• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hon  betalar avgift plus ränta
    Han betalar bara avgift
    Hon får en högre månadskostnad för boende än han har.
    Hon kommer ALDRIG att få tillbaka några pengar som hon betalt i ränta.
    Säljer hon lägenheten kan hon både förlora oh vinna på det.
    Om hon säljer lägenheten för ett större belopp än hon amorterat plus restskuld ger det en vinst på risken hon har tagit på att ta lån.

• jannej

Man kan gå på vad lagen säger om andrahandsuthyrning av bostadsrätt-
    hon hyr ut halva lägenheten i andra hand

LAGEN

Skälig hyra

När man hyr en lägenhet ska man inte behöva betala alltför höga hyror. Andrahandsuthyrning ska inte kunna ske i vinstsyfte och om man hyr en lägenhet ska man betala samma hyra som lägenhetsinnehavaren, plus en mindre summa för om lägenheten är möblerad.

För hyresrätter är det förstås inga problem att veta vad hyran är men för bostadsrätter är det något annorlunda. “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift. När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra
  • jannej
    jannej skrev 2012-11-14 20:23:10 följande:
    Man kan gå på vad lagen säger om andrahandsuthyrning av bostadsrätt-
    hon hyr ut halva lägenheten i andra hand

LAGEN

Skälig hyra

När man hyr en lägenhet ska man inte behöva betala alltför höga hyror. Andrahandsuthyrning ska inte kunna ske i vinstsyfte och om man hyr en lägenhet ska man betala samma hyra som lägenhetsinnehavaren, plus en mindre summa för om lägenheten är möblerad.

För hyresrätter är det förstås inga problem att veta vad hyran är men för bostadsrätter är det något annorlunda. “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift. När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra
    HON GÖR INGEN VINST PÅ RÄNTAN HON BETALAR IN.DEN ÄR FÖR ALLTID BORTA.

HAR HON TUR KAN HON GÖRA VINST PÅ SITT LÅN SOM HON SJÄLV AMORTERAR.

FÖR BORÄTTER ÄR OFTA RÄNTAN STÖRRE ÄN AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
  • jannej

Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift.

DET HÄR ÄR INGET JAG HITTAT PÅ UTAN TAGET UR EN LAGTEXT.

HELT RÄTT JAG BEHÖVER ETT NYTT TANGENBORD, SAKNAR SMÅ BOKSTÄVER

• jannej
    hymafr skrev 2012-11-15 09:48:21 följande:
    Har inte läst hela tråden.

Ts - kanske du ska betala halva avgiften samt en rimlig del av räntan.
    Din sambo betalar ju ränta som hon får dra av i deklarationen. Jag känner inte till om även du får göra avdrag då du inte står som delägare till bostaden, men ni kan ju ta hennes nettokostnad och så betalar du halva den.
    Sen ska du ju givetvis vara med och betala för telefon, tv, internet, morgontidning, försäkring, el, etc... 
    HON HAR LÅNAT PENGARNA AV PAPPA TILL EN LÄGRE RÄNTA ÄN VAD BANKEN TAR.
    FINNS JU EN MÖJLIGHET ATT BANKEN INTE LÅNADE UT PENGAR TILL HENNE.

• jannej
    hymafr skrev 2012-11-15 09:58:00 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Menar du att hon inte kan dra av för räntan i deklarationen? Det kan hon. Hon ska ange vem hon betalar ränta till och sen måste förstås hennes pappa ta upp det i sin deklaration också. 

Och sluta skrika  
    TRASIGT TANGENBORD, HAR SKRIVIT DET I TIDIGARE INLÄGG,LÄS
    VISST KAN HON DRA AV RÄNTAN, HAR JAG SKRIVIT NÅGOT ANNAT NÅGONSTANS
  • jannej
    Flash Gordon skrev 2012-11-15 09:59:00 följande:

Hmm ... Igår fungerade ju dina små bokstäver?!

FÅR KODA FRAM EN DEL SMÅ BOKSTÄVER.   
    SKA JAG SKRIVA c
    FÅR JAG
    HÅLLA NER ALT KNAPPEN OcH SLÅ 99
    JOBBIGT ATT SKRIVA PÅ DET SÄTTET
  • jannej
    hymafr skrev 2012-11-15 10:09:37 följande:

Men du har fortfarande inte svarat på vad du invände mot i mitt inlägg.
    DU UNDRANDE OM JAG MENADE OM HON INTE KUNDE DRA AV RÄNTAN.
    VISST KAN HON DET.
  • jannej
    hymafr skrev 2012-11-15 09:58:00 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Menar du att hon inte kan dra av för räntan i deklarationen? Det kan hon. Hon ska ange vem hon betalar ränta till och sen måste förstås hennes pappa ta upp det i sin deklaration också. 

Och sluta skrika  
    NEJ JAG MENAR INTE ATT HON INTE KAN DRA AV RÄNTAN I DEKLARATIONEN.
    VIDARE SKRIVER JAG ATT KANSKE HON LÅNADE PENGAR AV PAPPA FÖR ATT HON KANSKE INTE BEVILJADES LÅN AV BANKEN.
  • jannej

RIMLIGT ÄR ATT TS BETALAR HALVA NETTOKOSTNADEN FÖR RÄNTAN, INTE BRUTTOKOSNADEN

MAN KAN SE DET SOM ATT TS HYR HALVA LÄGENHETEN I ANDRA HAND AV HENNE.

REGLERNA ENLIGT LAGEN ÄR ATT DEN  SOM HYR BORÄTT I ANDRA HAND BETALAR HYRA VAD MOTSVARANDE HYRESRÄTT SKULLE KOSTA I SAMMA OMRÅDE. EN HÖGRE HYRA ÄN SÅ RÄKNAS SOM OcKER

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?