• Elsssi

Objektiva Lärare?

En fråga bara, tror ni att lärare i alla tillfällen kan vara objektiva? Och bör dom vara det?

Vi diskuterade denna fråga på en lektion och jag har så svårt att veta svaret.
    Jag har aldrig haft en lärare som varit objektiv, inte någon gång? Har ni? 

• Svar på tråden Objektiva Lärare?
  • Velouria
    Elsssi skrev 2012-10-18 17:49:31 följande:
    En fråga bara, tror ni att lärare i alla tillfällen kan vara objektiva? Och bör dom vara det?

Vi diskuterade denna fråga på en lektion och jag har så svårt att veta svaret.
    Jag har aldrig haft en lärare som varit objektiv, inte någon gång? Har ni? 
    Nej, jag tror inte alls att lärare kan vara objektiva i alla tillfällen och jag har aldrig haft en objektiv lärare. Jag minns min religionlärare i gymnasiet som föll för min "väninnas" horeri på lektionstid och därför gav henne bra betyg. Trots att hon knappt ens pluggade på, medan JAG som pluggade på så det rykte från mitt huvud fick lägre betyg än henne. Det sved som salt i hemorrojdsår i arslet, kan jag säga.

Men sedan har jag även haft lärare som hjälpte till lite "extra" mycket då de såg hur mycket jag ville lära mig men att jag hade lite svårt för ämnet. 
    Jag tog nummer 3000
  • Elsssi
    Velouria skrev 2012-10-18 18:01:47 följande:
    Nej, jag tror inte alls att lärare kan vara objektiva i alla tillfällen och jag har aldrig haft en objektiv lärare. Jag minns min religionlärare i gymnasiet som föll för min "väninnas" horeri på lektionstid och därför gav henne bra betyg. Trots att hon knappt ens pluggade på, medan JAG som pluggade på så det rykte från mitt huvud fick lägre betyg än henne. Det sved som salt i hemorrojdsår i arslet, kan jag säga.

Men sedan har jag även haft lärare som hjälpte till lite "extra" mycket då de såg hur mycket jag ville lära mig men att jag hade lite svårt för ämnet. 
    Usch =/. Jag hade en lärare som gav mig IG för att hon inte gillade mig. När vi tog upp detta med rektorn fick jag göra ett prov för att visa mina kunskaper (om ja verkligen var så dålig som läraren sa eller inte.
    Jag tog provet, rektorn tog emot det och gav mig ett starkt "VG". Pinsamt för läraren =P 
  • Velouria
    Elsssi skrev 2012-10-18 18:19:46 följande:
    Usch =/. Jag hade en lärare som gav mig IG för att hon inte gillade mig. När vi tog upp detta med rektorn fick jag göra ett prov för att visa mina kunskaper (om ja verkligen var så dålig som läraren sa eller inte.
    Jag tog provet, rektorn tog emot det och gav mig ett starkt "VG". Pinsamt för läraren =P 
    Fick hennes handling någon konsekvens sen?
    Jag tog nummer 3000
  • Elsssi
    Velouria skrev 2012-10-18 18:23:39 följande:
    Fick hennes handling någon konsekvens sen?
    Vet faktiskt inte, det var flera elever som anmälde henne för att hon gav fel betyg endast för att hon inte gillade dem. Men hon jobbar fortfarande kvar. Hon kanske fick en varning? Vet inte faktiskt. 
  • ZuMa
    Elsssi skrev 2012-10-18 18:19:46 följande:

Var rektorn behörig att undervisa i det ämnet det gällde?
  • Jespis

Jag har varit lärare sen -98 och brottas hela tiden med den här problematiken. Elever tror ofta att vad vi tycker om dem spelar in, men ärligt kan jag säga att jag går efter hur väl de når betygskriterier eller numera kunskapskrav.

Det är dock ingen lätt sak att förhålla sig objektivt. Jobbet är egentligen knasigt på så sätt att vi tillsammans med eleverna arbetar mot ett mål - och sen ska jag ensam avgöra hur väl han eller hon lyckats. Jag tycker det är skönt att ha Nationella Prov som i de allra flesta fall stärker mig i uppfattningen att jag ligger rätt i betygssättningen!

• Tuffen

Numera tvingas man vara mer objektiv i o m de nya ämnesmatriser som finns. Det blir mer tydligt vad eleven kan respektive inte kan. men objektiv? Nä, det kan jag inte påstå att jag är. Är någon lärare helt objektiv??? 

• Elsssi
    ZuMa skrev 2012-10-18 18:49:56 följande:

Var rektorn behörig att undervisa i det ämnet det gällde?
    Japp. Det var han och två andra lärare som kollade. Alla behöriga.
  • Casablanca

Jag tror att vissa kan, men långt ifrån alla.

Jag, som ofta haft väldigt bra relationer med lärare och dessutom varit duktig på att "sälja in mig", har i många fall fått snäppet bättre betyg än jag kanske förtjänat.

Men det har handlat om att jag på just den uppgiften slarvat eller latat mig, och jag har som argument för ett högre betyg ofta hört att "jag vet ju att du kan egentligen..." 

♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Elsssi
    Tuffen skrev 2012-10-18 18:52:31 följande:
    Numera tvingas man vara mer objektiv i o m de nya ämnesmatriser som finns. Det blir mer tydligt vad eleven kan respektive inte kan. men objektiv? Nä, det kan jag inte påstå att jag är. Är någon lärare helt objektiv??? 
    Tror inte att man kan vara objektiv. Är du lärare? för vilket år?
Svar på tråden Objektiva Lärare?