På väg in i ny "familj"...
Hej,
träffade en fantastisk kvinna för ca 3 månader sen som ganska snart berättade att hennes ex kommer och bor hos dem flera ggr i månaden då hans nuvarande hus ligger för långt bort från barnens skola och hon inte velat att barnen ska förlora kontakten med honom. När han kommer och bor där har hon även fått möjlighet att träna mm, ja ha en del viktig egen tid så att säga. Han har bott i soffan sen 1 år tillbaka. Det har varit slut i två år men de har fallit i varandras armar tills för ett år sen då även det tog slut.
Då relationen som vi har är ganska färsk så har jag valt att ligga lågt med att åka dit mm när han är där. Han fick inte reda på mig förräns för ca 2v sen men verkar ha tagit det ganska bra, inga bråk mm. Tilläggas ska väl att hon haft problem med hans mående och varit ganska så överansvarstagande då han inte tagit ansvar för en massa. Något som hon själv berättat. Nu verkar allt flyta bättre sen han fattat att hon verkligen är på väg vidare och han har börjat ta hand om ungarna mer. Jag vet att hela upplägget är hur rörigt som helst och det är därför jag skulle vilja höra lite hur du skulle reagera/göra i en sådan här situation.
Självklart tycker jag att det är oerhört jobbigt till och från att han är där men samtidigt försöker jag lita på henne och tro att det hon säger är sant. Men det känns ju ändå fel att en annan man bor i hennes hus till och från när hon nu är tillsamman med mig. Jag har tidigare haft ganska stora problem med svartsjuka och kontrollbehov men försöker nu öva mig på att släppa kontrollen och som sagt lita på henne.
Hur skulle du göra i en sådan här situation - kliva in tydligare i huset redan nu och markera att nu är det jag som är man här eller ligga lite lågt och låta de få komma mer naturligt vartefter? Jag har bara träffat hennes barn två gånger och vi har medvetet valt att ta det lite lugnt med sånt. Hon har träffat en av mina döttrar två gånger, den andra som inte bor hemma har hon inte träffat än.
Hon har iaf bestämt sig för att sälja huset, dels för att försöka bli av med honom men även för att ge oss en bättre chans att starta något nytt. mäklare har varit där och så. Men det kan säker ta flera månader innan det säljs så jag får nog räkna med att ha det så här ett tag till. Det känns skumt att åka dit och hälsa på när han är där, då känns det som att jag kommer hem till dem, har därför inte gjort det än. Det skulle kännas bättre om jag var där när han kom dit för att vara med barnen, som en tydligare markering på att jag är med henne nu.
Ja rörigt, jag vet men vad tänker du, hur skulle du göra, tips, råd?
Tacksam för skyssta vettiga, mogna svar från någon som har erfarenheter av nya familjekonstallationer.
/J