• kvs

Ska jag betala för hennes bostadslån?

brainpick skrev 2013-06-20 21:20:59 följande:
    Jag tror att vi har helt olika synsätt. Jag tittar på vad det faktiskt kostar och struntar i om man kan göra vinst eller förlust. Bor behöver man göra och kan man göra det billigare än att hyra genom att ta lån så ser jag det alternativet som ett bättre. 

Om bara den ena parten i ett förhållande kan låna så är det väl rimligt att man hjälper varandra med omkostnaderna för lånet. Jag har aldrig sagt att någon amortering eller ränteavdrag bör ingå i kostnaderna.
    Om du struntar i vinst/förlust så torde du inte ha något emot att splitta (med lämpliga andelar) vinsten/förlusten med din medfinansiär?

Jag tittar enbart på dom faktiska kostnaderna. Som jag nämnde tidigare så hyrde min kompis tidigare sin lägenhet och betalade 6000 i månaden. Han har nu tråffat en tjej som vill flytta in och han har tänkt att ta 3000 i hyra, vilket var exakt den summa lägenheten hade kostat som hyresrätt. Varför ska man inte få ta ut dom faktiska kostnaderna bara för att man råkar äga en bostadsrätt, som man kanske kan göra vinst på?
    Får och får, det är klart att du får ta ut i stort sett vad du vill. Det handlar mer om att om man flyttar in som sambo så utgår jag ifrån att det är ett självkostnadspris man vill ta ut. Hade jag flyttat ihop med en brud och det kommit fram att hon försöker göra en vinst på att ha mig som inneboende så hade jag blivit en smula purken och det förhållandet hade inte varat länge.

Nej det är en bra deal för tjejen som kan välja på att betala 8000 eller 3000. En prisskilnad på 5000 kr. Varför skulle min kompis blåsa sin tjej? Lägenheten kostar ju så mycket netto med lånen och avgiften.
    Tydligen förstod du inte min liknelse vid aktieköp så jag tar ner det ytterligare ett steg. Adam äger ett litet torp med ett tillhörande sädesfält. Adam är tillsammans med Berit och de bestämmer sig för att flytta ihop på Adams torp. När våren kommer är både Adam och Berit ute och sår fältet, de hjälper båda till att gödsla grödorna och slutligen hjälps de åt att skörda säden. När de sen säljer säden så behåller Adam alla pengar själv, låter det som ett rättvist upplägg?

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-20 22:50:15 följande:
    Nej den som äger bostadsrätten äger den. Sedan splittar man på dom faktiska kostnaderna. Det är nog enklast om förhållandet är färskt. Varför ska man förhasta sig? Man måste väl provbo först innan man kan diskutera ägarskap i någons lägenhet.
    Då kan det vara lämpligt att den som flyttar in endast betalar driftkostnaderna tills man bestämt sig.
    brainpick skrev 2013-06-20 22:50:15 följande:
    Min kompis har gjort en bra affär och det är hans och ingen annans. Sedan måste man också beakta bostadsbristen i Stockholm. Det är ingen självklarhet att få en lägenhet och det vet tjejen om. Hon sitter själv och hyr dyrt och vill komma ur det träsket. Då kanske det inte är en så dålig deal att betala 3000 istället för 8000 själv?
    Det är väl i sig ingen värdelös deal nej, men det är ingen kompishyra. Faktum är att din polare tjänar pengar på att hans flickvän har flyttat in hos honom och i mina ögon är det lite moraliskt tveksamt.
    brainpick skrev 2013-06-20 22:56:06 följande:
    Det finns en viktig skillnad mellan aktier och bostäder. En bostad måste man ha. En aktie är en godtycklig investering, men inget absolut måste. Båda parter i en relation har ett behov av att bo. Om den ena parten kan hjälpa till med den biten gynnar det den andra parten. Därför bör båda parter dela på dom faktiska kostnaderna som uppstår då man kanske behöver låna pengar för att finansiera ett boende.
    Du måste inte bo i en bostadsrätt heller, att investera i fastigheter är kanske inte jättespännande, men det är likväl en investering. Du köper in dig i en ekonomisk förening som förvaltar en eller flera fastigheter, det är ingen principiell skillnad mot att köpa in sig i ett företag eller en förening som spelar på hästar.
    brainpick skrev 2013-06-20 22:56:06 följande:
    Dom flesta har inte råd att köpa lägenheter kontant eftersom det krävs miljoner. Det borde du veta och därför kan man inte hacka på den som råkar stå på lånen. Självklart ska man dela sålänge det ligger på en normal nivå i linje med vad en hyresrätt skulle kosta. 
    Vadå hacka? Den som står på lånen har förhoppningsvis tagit lånen av egen fri vilja. Låntagaren har bedömt att det är en tillräckligt välskött förening för att våga sig på en investering. Låntagarens uppfattade värde om andelen har knappast ändrats för att flickvännen flyttar in och alltså torde låntagaren inte ha några problem med att betala hela räntekostnaderna då man får förmoda att han fortfarande anser sig få valuta för pengarna.

