Inlägg från: Elsssi |Visa alla inlägg
  • Elsssi

Objektiva Lärare?

En fråga bara, tror ni att lärare i alla tillfällen kan vara objektiva? Och bör dom vara det?

Vi diskuterade denna fråga på en lektion och jag har så svårt att veta svaret.
    Jag har aldrig haft en lärare som varit objektiv, inte någon gång? Har ni? 

• Svar på tråden Objektiva Lärare?
  • Elsssi
    Velouria skrev 2012-10-18 18:01:47 följande:
    Nej, jag tror inte alls att lärare kan vara objektiva i alla tillfällen och jag har aldrig haft en objektiv lärare. Jag minns min religionlärare i gymnasiet som föll för min "väninnas" horeri på lektionstid och därför gav henne bra betyg. Trots att hon knappt ens pluggade på, medan JAG som pluggade på så det rykte från mitt huvud fick lägre betyg än henne. Det sved som salt i hemorrojdsår i arslet, kan jag säga.

Men sedan har jag även haft lärare som hjälpte till lite "extra" mycket då de såg hur mycket jag ville lära mig men att jag hade lite svårt för ämnet. 
    Usch =/. Jag hade en lärare som gav mig IG för att hon inte gillade mig. När vi tog upp detta med rektorn fick jag göra ett prov för att visa mina kunskaper (om ja verkligen var så dålig som läraren sa eller inte.
    Jag tog provet, rektorn tog emot det och gav mig ett starkt "VG". Pinsamt för läraren =P 
  • Elsssi
    Velouria skrev 2012-10-18 18:23:39 följande:
    Fick hennes handling någon konsekvens sen?
    Vet faktiskt inte, det var flera elever som anmälde henne för att hon gav fel betyg endast för att hon inte gillade dem. Men hon jobbar fortfarande kvar. Hon kanske fick en varning? Vet inte faktiskt. 
  • Elsssi
    ZuMa skrev 2012-10-18 18:49:56 följande:

Var rektorn behörig att undervisa i det ämnet det gällde?
    Japp. Det var han och två andra lärare som kollade. Alla behöriga.
  • Elsssi
    Tuffen skrev 2012-10-18 18:52:31 följande:
    Numera tvingas man vara mer objektiv i o m de nya ämnesmatriser som finns. Det blir mer tydligt vad eleven kan respektive inte kan. men objektiv? Nä, det kan jag inte påstå att jag är. Är någon lärare helt objektiv??? 
    Tror inte att man kan vara objektiv. Är du lärare? för vilket år?
  • Elsssi
    Tuffen skrev 2012-10-18 18:59:06 följande:
    Behörig för åk 7-9 och gy. Undervisar just nu i åk 7-9. 
    Okej, ja det är inte helt lätt i alla fall. Det blir (kan jag tänka mig) många diskunioner i just de ålderns du undervisar i också, vissa diskunioner där man inte kan vara objektiv?
  • Elsssi
    EvelinasSyster skrev 2012-10-18 19:03:48 följande:
    Nej. Därför tycker jag att från att man börjar få betyg så borde man göra som man gjorde på min högskoleutbildning. Kodade prov istället för att skriva namn! Det var kanon tyckte jag. Favorisering har förekommit av så gott som varenda lärare (och nej, det handlar inte om avundsjuka, har själv blivit favoriserad också..inte kul det heller). Vår bildlärare var hemsk. Som exempel: hon gav en tjej MVG vad hon än gjorde och en kille knappa G:n vad han än gjorde.... de ritade varsin teckning och skrev under med varandras namn på teckningarna. Take a wild guess vem som fick vilket betyg. Vilken jävla skitlärare hon var.,,
    Men Usch vad hemskt! 
Svar på tråden Objektiva Lärare?