• Anonym (Viljestark mamma)

Behöver råd/tips ang. boende tvist

Hej.

Jag är separerad sen ett halv år och i samband med separationen blev jag tvungen att flytta till en annan stad.  Jag försökte men det gick inte att få bostad i den gamla staden. Avståndet mellan barnets pappa och mig är ca 484 km, så ett delat boende skulle inte fungera. Så nu kämpar jag för att få min dotter (på 3 år) bosatt hos mig. Hon höll på att in-skolas på förskolan när jag flyttade vilket tingsrätten ansåg vara en stor anledning till att låta henne bo kvar i sin gamla stad. Beslutet blev alltså att hon skulle bo kvar. Men detta har jag överklagat och ett nytt beslut ska tas efter att en utredning avslutats. 
     Och nu undrar jag, vad kommer dem titta på under utredningen? Jag har förstått att min sysselsättning (som jobb och studier etc.) kan ha stor betydelse, men vad mer spelar in?
    Och då min inkomst inte är den bästa så har jag funderat på att ha en inneboende då jag har ett sovrum över, men kan detta ge en negativ effekt  mot mig i utredningen? 
      Jag är desperat efter tips så kom gärna med så många som möjligt.

BTW.  Jag vill inte höra nått om att "hon borde bara få bo kvar i sin gamla stad" etc. Jag vill ha min dotter hos mig! 
    (Detta gäller bara barnets boende, vårdnaden är vi överens om att den ska fortsätta vara delad.) 

• Svar på tråden Behöver råd/tips ang. boende tvist
  • Anonym (Hej o hå)

Varför hamnade ni i tingsrätten från början? Testade ni samarbetssamtal? Varför bodde du inte kvar i er gamla lägenhet och lät ditt ex flytta ut istället? Fanns det ingen stad närmare du kunde flytta till?

• Anonym (?!)

ok om man flyttar från staden men varför flytta så långt ifrån? Det fattar inte jag. Tycker inte man flyttar så långt ifrån den andra föräldern i första taget.

Jag flyttade för att jag behövde komma ifrån barnets pappa så fort jag bara kunde. Det var enbart exets lägenhet  som vi bodde i. Det gick inte att få en annan bostad än den jag är i nu då min ekonomi som sagt är väldigt begränsad. så nu är jag här jag är och undrar hur jag ska gå till väga för att få hit min dotter. 
     Anledningen till att vi hamnade i tingsrätten var för att exet inte gick med på att dottern skulle bo med mig. Samarbetssamtal har vi varit på  men detta avslutades då utredningen påbörjade.  

• Anonym (Hej o hå)
    Anonym (Viljestark mamma) skrev 2012-10-18 19:11:58 följande:
    Jag flyttade för att jag behövde komma ifrån barnets pappa så fort jag bara kunde. Det var enbart exets lägenhet  som vi bodde i. Det gick inte att få en annan bostad än den jag är i nu då min ekonomi som sagt är väldigt begränsad. så nu är jag här jag är och undrar hur jag ska gå till väga för att få hit min dotter.   Anledningen till att vi hamnade i tingsrätten var för att exet inte gick med på att dottern skulle bo med mig. Samarbetssamtal har vi varit på  men detta avslutades då utredningen påbörjade.    

Det var ändå dumt att sticka. Det ska mycket till om du ska få boendet för dottern. Du skulle försökt överta hans lägenhet enligt sambolagen. Har inga bra och konkreta råd förutom att försöka skaffa dig förutsättningarna att kunna erbjuda dottern det bästa hemmet. Och skaffa en riktigt grym advokat.
  • Anonym
    Anonym (Viljestark mamma) skrev 2012-10-18 19:11:58 följande:
    Jag flyttade för att jag behövde komma ifrån barnets pappa så fort jag bara kunde. Det var enbart exets lägenhet  som vi bodde i. Det gick inte att få en annan bostad än den jag är i nu då min ekonomi som sagt är väldigt begränsad. så nu är jag här jag är och undrar hur jag ska gå till väga för att få hit min dotter. 
     Anledningen till att vi hamnade i tingsrätten var för att exet inte gick med på att dottern skulle bo med mig. Samarbetssamtal har vi varit på  men detta avslutades då utredningen påbörjade.  