Nåja, vi verkar gå runt i cirklar. Av någon anledning verkar du anse att köpa in sig i en bostadsrättsförening är en helt annan sak jämfört med andra ekonomiska spekulationer. I mina ögon är det ingen skillnad och du har ännu inte lyckats övertyga mig om varför det skulle vara det.

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-20 23:08:55 följande:
    Jo men du utgår felaktigt ifrån att man alltid gör vinst. Det är inte säkert. Man gå back å det grövsta. I sådana fall kan det vara en mycket bra deal att inte behöva äga och bara betala räntan. Rent historiskt de senaste 10-12 åren  har det varit så att priserna har stigit krafigt. Men vad säger att dom ska forsätta att bo i en 2:a i 10-12 år till.
    Man delar ju på förlusten också så jag ser inte problemet, upplys mig?

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-20 23:41:13 följande:
    I driftskostnaderna ingår ränta i min värld. Den går inte att komma ifrån hur gärna man än vill. Har man en skuld så har man och de har de flesta idag på sina bostäder.
    Nej, det är ingen driftskostnad.
    Nej som jag ser det sparar båda pengar på det. Min kompis får hälften av sina nettokostnader täckta och tjejen sparar 5000 kr. Det är bra för båda parter. Tjejen tycker att det är kanon för övrigt.
    Flickvännen sparar pengar, men pojkvännen tycks ju faktiskt TJÄNA på att ha henne inneboende.
    Du kan ju berätta för mig hur man får tag på en hyresrätt till rimlig kostnad utan att köa i sthlm? Nej hyresrätt är inte alltid ett alternativ. Det enda man kan få med kort kötid är en nyproducerad hyresrätt med en hyra på 10 000 kr + för en normalstor 2:a Till och med dessa är det kö på och det krävs stora inkomster för att ens kunna teckna kontrakt.
    Vill du bo i centrum så är det ju svårt, men kranskommunerna är ett hett tips.

brainpick skrev 2013-06-20 23:44:02 följande:
    Hur kan man lösa det rent praktiskt? Ska tjejen då bli delägare bara för att hon betalar de faktiska kostnaderna som är lika höga som en motsvarande hyresrätt?
    Som jag sa i början så tycker jag det är ett dumt upplägg, men envisas man med att hon ska betala räntekostnaderna bör hon också få något ur det. Man skulle väl kunna tänka sig ett alternativt upplägg där bostadsrättsinnehavaren lånar pengar av sin sambo för räntekostnaderna som sambon får tillbaka den dagen bostadsrätten säljs, men det känns ännu krångligare.

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-21 00:11:22 följande:
    I alla seriösa kalkyler som görs av banker och mäklare räknas räntan som vilken annan kostnad som helst.
    Driftskostnaden är tydligt utmärkt på alla annonser då den bedöms vara ungefär densamma för alla, räntekostnader beror på hur mycket du kan pytsa in och hur stabil och ordnad ekonomi du har.

