• Emeliie89

Är det värt det?

Dottern är  två månader nu och jag har alltid ammat men jag börjat ledsna. För det första har hon aldrig fattat det där med att ta rätt grepp, så har haft sår och blod till och från ända från början. Sen äter hon ibland så ofta som en gång i timmen och på natten sover hon dåligt. Inatt åt hon 3 ggr på 5 timmar. Hon har gått upp jättebra i vikt så jag antar att jag har tillräckligt med mjölk, men det känns inte bra ändå. Hormonerna är galna också, gråter för allting och är skitförbannad emellanåt.. mår inte bra av detta..

Samtidigt får jag dåligt samvete och blir jätteledsen när jag tänker på att sluta amma. Vad göra? Skulle vilja börja med ersättning och se om det blir bättre och om det inte blir det så vill jag ta upp amningen igen. Men så kan man ju inte göra :( 

• Svar på tråden Är det värt det?
  • Längtarefterdig

Varför kan du inte göra så? Det var väl en jättebra idé att prova med ersättning? Du kan ju varva lite mellan amning och ersättning först? Sen tror jag att det finns bra hjälp med amningsproblem, på bvc kanske? Finns säkert någon annan som har koll på vart man kan vända sig.

• SilverEmma

Det beror väl på hur viktigt det är för dig att amma. Jag tyckte inte det var speciellt viktigt alls så för mig var det inte värt att ha två bröstvårtor som var två öppna sår, ångest inför varje matning och ungen som en igel på mig dygnet runt.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Katarina76

Nu tycker jag det är dags att du njuter av din bebis istället för att plåga dig p g a dåligt samvete!
    Du har kämpat i två månader och det har inte blivit bättre, det är mer än de flesta orkar. Mjölken sinar inte på några dagar även om du börjar med ersättning. Däremot kan bebisen bli flasklat och då själv ta beslutet att bara vilja ha flaskan. Jag tycker du ska vara nöjd med din insats och istället tänka på vad roligt ni kan ha tillsammans om du inte är sliten och ledsen hela tiden. Det är ett svårt beslut att ta (p g a samvete och amningspropaganda), men jag tror du kommer att känna dig lättad efteråt! De flesta brukar efteråt känna att de skulle ha slutat tidigare istället för att slita ut sig. Du kan dock behöva pumpa ur under några dagar för att inte få mjölkstockning eftersom du ammar så tätt just nu.

• Trulsa1985

Om det känns som att det ändå är viktigt för dig att amma så tycker jag att du genast ska surfa in på amningshjälpens hemsida och ta kontakt med en hjälpmamma. Du kan få hjälp med att barnet tar rätt tag så att det slutar blöda och göra ont, amning behöver inte vara jobbigt och smärtsamt men man kan behöva hjälp för att det ska blir riktigt bra. 

http://www.amningshjalpen.se/

Tvåbarnsmamma, doula, sjalguru, tygblöjetok, långtidsammare
  • Liverithe

Tycker också du ska släppa det dåliga samvetet och njuta av din bebis ! Prova att flaska med ersättning, för många fungerar det faktiskt bra att kombinera amning och flaska om man ändå vill delamma. Med mitt första barn hade jag enorma problem med amningen med "kämpade på", för det skulle man ju. Jag blev deprimerad och första månaderna blev bara en plåga. DET ångrar jag idag, både jag och bebisen hade mått bättre av att åtminstone minska på amningen. Med mitt andra barn har jag haft en lättsammare inställning och typiskt nog har amningen funkat väldigt bra nu. Hoppas du mår bättre snart!

• Marie30
    Katarina76 skrev 2012-10-25 09:59:00 följande:
    Nu tycker jag det är dags att du njuter av din bebis istället för att plåga dig p g a dåligt samvete!
    Du har kämpat i två månader och det har inte blivit bättre, det är mer än de flesta orkar. Mjölken sinar inte på några dagar även om du börjar med ersättning. Däremot kan bebisen bli flasklat och då själv ta beslutet att bara vilja ha flaskan. Jag tycker du ska vara nöjd med din insats och istället tänka på vad roligt ni kan ha tillsammans om du inte är sliten och ledsen hela tiden. Det är ett svårt beslut att ta (p g a samvete och amningspropaganda), men jag tror du kommer att känna dig lättad efteråt! De flesta brukar efteråt känna att de skulle ha slutat tidigare istället för att slita ut sig. Du kan dock behöva pumpa ur under några dagar för att inte få mjölkstockning eftersom du ammar så tätt just nu.

Det här är kloka ord! Önskar att jag själv läst det här när jag hade amningsstrul. TS; det är inte värt det. Man ska få må bra när man har en alldeles ny bebis. Det är en sån stor omställning ändå och det är lätt att kräva för mycket av sig själv, i synnerhet som det är svårt att ha distans när man är mitt uppe i något jobbigt. 

