Tom Araya skrev 2012-11-15 18:20:26 följande:
Ja, om det är vad lånet använts till men då till ägandet.
Butterscotch skrev 2012-11-15 18:04:49 följande:
... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden. Jag vet inte om jag kommer så mycket längre här, i mina försök att faktiskt förstå hur de som inte tycker att en inflyttande sambo ska betala hälften av vad som är rimligt för den typ av bostad han/hon flyttar in i tänker,
Vad är rimligt? Ska man räkna på vad motsvarande hyresrätt kostat? Då är det precis som att man hyr ut halva lägenheten. Jag undrar ju hur de tänker som ser en sambo som en hyresgäst. Varför flyttar man ihop om man tänker så, av ekonomiska skäl?Jag säger inte att det är FEL att dela på räntekostnader, det är en sak jag skulle kunna tänka mig, åtminstone diskutera men det är absolut ingen självklarhet varken i befintligt läge eller enligt det exempel du här nu nämner.
Det där med "varför flyttar man ihop, av ekonomiska skäl" är ju ett argument som går åt båda håll. Det skulle då vara ekonomiskt fördelaktigt att hitta någon som bor i bostadsrätt att bli sambo med, eftersom avgiften ofta är mycket lägre än vad hyran hade varit, om det rört sig om en hyresrätt. Det är det fenomenet jag menar är felaktigt. Det finns ju någon typ av värde som marknaden och/eller de som bestämmer hyresnivåerna har bestämt, och jag tycker att det mest rimliga och rättvisa (för alla parter) är att utgå ifrån det. Nåja, så länge båda parter är nöjda är ju allt frid och fröjd, oberoende av vilken ekonomisk fördelning de väljer.