Inlägg från: Anonym (Bipolär typ II) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bipolär typ II)

Vad är det tokigaste du gjort under en manisk period?

Jag (kvinna, 38 år) fick diagnosen bipolär typ II för några veckor sedan. Egentligen har jag vetat om att jag är manodepressiv länge, då jag känner igen många av mina symptom från min mamma som också har sjukdomen. Jag är mest depressiv, men har haft några maniska skov med sjukt mycket energi, mycket utåtriktat beteende och "dåligt uppförande". Ni andra med diagnosen bipolär typ I eller II, vad är det tokigaste eller mest galna ni hittat på under era maniska skov? Vore intressant att höra andras berättelser.
    Själv blir jag överdrivet sexuell vid skov och tror att jag är sexigast på jorden *haha* och har också en tendens att slösa pengar utan närmare eftertanke. Så långt ifrån den jag är under mina depressiva skov, så är det också så att jag älskar den maniska fasen även om jag blir helt slutkörd när den är över. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vad är det tokigaste du gjort under en manisk period?

Jag kör också bil som en galning och har druckit mig redlös (med efterföljande sex med en för mig ganska okänd kille, oskyddat och allt:0O
    Har också fått ett kanonjobb på ett megaföretag och bett chefen att begrunda sin ledarstil och sedan sagt upp mig.
    Ibland undrar jag om jag är riktigt klok;0) (förmodligen inte)

Linda; Hög på lycka ja, det är precis så det känns. Äter du medicin? Jag gör inte det ännu, men jag borde nog.

Linda; Vad härligt att höra. Grattis till bebisen i magen.

Min psykiatriker vill ge mig Lamictal, men jag vill inte ta den. Vilken sorts antidepressiva får du idag? Jag vill gärna ha något mot depressionen. Mamma har också 3 självmordsförsök bakom sig och när hon blir manisk då är hon heltokig. Vill inte bli så dålig.

DBT? Vad är det?

Blaha; Åh, du låter ju riktigt manisk;0) Ursäkta det skämtsamma i detta, men just när man är manisk har man ju ganska roligt (efteråt är det skit). Min mamma brände arvet på 600 000 på 3 månader och själv har jag rymt hemifrån 2 veckor till Asien och beblandat mig med både kreti och pleti på fyllan. Hög igenkänningsfaktor alltså.

Linda; Jag vill inte testa Lamictal för att jag har hört om viktökningen och håravfall (är redan mullig med tunt hår).
    Sertralin har jag hört talas om, skall kolla på FASS och fråga min läkare.
    Dialektisk Beteende terapi hmmm....hörde/läste om det begreppet igår i något sammanhang på nätet. Måste kolla upp detta. KBT har iaf INTE fungerat på mig, så detta var intressant.
    Tusen tack för svaret!!!

Svar på tråden Vad är det tokigaste du gjort under en manisk period?