• Jodyanna

Rehabsamtal

Hejsan. Är gravid i v 22 och fått migrän+ont i ryggen och mår väldigt dåligt.
    Är sjukskriven pga detta, dock vill min chef att jag skall gå på rehab samtal för höra vad jagkan tyckas göra nu när jag är sjuk. Äter citodon vilket gör det svårt för mig att klara mig på jobbet då jag arbetar inom hemtjänst.
    Hur är det med rehabsamtal när man är gravid? Vad kan man göra? Vil hon att jag skall krysta ut barnet för tidigt ? Känner mig helt maktlös och har panik..

• Svar på tråden Rehabsamtal
  • Björn

Hej, förmodligen följer din chef en intern rutin om att man ska ha rehabsamtal efter en viss tid av sjukskrivning.

Jag jobbar som "personalare" och ofta handlar rehabsamtal om ett bra samtal om vilken situation den anställde är i, vad sjukskrivande läkare gör för bedömning om längd och omfattning på sjukskrivningen, prognos, vad den anställde själv kan och vill samt vad arbetsgivaren kan göra.

Alla arbetsgivare är skyldiga att göra rehabutredningar och rehabsamtal förs på många, många arbetsplatser varje dag. Var ärlig och säg hur du mår och ta med läkarintyget om du inte redan lämnat det. Tror absolut inte att du behöver vara orolig.

• Björn

Hej igen, glömde skriva att arbetsgivare måste titta på alternativa arbetsuppgifter om du inte kan utföra dina ordinarie uppgifter. Dom är dock inte skyldiga att "hitta på" arbetsuppgifter för dig att göra.

Beroende på var man jobbar och varför man är sjukskriven så är det enkelt och svårt att hitta alternativa uppgifter. Hade du varit på min arbetsplats hade jag nog ansträngt mig extra mycket att hitta alternativa uppgifter endast om du verkligen önskade det. En graviditet avslutas ju så dina problem har ju en väldigt god prognos!

Lycka till!

• Jodyanna

Tack!! Ja jag skall till läkaren igen nu den 24 där de troligtvis blir frågan om havandeskapspenning, då har chefen ingenting att säga till om va?
    Har varit väldigt mycket bråk med min chef med tanke på att jag varit sjuk innan pga tarmsjukdom. 

• jimbo

Havandeskapspenning/graviditetspenning avgör fk om du får o det kan du få 60 dagar innan bf tror jag det är

• Björn

Jag har ingen direkt erfarenhet av graviditetspenning, som jag tror det heter nu, men som jag förstår det är det omplacering som gäller även där. Finns det inga alternativa uppgifter att omplacera till så finns det inte. Det är dock FK som beslutar om det.

• jimbo

Ja det är omplacering i första hand även där

• Jodyanna

Okej. Ja jag skall till läkaren nu på onsdag. vad det verkar bli är att jag blir fortsatt sjukskriven med tanke på att jag har migrän hela tiden och ont i ryggen. Men då måste jag alltså ändå gå till rehabsamtalen?

• jimbo

Ja arbetsgivaren måste ha såna o se över alla möjligheter till att du ska kunna jobba lite eller fullt

Svar på tråden Rehabsamtal