brainpick skrev 2013-06-20 22:50:15 följande:
Nej den som äger bostadsrätten äger den. Sedan splittar man på dom faktiska kostnaderna. Det är nog enklast om förhållandet är färskt. Varför ska man förhasta sig? Man måste väl provbo först innan man kan diskutera ägarskap i någons lägenhet.
Då kan det vara lämpligt att den som flyttar in endast betalar driftkostnaderna tills man bestämt sig.
brainpick skrev 2013-06-20 22:50:15 följande:
Min kompis har gjort en bra affär och det är hans och ingen annans. Sedan måste man också beakta bostadsbristen i Stockholm. Det är ingen självklarhet att få en lägenhet och det vet tjejen om. Hon sitter själv och hyr dyrt och vill komma ur det träsket. Då kanske det inte är en så dålig deal att betala 3000 istället för 8000 själv?
Det är väl i sig ingen värdelös deal nej, men det är ingen kompishyra. Faktum är att din polare tjänar pengar på att hans flickvän har flyttat in hos honom och i mina ögon är det lite moraliskt tveksamt.
brainpick skrev 2013-06-20 22:56:06 följande:
Det finns en viktig skillnad mellan aktier och bostäder. En bostad måste man ha. En aktie är en godtycklig investering, men inget absolut måste. Båda parter i en relation har ett behov av att bo. Om den ena parten kan hjälpa till med den biten gynnar det den andra parten. Därför bör båda parter dela på dom faktiska kostnaderna som uppstår då man kanske behöver låna pengar för att finansiera ett boende.
Du måste inte bo i en bostadsrätt heller, att investera i fastigheter är kanske inte jättespännande, men det är likväl en investering. Du köper in dig i en ekonomisk förening som förvaltar en eller flera fastigheter, det är ingen principiell skillnad mot att köpa in sig i ett företag eller en förening som spelar på hästar.
brainpick skrev 2013-06-20 22:56:06 följande:
Dom flesta har inte råd att köpa lägenheter kontant eftersom det krävs miljoner. Det borde du veta och därför kan man inte hacka på den som råkar stå på lånen. Självklart ska man dela sålänge det ligger på en normal nivå i linje med vad en hyresrätt skulle kosta.
Vadå hacka? Den som står på lånen har förhoppningsvis tagit lånen av egen fri vilja. Låntagaren har bedömt att det är en tillräckligt välskött förening för att våga sig på en investering. Låntagarens uppfattade värde om andelen har knappast ändrats för att flickvännen flyttar in och alltså torde låntagaren inte ha några problem med att betala hela räntekostnaderna då man får förmoda att han fortfarande anser sig få valuta för pengarna.
Nåja, vi verkar gå runt i cirklar. Av någon anledning verkar du anse att köpa in sig i en bostadsrättsförening är en helt annan sak jämfört med andra ekonomiska spekulationer. I mina ögon är det ingen skillnad och du har ännu inte lyckats övertyga mig om varför det skulle vara det.