Menar du att det inte fanns något boende  som ligger närmare än 48 mil från pappan?

Har du arbete?
  • FrökenKanSjälv

Praxis är att barnet ska bo kvar på den ort där barnet har sin sociala trygghet (förskola/skola/kompisar/fritidsaktiviteter), i alla fall om saken hamnar i domstolen. Det finns helt enkelt inte mycket du kan göra åt saken. Speciellt inte nu när barnet har hunnit bo in sig hos den andra föräldern.

Tack för ditt svar "fröken kan själv". Jag är medveten om att det blir svårt men jag tror inte det är en omöjlighet att få hit min dotter.

Så om nån annan vill bidra med lite pepp eller tips o råd så skulle jag vara jätte tacksam. =)

• Kjell2

Hur mycket umgänge har du nu? Steg ett är att se till att du har mycket umgänge nu och verkligen se till att du sköter det.

Sen bör du kunna erbjuda din dotter en vettig boendemiljö, stabil ekonomi, socialt nätverk mm. Är du t ex arbetslös och bor i tredjehand är det mindre bra.

Ändock kommer det bli svårt för dig. Speceillt om pappan vill ha dottern och det funkar hos honom mm. Abslolut enklaste sett är att du kommer överens med pappan att dotterna ska bo hos dig.

Annars får du jobba långsiktgt. Se till att ni har regelbundet umgänge som du sköter. Kan bli jobbigt och dyrt med resor mm. Försök verkligen få mycket umgänge.

• Anonym
    Anonym (Viljestark mamma) skrev 2012-10-19 14:59:35 följande:
    Tack för ditt svar "fröken kan själv". Jag är medveten om att det blir svårt men jag tror inte det är en omöjlighet att få hit min dotter.

Så om nån annan vill bidra med lite pepp eller tips o råd så skulle jag vara jätte tacksam. =)
    Varför skulle pappan låta henne flytta till dig menar du?

Att vinna en tvist i tingsrätten tror jag kan bli väldigt svårt om pappan inte misshandlar barnet eller är missbrukare.

Var finns flickans kontaktnät i övrigt?
  • Anonym

Rätten dömer sällan till MER umgänge än det är när msn går in i tvisten speciellt när ni bor så långt från varandra, hon är inskolad och har sitt sociala liv i staden pappan bor. Men menar du på allvar att det inte fanns nån stad där det fanns en lägenhet du hade råd med närmre än nästan 50 mil??? Ledsen men det låter väldigt otroligt!

• Anonym (Svea)

Tror du får det väldigt svårt att få din dotter boendes hos dig!
    De ser inte till det faktum att DU vill ha henne hemma hos dig utan de ser till det faktum var din dotter mår bäst av att bo.
    Så det du måste fundera ut är om din dotter kommer att må bättre hos dig? Varför hon skulle göra det? Finns det några problem hos pappan som gör att din dotter skulle ha det bäst hos dig?

Sen är det tyvärr så att vad DU vill inte har med saken att göra utan allt handlar om hur DIN DOTTER mår och vad som är bäst för henne. 

• Iam

Jag vill fråga dig. 

Varför är dina behov av att ha din dotter nära viktigare än dotterns behov av att vara nära både mamma och pappa, och ha kvar tryggheten i att bo kvar och ha kvar sina kompisar?

Jag är helt övertygad om att du hade kunnat hitta ett boende inom en närmre radie än 50 mil.
    Att du nu varit egoistisk får ju stå för dig, men låt inte din dotter betala priset. 

• Christine 753

undrar om du hade jobbigt med pappan för psykisk misshandel ser de inte att mannen
    manipulerar de var de så.  

• Anonym (Atjo)

Hej! jag skulle vilja veta hur det gick tillslut, men det är ju en väldigt gammal tråd så det kanske är svårt

Svar på tråden Behöver råd/tips ang. boende tvist