnad för sitt boende,Amorteringen är ett sparande. När man räknar hur många miljonärer ett land har räknar man inte med värdet av boendet för man ska någonstans bo,
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-19 23:04:33 följande:
    Ja, om nu banken godtar en sådan lång avbetalningstid.
    40 år är den normala tiden för lån till bostäder.Sen kan man förstås betala av snabbare.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-19 23:48:48 följande:
    I din argumentation bortser du hela tiden från att hon äger bostadsrätten och han gör det inte.
    Hon har alltså egendom värd pengar och eftersom hon köpt den för lånade pengar har hon en räntekostnad.
    Hon har en egendom som hon till 100 procent amorterar själv. Ev. kan hon i bästa fall göra en vinst på den chansningen det är att ta ett lån och investera i boende.De flesta som köper en bostad köper den för att bo i och långsiktigt få ett billigt boende.
    Hög insats i borätt innebär ofta låg avgift hög kontantinsats eller lån.
    Låg insats tvärtom hög avgift låg kontantinsats eller litet  lån
  • jannej

Ränta på ett lån till en borätt är förstås en del av hyran.
    Du håller på att spekulerar i att den som äger nyttjanderätten till borätten kan göra en vinst , so what, hon tar ju en chans och investerar . Det är inte på räntan hon gör en vinst utan på lånet som hon amorterar av.
    Köpa borätt kan gå åt båda håll.
    Dessutom får han en lägre hyra än om de bor i hyresrätt.
    Båda vinner

• jannej

När man hyr ut borätter får man numera räkna med ränta när man fastställer hyresnivån för att det är en del av hyran

• jannej
    Tom Araya skrev 2013-06-20 16:47:45 följande:
    Nu är du helt ute och cyklar. Du betalar ingen hyra för en borätt. Du betalar en avgift för din lägenhets driftkostnader och till drift och underhåll för en fastighet du är delägare i.

Hyra betalas i lika hög grad oavsett om ägaren har lån eller ej. De ska täcka ALLA värdens kostnader + ge vinst.
    I hyra ingår även underhåll på din lägenhet som inte ingår i BRF-avgift.
    Du har inget ägande/innehav i något du hyr och kan således inte sälja det och få några pengar tillbaka.

...och räntan är kostnaden för att ha ett lån.

Kalla det vad du vill med det är en utgift för att kunna bo i en borätt.
    Vid andrahandsuthyrning är det en del av hyran.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?