• Rebban

- bf juli 2013 -

Hej svejs tjejer, vad roligt med denna grupp :)
    Jag har räknat ut att jag har BF 29 Juni men eftersom jag inte varit på MVC än så vet jag inte mitt exakta datum än. Tänkte därför att det nog är mest troligt att jag kan passa in i denna gruppen om jag får.

Detta är vårat första barn och jag är den första i min vänskapskrets att bli gravid. Tänkte därför att det kunde vara roligt att vara med här :)

Allt är nytt och fantastiskt för mig (att kräkas är lite mindre roligt så klart) men känns konstigt att inte kunna dela det med någon annan än min man än. Känns tråkigt att tacka nej till alla tillställningar som involverar alkohol eftersom alla kommer förstå att jag är gravid om jag inte dricker. Hur hanterar ni detta och när tänker ni berätta för vänner, familj och kollegor? Härdar alla ut till vecka 12?

• Rebban

Jag kommer nog bli tvungen att berätta för min mans familj om en vecka men vill nog vänta med alla andra tills jag vet att det lilla hjärtat slår. Eftersom att detta är min första så har jag lite svårt att riktigt förstå än att det finns ett litet liv i min mage hihi sjukt;) MalinTherese, vad läskigt med MF, är nog en av de saker som skrämmer mig mest med att vara gravid. Hur lång tid efterMF försökte ni igen? Hoppas det inte var för privat fråga.... BillieJean, jag ska nog göra som du och använda klart mina tester, bra ide:) Laconian, vad modigt att berätta så tidigt, jag blir lite avundsjuk på dig nu, mem vågar helt enkelt inte... Någon som valt något roligt sätt att berätta för familj osv att du är gravid? (kul med listan! Jag återkommer när jag fått veta mitt exakta datum)

• Rebban

Tiger af Lija, köp ett digitalt på en gång. De kan ju visa om du är gravid redan 4 dagar innan förväntad mens :) Jag var med om en liknande situation med vanliga tester så då köpte jag ett digitalt. Kommer bara använda digitala i framtiden också, de andra gör ju bara att man känner sig osäker.

Lillasyster 82, jag skrev in mig i vecka 5 som jag är i nu. Men ska komma in först vecka 9 för första ultraljud. Vissa går inte förrän i vecka 17 eller 18 har jag hört. Själv vill jag göra KUB test osv så jag bokade in mig direkt :) Gör det som känns bäst för dig!

• Rebban
    litenkattastrof skrev 2012-10-26 10:15:22 följande:
    oh tack! det är ingen fara alls jag är alltid inställd pa att det faktiskt kan ga fel särskilt i början man säger ju inte att man ska vänta med planerna till vecka 12 för intet.

Ta hand om er tjejer och jag önskar er mer lycka än jag hade den här rundan!

kram!

Jag satt precis och ljög för en kollega om varför jag inte kunde följa med på hans avslutsningsmiddag (han slutar på mitt jobb). Kändes helt värdelöst att behöva ljuga om varför jag inte kunde följa med. Alla kommer ju att fatta om jag inte dricker vin till middagen, ovasett vilken perfekt ursäkt man har så fattar folk. Så jag valde att inte gå över huvud taget.

Men när jag läst ditt inlägg nu så insåg jag att det inte är så synd om mig och att du har helt rätt i att det faktiskt finns en anledning till varför man ska vänta några veckor med att berätta.

Bättre lycka till dig och din man nästa gång. Jag håller tummarna för att du snart får ett plus igen! Ta hand om dig.
  • Rebban

(Jag är 26 år.)

Jag är i vanlia fall väldigt platt om magen men redan nu i vecka 7 så har jag värsta putmagen och mår illa och kräks ofta tyvärr. Någon mer som redan har fått en plutmage? Vet att det bara är tarmarna som sväller osv men tycker det är sjukt irriterande :(

• Rebban

Jag hoppas verkligen att jag kommer känna mig snygg sen när det är en riktig bejbismage och inte bara en "gasmage". Är inte överviktig annars så det syns tyvärr ganska tydligt på mig att magen inte är i balans direkt. Men när började det att synas för er (förra gången ni var gravida)?

• Rebban

Lilja111: jag har inte någon aptit på morgonen heller. Men har börjat göra gröt som jag tvingar i mig för att få någon form av näring på morgonen. Lyxade till det med färska blåbär igår också men fick tvinga mig i de också.
    Senare på dagen är jag dock ashungrig och min mage sväller upp som en balong. Känns sådär att man ser ut som man är i 5 mån varje kväll...(tänkte srkiva något om att det är lyxproblem om man i slutet får en bejbis men det är kanske underförstått.)

