Emeliie89 skrev 2012-10-25 09:33:08 följande:
Dottern är två månader nu och jag har alltid ammat men jag börjat ledsna. För det första har hon aldrig fattat det där med att ta rätt grepp, så har haft sår och blod till och från ända från början. Sen äter hon ibland så ofta som en gång i timmen och på natten sover hon dåligt. Inatt åt hon 3 ggr på 5 timmar. Hon har gått upp jättebra i vikt så jag antar att jag har tillräckligt med mjölk, men det känns inte bra ändå. Hormonerna är galna också, gråter för allting och är skitförbannad emellanåt.. mår inte bra av detta..
Samtidigt får jag dåligt samvete och blir jätteledsen när jag tänker på att sluta amma. Vad göra? Skulle vilja börja med ersättning och se om det blir bättre och om det inte blir det så vill jag ta upp amningen igen. Men så kan man ju inte göra :(
Usch, jag vet precis hur du känner, hade likadant de första tre månaderna av amning. Det är skitjobbigt och smärtsamt och jag trodde verkligen aldrig att mina bröstvårtor skulle läka, men det gjorde de tillslut. Min lilla hade problem att ta rätt tag, även om hon kunde ibland gjorde hon det oftast inte, men efter tre månader började hon göra rätt mer än fel, och efter det läkte allt på nolltid och amningen blev jättebra. Hon är nu 8.5 månad och jag vill fortsätta amma tills hon är två, jag älskar det och det har verkligen hjualpt mig otroligt mycket (plus att jag kan äta glass varje dag utan att gå upp i vikt!). Jag tror jag försöker säga att det faktiskt kan bli bättre, mycket bättre, även om det inte känns så. Om du vill fortsätta med amningen kan det kanske vara bra att ta kontakt med amningshjälpen och se om det kan vara något de kan hjälpa dig med, om det handlar om dåligt tag kan de ofta det, och då kan problemen lösa sig mycket fortare än man tror.
Med det sagt, som alla andra i tråden redan sagt, lyssna på dig själv och slopa det dåliga samvetet om du väljer att börja med ersättning. Du förtjänar att njuta av din bebis, och om det inte går när du ammar tycker jag inte att det finns någon poäng med att fortsätta.
All lycka till dig oavsett vad du väljer att göra!