Ska jag betala för hennes bostadslån?
Ja, varsågod och sluta
Det är förstås alltid svårt att göra scenarion baserat på rörliga förutsättningar, det blir baserat på antaganden. Alternativkostnader är ett ekonomiskt begrepp som brukar användas när man pratar om alternativa sätt att nyttja de resurser man har tillhanda, oftast (om inte alltid) bygger det på att man har en möjlig intäkt om man väljer att nyttja sin tillgång/resurs på ett visst sätt framför ett annat. En alternativ kostnad är inte något etablerat begrepp såvitt jag vet, för mig handlar det om valet mellan två kostnader och har inte (nödvändigtvis) med intäkter att göra. Men det var ett tag sen jag pluggade, så visst kan jag ha fel. Hur det ser ut i verkligheten vad gäller ts och hans sambo vet jag inte. Kanske ts sambo inte ens hade valet att betala lägenheten cash. Men OM hon haft det hade förlorade ränteintäkter varit hennes alternativkostnad. Och ja, det skulle kunna vara en möjlighet, teoretiskt sett, att ts köper in sig i sambons bostad. Kanske blir det så om ett tag, när de provbott en stund, vad vet jag. Man kan som sagt teoretisera nästan i oändlighet. Du verkar t ex tycka att det är ett rimligt antagande att lägenheten absolut kommer att öka i värde och att ts sambo kommer att göra en vinst (som skulle avräknas från den månatliga kostnaden?) medan jag anser att det på dagens marknad inte är en självklarhet och därför bortser från vinst/förlust i mina antaganden om kostnader. De verkar även tycka att räntan inte är en boendekostnad, medan jag tycker det motsatta. Inte konstigt att vi kommer fram till olika slutsatser i frågan. Ts har varit mystiskt frånvarande i sin egen tråd, men förhoppningsvis läser han fortfarande här och har fått lite uppslag att fundera kring.