Är det värt det?
Katarina76 skrev 2012-10-25 09:59:00 följande:
Nu tycker jag det är dags att du njuter av din bebis istället för att plåga dig p g a dåligt samvete! Du har kämpat i två månader och det har inte blivit bättre, det är mer än de flesta orkar. Mjölken sinar inte på några dagar även om du börjar med ersättning. Däremot kan bebisen bli flasklat och då själv ta beslutet att bara vilja ha flaskan. Jag tycker du ska vara nöjd med din insats och istället tänka på vad roligt ni kan ha tillsammans om du inte är sliten och ledsen hela tiden. Det är ett svårt beslut att ta (p g a samvete och amningspropaganda), men jag tror du kommer att känna dig lättad efteråt! De flesta brukar efteråt känna att de skulle ha slutat tidigare istället för att slita ut sig. Du kan dock behöva pumpa ur under några dagar för att inte få mjölkstockning eftersom du ammar så tätt just nu.
Lite OT men apropå att kräva mycket av sig själv: Jag kommer ihåg att jag stod i köket med min lilla bebis i sjal och försökte göra något ätligt av grönsaker jag inte hört talas om. Det var sommar och vi hade EKO-lådan som levererade massor av ekologiska grönsaker varje vecka som jag tyckte att jag skulle laga bra mat av trots att jag inte gillar att laga mat och inte är särskilt bra på det,. Det var ungefär 30 grader i köket, min sambo jobbade borta i veckorna, jag ammade ungefär varannan timme dygnet runt och hade oförklarliga svimningsattacker (insåg inte förrän efteråt att jag var utmattad) samt hade en 2-åring att ta hand om. Jag minns att jag tänkte: Undrar om jag i efterhand kommer att tycka att jag har lite för höga krav på mig själv nu?
Nu, några år senare, önskar jag att jag hade kunnat säga åt den där stackaren som kämpade med mangold och svartrötter att hon skulle ringa efter en taxi och be dem köpa med en pizza.
Jag är alldeles säker på att du kommer att se tillbaka på den här tiden och önska att du kunnat klappa dig själv på axeln. Var snäll mot dig själv!