Lite OT men apropå att kräva mycket av sig själv: Jag kommer ihåg att jag stod i köket med min lilla bebis i sjal och försökte göra något ätligt av grönsaker jag inte hört talas om. Det var sommar och vi hade EKO-lådan som levererade massor av ekologiska grönsaker varje vecka som jag tyckte att jag skulle laga bra mat av trots att jag inte gillar att laga mat och inte är särskilt bra på det,. Det var ungefär 30 grader i köket, min sambo jobbade borta i veckorna, jag ammade ungefär varannan timme dygnet runt och hade oförklarliga svimningsattacker (insåg inte förrän efteråt att jag var utmattad) samt hade en 2-åring att ta hand om. Jag minns att jag tänkte: Undrar om jag i efterhand kommer att tycka att jag har lite för höga krav på mig själv nu?

Nu, några år senare, önskar jag att jag hade kunnat säga åt den där stackaren som kämpade med mangold och svartrötter att hon skulle ringa efter en taxi och be dem köpa med en pizza. 

Jag är alldeles säker på att du kommer att se tillbaka på den här tiden och önska att du kunnat klappa dig själv på axeln. Var snäll mot dig själv!  
  • Emeliie89

Tack för svaren, vad gulliga ni är :) har nu både gett flaska och ammat i några dagar. Hon tar flaskan ibland men nästa gång totalvägrar hon, skriker tills hon får bröstet... får väl se om det ger med sig, jag hoppas det iallafall.. 

• nypnyp

Jag hade oxå problem med amningen i början. Nu är dottern 5 månader å de funkar jätte bra så länge vi inte är i väg på ställen där de hände mycke:)) har försökt med flaska men hon har inte velat ta den, hade mam falska idag va jag å köpte en dr Brown, testade när jag kom hem å hon åt som en häst:) så prova olika flaskor du hittar säkert nån som passar dr Brown ð??

• Emeliie89
    nypnyp skrev 2012-10-28 20:23:21 följande:
    Jag hade oxå problem med amningen i början. Nu är dottern 5 månader å de funkar jätte bra så länge vi inte är i väg på ställen där de hände mycke:)) har försökt med flaska men hon har inte velat ta den, hade mam falska idag va jag å köpte en dr Brown, testade när jag kom hem å hon åt som en häst:) så prova olika flaskor du hittar säkert nån som passar dr Brown 👍
    Tack :) men det går mycket bättre nu, verkar som hon börjar vänja sig :) 
  • hummena
    Emeliie89 skrev 2012-10-25 09:33:08 följande:
    Dottern är  två månader nu och jag har alltid ammat men jag börjat ledsna. För det första har hon aldrig fattat det där med att ta rätt grepp, så har haft sår och blod till och från ända från början. Sen äter hon ibland så ofta som en gång i timmen och på natten sover hon dåligt. Inatt åt hon 3 ggr på 5 timmar. Hon har gått upp jättebra i vikt så jag antar att jag har tillräckligt med mjölk, men det känns inte bra ändå. Hormonerna är galna också, gråter för allting och är skitförbannad emellanåt.. mår inte bra av detta..

Samtidigt får jag dåligt samvete och blir jätteledsen när jag tänker på att sluta amma. Vad göra? Skulle vilja börja med ersättning och se om det blir bättre och om det inte blir det så vill jag ta upp amningen igen. Men så kan man ju inte göra :( 
    Usch, jag vet precis hur du känner, hade likadant de första tre månaderna av amning. Det är skitjobbigt och smärtsamt och jag trodde verkligen aldrig att mina bröstvårtor skulle läka, men det gjorde de tillslut. Min lilla hade problem att ta rätt tag, även om hon kunde ibland gjorde hon det oftast inte, men efter tre månader började hon göra rätt mer än fel, och efter det läkte allt på nolltid och amningen blev jättebra. Hon är nu 8.5 månad och jag vill fortsätta amma tills hon är två, jag älskar det och det har verkligen hjualpt mig otroligt mycket (plus att jag kan äta glass varje dag utan att gå upp i vikt!). Jag tror jag försöker säga att det faktiskt kan bli bättre, mycket bättre, även om det inte känns så. Om du vill fortsätta med amningen kan det kanske vara bra att ta kontakt med amningshjälpen och se om det kan vara något de kan hjälpa dig med, om det handlar om dåligt tag kan de ofta det, och då kan problemen lösa sig mycket fortare än man tror.

Med det sagt, som alla andra i tråden redan sagt, lyssna på dig själv och slopa det dåliga samvetet om du väljer att börja med ersättning. Du förtjänar att njuta av din bebis, och om det inte går när du ammar tycker jag inte att det finns någon poäng med att fortsätta.

All lycka till dig oavsett vad du väljer att göra!
  • happy in hell

Eftersom vi har rent vatten i Sverige så behöver vi egentligen inte amma. Barnet lär ska hålla sig friskare och det kanske stämmer på våra. Första ammade jag i 8 månader, andra inte alls. Lilltjejen var definitivt mer sjuk i början men jag är osäker på om det hade med flaskmatningen att göra. Det jag vet är att jag var oändligt mycket mer avslappnad som mamma när jag inte ammade. Jag kände mig aldrig riktigt bekväm med att amma men gjorde det ändå med första barnet för att det är så man SKA göra. Jag hoppas det går bra med flaskan framöver!

Svar på tråden Är det värt det?