• Butterscotch

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 18:10:47 följande:
    Jag vet att det finns en alternativkostnad, och tror inte att den är ungefär lika stor för alla.

Nej inte exakt såklart, det beror ju t ex på vad man istället investerar pengarna i och hur stor risk man tar i sin investering. Och jag menar förstås inte att alla individer har samma alternativkostnad, utan att varje enskild individ har en alternativkostnad som är att jämföra med samma individs lånekostnader.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-15 18:20:26 följande:
    Ja, om det är vad lånet använts till men då till ägandet.
    Butterscotch skrev 2012-11-15 18:04:49 följande:
    ... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden. Jag vet inte om jag kommer så mycket längre här, i mina försök att faktiskt förstå hur de som inte tycker att en inflyttande sambo ska betala hälften av vad som är rimligt för den typ av bostad han/hon flyttar in i tänker,
    Vad är rimligt? Ska man räkna på vad motsvarande hyresrätt kostat? Då är det precis som att man hyr ut halva lägenheten. Jag undrar ju hur de tänker som ser en sambo som en hyresgäst. Varför flyttar man ihop om man tänker så, av ekonomiska skäl?Jag säger inte att det är FEL att dela på räntekostnader, det är en sak jag skulle kunna tänka mig, åtminstone diskutera men det är absolut ingen självklarhet varken i befintligt läge eller enligt det exempel du här nu nämner.

Det där med "varför flyttar man ihop, av ekonomiska skäl" är ju ett argument som går åt båda håll. Det skulle då vara ekonomiskt fördelaktigt att hitta någon som bor i bostadsrätt att bli sambo med, eftersom avgiften ofta är mycket lägre än vad hyran hade varit, om det rört sig om en hyresrätt. Det är det fenomenet jag menar är felaktigt. Det finns ju någon typ av värde som marknaden och/eller de som bestämmer hyresnivåerna har bestämt, och jag tycker att det mest rimliga och rättvisa (för alla parter) är att utgå ifrån det. Nåja, så länge båda parter är nöjda är ju allt frid och fröjd, oberoende av vilken ekonomisk fördelning de väljer.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-15 18:41:52 följande:
    För mig är det som att låntagaren/ägaren både äter och har kvar kakan. .

Ok då, en kommentar till. Detta du skriver förstår jag inte riktigt. Vilken kaka är det som är kvar? Om du menar att det är möjligt att göra vinst vid försäljning så visst kan det hända, men man kan lika gärna göra en förlust. Det vet man ju inte i förväg. Att ägaren ska stå risken/äga vinsten håller jag dock med om, men det har i mina ögon inte särskilt mycket med de löpande kostnaderna att göra.
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 06:04:12 följande:
    Ja, TS hade ju som sagt kunnat investerat i olje-riggar i Alaska istället.  Hur hade det då sett ut med kravet på att den blivande sambon skulle betala halva räntan på lånet?  Är han fortfarande skyldig att göra det?

Att halva räntan på lånet diskuteras är för att detta + avgiften ofta motsvarar vad som är en rimlig boendekostnad. Ts skulle nyttja bostaden lika mycket som sin sambo. Oljeriggar nyttjar man kanske inte så mycket som blivande sambo?
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 06:29:53 följande:
    Nä, det diskuteras bara för att folk inte kan skilja på A och B och därför blandar ihop saker. Vad som är "rimlig boendekostnad i jämförelse med hyresrätt" har exakt ingenting med saken att göra. 

Rimligt därför att det finns alltid en kostnad förknippad med boende. Antingen är den kostnaden hyra (den kostnadensstorlekens rimlighet är lätt att mäta eftersom marknaden här är reglerad), eller så består kostnaden av avgift + lån (eller lånets alternativkostnad). Den kostnadens storlek är lite svårare att mäta eftersom den kan variera något. Jag förstår att ni tycker att det är rimligt och rättvist att den som flyttar in ska betala endast en liten del av vad marknaden värderar att kostnaden för att bo är, jag håller bara inte med.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-16 06:47:14 följande:
    Vad är det för rättvisa du eftersträvar, att TS flickvän ska tjäna pengar på sin sambo? Bor man tillsammans så delar man boendekostnaden. Räntan är på ett lån TS inte har del av. Ska man betala något som är kopplat till ett lån så ska man ju också ta del i lånets värde, annars är man ju bara sponsor för övriga låntagare och du kan ju försöka hitta och beskriva rättvisan i det.