I regeringens nya andrahandslag får man ta hänsyn till räntan när man sätter sin andrahandshyra. Varför skulle inte räntan ingå i driftskostnaderna. Det är ju en kostnad som inte går att ta bort, om man inte är pojken med guldbyxorna och trollar fram mijoner.
    Ja, men jag ser inte hur det är relevant här? I min värld så har man vissa privilegier som sambo, men visst är målet att skinna sin sambo så varför stanna vid halva räntekostnaden? Varför inte hela? Kanske kan klämma in en uppläggningsavgift, fakturaavgift, nyckelhyra m.m. också
    Det är inget alternativ för det här paret att bo i någon kranskommun. Båda vill bo nära stan och drar nytta av situationen att min kompis har en bra lägenhet att bo i.
    Självklart vill de det, vem vill inte bo nära centrum? Poängen är att det är en "lyx" som de inte behöver, ungefär som att spela på hästar...
    Men du kan ju inte bli delägare om du inte köper in dig? Du betalar ju ränta när du hyr, men du ser den inte. Du kan ju då aldrig kräva att du ska bli delägare i hyreshuset eller hur? 
    Jag hoppas att din relation till din hyresvärd inte ser ut på samma sätt som till din sambo...

I en hyresrätt så är hyresvärdens mål att tjäna pengar på sina hyresgäster, det torde det inte vara för din polare (även om det låter som att tanken har slagit honom).

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-21 01:00:50 följande:
    Idag är inflationen nära noll enligt riksbanken. Det är en av anledningarna till att vi har så låga räntor. Det finns inga incitament till att höja några räntor sålänge inflationen är så låg. Tidigare kunde man säga att inflationen åt upp lånen. Det gör dom inte längre. Det är helt andra ekonomiska tider nu med låga räntor, men låg inflation.
    Lånen blir delvis betalda genom de låga räntorna. Problemet är bara att folk inte amorterar och så länge man inte gör det är lånen kvar och dessa måste man betala för om man har tagit ett lån.
    Att folk väljer att inte amortera på sina lån gör inte räntekostnader till en driftskostnad.
    Men om det var en hyresrätt som hade samma kostnader då är det ok att dela, men inte om det blir en bostadsrätt? Kostnaden i mitt exempelfall är ju identisk, men du tycker att tjejen ska ha en rejäl rea och bo nästan gratis för att min kompis inte ska tjäna pengar på henne.
    Jag tycker att tjejen ska betala vad det faktiskt kostar, så skulle jag ha gjort iaf.
    Det är lyx båda tycker är värt att betala för och kostnaderna är högst överkomliga enligt båda. Varför då flytta ut till någon knackig förort?
    Ja, men dåså, då är vi alltså överens om att din polares överlevnad inte hänger på huruvida han har en bostadsrätt innanför tullarna eller inte? Att vara delägare i en centralt belägen brf är en lyx, högst jämförbar med att spela på hästar.

Hur skulle du göra om du skulle hyra ut din bostadsrätt? Skulle du bara ta ut avgiften då eller? 
    Skulle jag hyra ut lägenheten till syrran eller flickvännen skulle jag nöja mig med avgiften ja, för folk jag inte känner skulle jag ta en marknadsmässig hyra.

• kvs

Jag får lite dubbla budskap från brainpick, i ena sekunden är en bostadsrätt enbart ett boende och det lån man tar ett nödvändigt ont för att kunna få ett anständigt boende. I andra sekunden beskrivs ett bostadsrättsköp som en bra investering där det är den som har tagit den finansiella risken som ska kamma hem hela vinsten.

I det förra fallet så ses ju bostadsrättsköpet som enbart ett köp för att hitta någon plats att bo på, när andelen senare säljs är det alltså rimligt att tro att en eventuell vinst ses som en glad överraskning och har båda parterna delat på de kostnaderna för underhållet är det rättvist att dela på vinsten/förlusten också, båda har ju lika stor del i värdeförändringen på andelen.

I det senare fallet ses bostadsrättsköpet som en investering (vilken som helst) och då rådet det ingen tvekan om att det som har gjort investeringen bär kostnaderna för nämnda investering. Visst kan man ha något kommunistiskt kollektiv där man håller handen under regnbågen och sjunger Kumbayah tillsammans, men då bör man dela på andra kostnader/intäkter också.

