Inlägg från: Anonym (Viljestark mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Viljestark mamma)

Behöver råd/tips ang. boende tvist

Hej.

Jag är separerad sen ett halv år och i samband med separationen blev jag tvungen att flytta till en annan stad.  Jag försökte men det gick inte att få bostad i den gamla staden. Avståndet mellan barnets pappa och mig är ca 484 km, så ett delat boende skulle inte fungera. Så nu kämpar jag för att få min dotter (på 3 år) bosatt hos mig. Hon höll på att in-skolas på förskolan när jag flyttade vilket tingsrätten ansåg vara en stor anledning till att låta henne bo kvar i sin gamla stad. Beslutet blev alltså att hon skulle bo kvar. Men detta har jag överklagat och ett nytt beslut ska tas efter att en utredning avslutats. 
     Och nu undrar jag, vad kommer dem titta på under utredningen? Jag har förstått att min sysselsättning (som jobb och studier etc.) kan ha stor betydelse, men vad mer spelar in?
    Och då min inkomst inte är den bästa så har jag funderat på att ha en inneboende då jag har ett sovrum över, men kan detta ge en negativ effekt  mot mig i utredningen? 
      Jag är desperat efter tips så kom gärna med så många som möjligt.

BTW.  Jag vill inte höra nått om att "hon borde bara få bo kvar i sin gamla stad" etc. Jag vill ha min dotter hos mig! 
    (Detta gäller bara barnets boende, vårdnaden är vi överens om att den ska fortsätta vara delad.) 

• Svar på tråden Behöver råd/tips ang. boende tvist

Jag flyttade för att jag behövde komma ifrån barnets pappa så fort jag bara kunde. Det var enbart exets lägenhet  som vi bodde i. Det gick inte att få en annan bostad än den jag är i nu då min ekonomi som sagt är väldigt begränsad. så nu är jag här jag är och undrar hur jag ska gå till väga för att få hit min dotter. 
     Anledningen till att vi hamnade i tingsrätten var för att exet inte gick med på att dottern skulle bo med mig. Samarbetssamtal har vi varit på  men detta avslutades då utredningen påbörjade.  

Tack för ditt svar "fröken kan själv". Jag är medveten om att det blir svårt men jag tror inte det är en omöjlighet att få hit min dotter.

Så om nån annan vill bidra med lite pepp eller tips o råd så skulle jag vara jätte tacksam. =)

Svar på tråden Behöver råd/tips ang. boende tvist