Nej, inte tjäna pengar. Rimlig och rättvis kostnad i förhållande till marknadsvärdet för att bo. Jag kan väl fortsätta med mina hypotetiska exempel: ts och sambon bor idag i samma hus, i exakt likadana lägenheter som de köpte vid samma tidpunkt för samma pris. De träffades på den årliga städdagen, blev kära och vill nu flytta ihop. Idag betalar de var för sig 1000 kronor i avgift och 3000 kronor i räntor. Detta kan vi säga är marknadens värdering av vad det kostar att bo i den här typen av lägenhet, i detta område. Ts säljer sin lägenhet och betalar av sina lån (kanske får han till och med lite pengar över, vad vet jag. Om han får det sätter han in pengarna på banken). När ts flyttar in betalar han 500 kronor för att bo, sambon betalar 3500. Verkar det mer rättvist och rimligt än att de vardera betalar 2000 kronor för att använda/nyttja lägenheten? Om ni svarar ja på den frågan står vi väldigt långt ifrån varann när det gäller att bedöma rimlighet och vad som är ekonomiskt rättvist. Så kan det ju vara. Visst finns det även undantag, mitt exempel utgår ifrån att båda parter har samma önskemål vad gäller boendets storlek och läge.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-16 07:26:52 följande:
    Jo, man tjänar på att få en del av sina lånekostnader betalda. Men man betalar väl vad det kostar, inte ett påhittat marknadsvärde. Sådant sysslar hyresvärdar med men det är ju också för att skapa marginaler för underhåll och vinst. Ska man syssla med sådant som sambos? Om du hävdar att räntan kan räknas in marknadens värdering av att bo i lägenheten, vad är då marknadens värdering om två grannar har exakt likadana lägenheter, med samma avgift, den ena har lån och den andra har inte det? Ja, det är rättvist att betala mer om man är ensam om lånet och ensam står som ägare till lägenheten, eftersom enbart nyttjandet bara är en del av värdet man betalar för, lägenhetens värde i pengar när man säljer är den andra delen.

Som sagt, ett vanligt sätt att beräkna alternativkostnad är att jämföra med inlåningsräntan. I rest my case, och ägnar mig åt att glädjas åt att i alla fall jag och min make alltid haft samma syn på saken.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-16 07:43:03 följande:
    Jag kan tänka mig att hela värdet på bostaden men bara halva räntan till banken är rätt glädjande för dig också.

Nu äger vi i och för sig vårt permanenta boende tillsammans för närvarande, men som jag nämnde tidigare skulle jag gladeligen betala halva kostnaden för nyttjandet om lägenheten hade stått i min mans namn. Jag skulle personligen skämmas om jag försökte komma undan med mindre.
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 12:08:45 följande:
    Kul att du bröt citatet där. Det orimliga med tolkningen du, och andra gör, förklarades i resten av inlägget.  Nä, en boendekostnad för en brf inkluderar inte " lån (eller lånets alternativkostnad). ". Enkelt bevisat av att den som köper sin brf kontant inte har någon kostnad för "lån (eller lånets alternativkostnad)."    

Lånets alternativkostnad är de intäkter man haft (t ex ränteintäkter) om man hade lånat till sin bostad istället för att betala den cash.
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 12:10:11 följande:
    Sambon kan givtevis kräva vilken hyra som helst av sin kille. Det har dock inget att göra med det faktum att lånet (och tillgången) är hennes, och hennes enkomt. 

Javisst är det så. Lånet står på henne och det är hennes ansvar att se till att banken får in sina räntepengar varje månad. Men det är ju inte riktigt vad ts frågar.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?