---

Sen vill jag göra klart att man ska vara väldigt försiktig med att sätta likhetstecken mellan sparande och amorteringar. Det är visserligen närbesläktade (ökning av positivt kapital och minskning av negativt kapital), men det är lite den filosofin som gör att folk lånar betydligt mer pengar än de faktiskt har råd till och att vi inom en snar framtid kan titta Bolånekris(tm) v. 2.0 i ögonen.

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-22 14:14:10 följande:
    Ja en bostadsrätt är en investering som man kan gå antingen plus eller minus på. Med facit på handen vet vi att priserna på bostäder ökat kraftigt det senaste åren, bland annat i sthlm. Skillnaden mellan ditt synsätt och mitt är att du förutsätter att priserna kommer att fortsätta att stiga som förr. Samt att den som betalar räntor på den andras lån således blir blåst på en eventuell framtida vinst. Idag är situationen sådan att inflationen är nästan obefintlig och räntan är låg och priserna har i princip slagit i taket. Räntan i sig tjänar man inget på. Det är en kostnad och inget annat. Det mest rättvisa är om den andra parten köper in sig för marknadspris och sedan delar man på kostnaderna inklusive räntan.

Hur drog du den slutsatsen? Det kvittar om det är en bra investering, oavsett resultat bör den som står för investeringen bära kostnaderna för densamma.

Det sista påstående håller jag med om.

Men den som inte äger kan inte kräva några pengar överhuvudtaget om personen inte äger lägenheten ifråga. Vill en part köpa in sig för marknadspris är det en annan sak. Om en person flyttar in hos en person som köpt en lägenhet för länge sedan och priserna stigit tillhör vinsten denna person inte inte den som flyttat in anser jag.

Givetvis, jag kan inte köpa aktier i exempelvis Google och kräva att jag ska få köpa till 2004 års aktiekurs. Samma princip gäller här.
    En amortering är alltid ett sparande eftersom du betalar av på en skuld. När du säljer betalar du tillbaka mindre pengar till din bank och du får mer pengar över till insats på ditt nästa boende. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Förresten har jag aldrig ens blandat in någon amortering i sammanhanget, eftersom dom flesta väljer att inte göra det. Jag tittar bara på nettokostnader för boendet och inget annat.
    Njae, amortering och sparande har ungefär samma förhållande som tjäna och spara, i båda fallen har du ett större eget kapital, men uteblivna amorteringar kan bita dig i rumpan på ett helt annat sätt än uteblivna insättningar på sparkontot.

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-22 16:21:28 följande:
    Du drar felaktigt slutsatsen att den som äger bostadsrätten kommer att göra vinst, bara för att det varit så de senaste åren. Samtidigt pratar du om bolånekris 2.0 så jag vet inte riktigt hur du ska ha det?
    Det har jag aldrig påstått, givetvis kan man göra en förlust på sin investering, konstigt vore det väl annars?
    brainpick skrev 2013-06-22 15:30:22 följande:
    I alla ekonomiska läroböcker förklaras tydligt att en amortering inte är en kostnad. Det är en avbetalning på en skuld = en utgift. Skulden minskar om du amorterar och du får längre räntekostnader som tack, eftersom lånet minskar.
    Ja? Vad vill du ha sagt med det?

brainpick skrev 2013-06-22 17:42:53 följande:
    En investering må vara personlig, men kostnader är kostnader. Räntan kostar pengar. Alltså delar man även på räntenettokostnaden (räntekostnad minus skattereduktion på 30%)  självklart, sålänge det är på en normal nivå.
    Varför på en "normal nivå", det borde väl inte spela någon roll för resonemangets skull om räntan är 1 eller 100%? Eller om bostadsköparen har 100 kr eller 10 miljoner kr i skuld?