• Rebban
    Skogsälva74 skrev 2012-11-07 10:30:48 följande:
    Jag kom, jag testade, jag förlora' de´. Rynkar på näsan 

Lycka till ni andra. 

Hoppas det går bättre nästa gång!
  • Rebban
    Brumma skrev 2012-11-07 10:47:16 följande:

En liten roligare gröt får du (samtidigt som den är nyttig) om du hackar (stora bitar) mandel o hasselnötter, rosta dem. Blanda med fiberhavregryn. Släng i en näve linfrö för magen, avsluta med mängder av kanel (inget socker) Blanda allt i en burk så du har det klart. Till frukost tar man 1dl havregrynsblandning, 1,5dl vatten, lite salt. Blanda o ställ i micron tre minuter, full effect. Ät med en skvätt mjölk. Supergott!!

Jag är faktiskt så lat så jag köper färdigblandad gröt som innehåller bitar av torkad apricos, torkade blåbär och nötter. Som jag kör i micron på morgonen. Men kanel har jag faktiskt glömt bort att jag kan ha till...ska köpa idag :)
  • Rebban
    Brumma skrev 2012-11-07 11:06:45 följande:
    Tips till alla som börjat må illa. Ha några osötade kex i handväskan att knapra på när det behövs. Förra graviditeten köpte jag med kanelsmak, men det kände jag inte för denna gången. Köp ingefära och blanda i tet. Jag köpte pulver i en hälsokostbutik sist o hade i en påse medans tet drog sig. Det finns torkad ingefära att tugga på oxå. Det hjälpte - nackdelen var att jag tillslut fick svårt för ren ingefära :)

Osötade kex? Kommer du ihåg vilket märke? Jag letade i matbutiken men kunde inte hitta några som var osötade...
    Ska absolut testa om ingerfära fungera mot illamåndet.
  • Rebban
    Jenna02 skrev 2012-11-26 12:48:49 följande:
    Hejsan alla blivande julimammor! =)

Är i vecka 6 nu, bf 23 juli.

Undrar om det finns flera unga blivande mammor här? =)
    Är själv 18 år, hinner dock fylla 19 innan lilla pyret kommer.

Hör gärna av er!!

/ Jenna  

Hej, jag är själv 26 år och undrar lite hur det är att vara så ung och vänta barn? Hur tog dina föräldrar det? Är din pojkvän lika ung och hur reagerade han i sånna fall? Hur gör du/unga mammor med universitet, går det att läsa vidare?

Det är inte så ofta som man får tillfälle att fråga sånna här frågor så hoppas du inte blir irriterad eller ta det på fel sätt. Är bara lite nyfiken av mig : ) 
  • Rebban
    Fåret Shaun skrev 2012-11-26 13:27:11 följande:
    REbban jag är över 30 och börjar studera nu, alla läser inte vid universitetet när de är unga. Har man barn får man barntillägg från CSN

Nej sälvklart läser inte alla vid universitet när man är 19, jag läste själv som 24:åring. Vet att det kan vara kännsligt att fråga sånt men hoppas inte fler tolkade min fråga som att alla läser vidare. Min frågar var mer: hur gör de gått för den som fått barn ung men ändå pluggat vidare direkt, hur man har bollat barn och plugg osv.

(Försöker kontrollera att det inte går att tolka mina frågor på något annat sätt än vad jag menar :P )
  • Rebban
    Coolamamman83 skrev 2012-11-26 14:14:42 följande:

Hej! Jag hoppargärna även in och svarar på frågan;) Jag var 19 när jag födde vår första dotter. Vi fick för det mesta bra respons från iaf våra anhöriga som blev jätteglada men responsen från bl.a. Min arbetsgivare var inte så bra. Jag kan säga så mycket som att det gick så långt till som en anmälan till JämO. Detta var dock 10 år sedan och jag antar att jag hade extrem otur. Lagom till barn nummer 4 tittar ut så blir jag 30;). En hel del vet om min graviditet för att jag spyr så mycket dygnet runt, har inte gått att dölja för barnen. Reaktionerna av att vi väntar fyran har varit för det mesta positiv men en del märker man tycker att vi inte är kloka och är en " barnmaskin". Några fler som väntar nr 4?

Tråkigt med arbetsgivarens dåliga attityd. Men den kan man få i vilken ålder som hellst tyvärr. Vissa arbetgivare är tydligen inte kloka. Skönt att du hade en familj som var glad ialf! Känns ju som de viktigaste ;)

Vad tycker du är den största skilnaden med att vänta barn som 30 åring mot att vänta barn som 19.åring? Är det tuffare för kroppen nu när du blivigt lite äldre och fött fler barn eller kanske lättare?
Svar på tråden - bf juli 2013 -