Är resonemanget något i stil med att avgift + ränta blir ungefär detsamma som en motsvarande hyresrätt och därför är det rimligt att dela rakt av?
  • kvs
    brainpick skrev 2013-06-22 18:14:54 följande:
    Men du gör ett antagande att den som inte äger blir blåst om denne betalar räntan. Jag kan förstå det resonemanget på ett sätt om två personer bor i en lägenhet som en av parterna äger och priserna stiger. Den ena parten betalar du bara ränta och får ingen del av vinsten, medan den andra parten kommer att få all vinst vid försäljningen, om det skulle ta slut. Då har den som bara betalat ränta utan ägande hjälpt den andra personen så att säga. Men nyttan med boendet finns ändå kvar. Nu är dock priserna så pass höga att man inte kan räkna med att tjäna pengar på ett lägenhetsköp.
    Den som är med att betala räntan på en investering denne inte har något att göra med blir blåst ja. Visst finns det en risk att andelen säljs med förlust och då kan det ju vara skönt att man blev "blåst".
    brainpick skrev 2013-06-22 18:14:54 följande:
    Du verkar inte förstå att en amortering inte är en kostnad utan ett sparande.
    Nu är du igång och projicerar åsikter på mig igen, vore kalas om du kunde undvika det i fortsättningen.
    Amortering = reducering av negativt kapital, sparande = ökning av positivt kapital. Det kan tyckas vara hårklyverier, men det är en ganska så väsentlig skillnad.
    brainpick skrev 2013-06-22 18:14:54 följande
    Normal nivå är på en nivå som en motsvarande hyresrätt skulle jag säga. Om någon har en orimligt lyxig bostad kan man kanske inte kräva exakt halva kostnaden av sin partner utan lån självklart.
    Varför denna inkonsekvens? På vilket sätt är det rimligt att betala i det ena fallet, men inte det andra?

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-22 18:40:02 följande:
    Precis det kan ha sina fördelar att inte äga boendet. Om man dessutom inte ska betala något av räntekostnaderna så finns det ytterligare en anledning. Då kan man ju lägga undan till en egen bostadsrätt på sidan om på den andras bekostnad.
    På vilket sätt skulle det vara på bekostnad av sin sambo? Faktum är ju att om man enbart delar avgift + driftskostnader så har andelsinnehavaren fortfarande mer pengar att röra sig med. Boendekostnaderna är ju desamma för både innehavarens och innehavarens sambo.
    Du kallade inte amortering för ett "sparande". Vad skulle det annars vara?
    En amortering är en amortering, Dvs, varken kostnad, intäkt eller sparande.
    Det beror väl på vad partnern har råd att betala. Det kan vara så att två personer har helt olika inkomster, varav den ena tjänar mycket och har köpt en snordyr bostadsrätt på strandvägen. Ska då den personen tvinga den andra med lägre lön att betala halva kostnaden. Det kanske inte fungerar. Men något måste ju personen som blir "inneboende" betala för att det ska vara skäligt.
    Märkligt resonemang, det spelar väl ingen roll hur mycket de inblandade tjänar eller kvaliteten på deras boende för att avgöra vad som är ditt och mitt?

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-22 19:09:05 följande:
    Därför att avgiften till BRF är lägre än hyran för en hyresrätt. Detta kan man se som någon slags miniminivå för bostadskostnaderna i det här landet. Man kommer inte ifrån att man måste bo, om man inte tältar eller bor i husvagn. Om en part inte ska betala räntekostnaderna blir det en kraftig rabatt kontra vad det verkligen kostar. På så sätt kan en part utnyttja situationen och bo orimligt billigt. Jag drar gärna upp fallet med noll kr i avgift. Tror du själv att man kan bo gratis? Självklart inte. Ränta kostar pengar.
    Vad en hyresrätt kostar är ovidkommande och har ingenting med diskussionen att göra.

Nu går vi runt i cirklar igen, men båda parterna betalar precis lika mycket för sitt boende.
    Vad snackar du om? En amortering är ett sparande inget annat.
    Det finns som sagt en viktig distinktion mellan dessa två, men vi släpper det nu. Det har ingenting med sakfrågan att göra.
    Nej det är ditt resonemang som är märkligt där en part ska bo nästan gratis medan den andra får betala. 
    Som sagt, båda betalar precis lika mycket. Sakfrågan handlar om vad som är ditt och mitt, enligt ditt resonemang skiftar det beroende på inkomster och levnadsstandard vilket låter väldigt märkligt i mina öron.

Överlag har det kanske en fråga om politisk ståndpunkt, jag får intrycket av att man hittar dig ute på vänsterkanten, har jag rätt?

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-22 20:27:41 följande:

Javisst, men en amortering är ett slags sparande som ska hållas isär från räntan. Det kan du väl hålla med om?
    Absolut
    brainpick skrev 2013-06-22 20:27:41 följande:
    Nej du har totalt fel. Jag är moderat. Sj skulle jag gissa att du är lite vänster eftersom du resonerar lite som Lars Ohly? Iof i en uthyrningstvist, men resonemanget är exakt det samma. Räntekostnaderna ska inte betalas.
    Det var alltså inte tänkt som en förolämpning, man får vara socialist.

Det gör mig dock lite förvånad, du verkade ha en kollektivistisk grundsyn, medan jag ser individerna. Du ser en lägenhetsinnehavare som tar en för laget medan jag ser en individ som gör en finansiell spekulation, du förespråkar någon form av solidarisk finansiering där jag tycker att var och en ska ta ansvar för sina egna investeringar.

Jag vet inte om du medvetet försöker blanda bort korten, men jag pratar alltså fortfarande om en situation där en flick/pojk-vän flyttar ihop med sin käresta. En godtycklig andrahandsuthyrning är en helt annan femma, där ska givetvis marknadspris råda.
  • kvs
    brainpick skrev 2013-06-23 19:21:36 följande:
    Du kanske har en bostadsrätt som på sin höjd kostar några hundratusen, medan andra har flera mijoner i lån på sin lägenhet. På några hundratusen är räntan försumbar kostnad.
    Som sagt, storleken på lånet är ovidkommande. Har man ett lån på flera miljoner så hoppas jag att andelen är värd det och då är det inga bekymmer, skulle dock inte heller tvinga min sambo att betala mina räntor om jag gjort en dålig investering.
    brainpick skrev 2013-06-23 19:21:36 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på hur man gör om avgiften är noll kr. Ska man dela på noll kr då, trots att lånet är på flera miljoner? Självklart blir det orättvist då.
    Varför skulle det påverka något? Är avgiften 0 kr, så är det uppenbarligen en välskött förening och det bådar ju gått inför en framtida försäljning. Och nej, det blir inte orättvist, det är din bostad (eller tekniskt sett föreningens, men du har nyttjanderätt) och det faller på dig att bära kostnaderna.

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-23 19:37:37 följande:
    Investering och investering, man måste ju bo och vissa tycker att det är värt att lägga några miljoner mot att avgiften är nästan obefintlig.
    Ja, givetvis har en andel i en välskött förening ett högre värde än en andel i en förening som håller på att gå omkull.
    brainpick skrev 2013-06-23 19:37:37 följande:

Men då kan ju en part bo nästan gratis, medan den andra får dra hela lasset? Vad är det rimliga med det? Man kan inte alltid tänka att man ska straffa den som står på lånet. Det kanske inte finns några pengar hos den andra parten för delägande? Då måste ju en hosta till insatsen.
    Vi har varit igenom det här tidigare. Båda betalar exakt lika mycket för boendet, ingen blir straffad.

• kvs
    brainpick skrev 2013-06-23 20:14:58 följande:
    Ja men värdet på bostadrätten kan gå ner om räntan går upp. Då spelar det ingen roll hur bra föreningen är.
    Det är förhoppningsvis något man tagit med i beräkningen.
    brainpick skrev 2013-06-23 20:14:58 följande:

Men som i mitt exempel jag hade i tråden skulle den ena parten bara betala 261,5 kr medan den andra skulle betala närmare 12000 kr. ÄR det rättvist? 
    Nu hoppas jag verkligen inte man lånar 100% av beloppet, men skulle så vara fallet, så ja, det är rättvist.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?