• Elsssi

    Objektiva Lärare?

    En fråga bara, tror ni att lärare i alla tillfällen kan vara objektiva? Och bör dom vara det?

    Vi diskuterade denna fråga på en lektion och jag har så svårt att veta svaret.
    Jag har aldrig haft en lärare som varit objektiv, inte någon gång? Har ni? 

  • Svar på tråden Objektiva Lärare?
  • Tuffen
    Elsssi skrev 2012-10-18 18:56:44 följande:
    Tror inte att man kan vara objektiv. Är du lärare? för vilket år?
    Behörig för åk 7-9 och gy. Undervisar just nu i åk 7-9. 
  • ZuMa
    Elsssi skrev 2012-10-18 18:55:48 följande:
    Japp. Det var han och två andra lärare som kollade. Alla behöriga.

    Ok. För annars hade det varit lite konstigt att en rektor kan gå in och köra över en av sina anställda.

    Jag är lärare, och visst försöker man vara så objektiv som det bara går. Men till 100% är omöjligt. Jag har också haft elever som anser att de har fått en lågt betyg pga min inställning till eleven själv. Men så är det ju naturligtvis inte. Men eleverna har väldigt svårt att vara objektiva emellanåt.Flört
  • Elsssi
    Tuffen skrev 2012-10-18 18:59:06 följande:
    Behörig för åk 7-9 och gy. Undervisar just nu i åk 7-9. 
    Okej, ja det är inte helt lätt i alla fall. Det blir (kan jag tänka mig) många diskunioner i just de ålderns du undervisar i också, vissa diskunioner där man inte kan vara objektiv?
  • EvelinasSyster

    Nej. Därför tycker jag att från att man börjar få betyg så borde man göra som man gjorde på min högskoleutbildning. Kodade prov istället för att skriva namn! Det var kanon tyckte jag. Favorisering har förekommit av så gott som varenda lärare (och nej, det handlar inte om avundsjuka, har själv blivit favoriserad också..inte kul det heller). Vår bildlärare var hemsk. Som exempel: hon gav en tjej MVG vad hon än gjorde och en kille knappa G:n vad han än gjorde.... de ritade varsin teckning och skrev under med varandras namn på teckningarna. Take a wild guess vem som fick vilket betyg. Vilken jävla skitlärare hon var.,,


  • Casablanca
    EvelinasSyster skrev 2012-10-18 19:03:48 följande:
    ...

    Vår bildlärare var hemsk. Som exempel: hon gav en tjej MVG vad hon än gjorde och en kille knappa G:n vad han än gjorde.... de ritade varsin teckning och skrev under med varandras namn på teckningarna. Take a wild guess vem som fick vilket betyg. Vilken jävla skitlärare hon var.,,
    Modigt gjort av dem!
    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Elsssi
    EvelinasSyster skrev 2012-10-18 19:03:48 följande:
    Nej. Därför tycker jag att från att man börjar få betyg så borde man göra som man gjorde på min högskoleutbildning. Kodade prov istället för att skriva namn! Det var kanon tyckte jag. Favorisering har förekommit av så gott som varenda lärare (och nej, det handlar inte om avundsjuka, har själv blivit favoriserad också..inte kul det heller). Vår bildlärare var hemsk. Som exempel: hon gav en tjej MVG vad hon än gjorde och en kille knappa G:n vad han än gjorde.... de ritade varsin teckning och skrev under med varandras namn på teckningarna. Take a wild guess vem som fick vilket betyg. Vilken jävla skitlärare hon var.,,
    Men Usch vad hemskt! 
  • EvelinasSyster
    Casablanca skrev 2012-10-18 19:05:20 följande:
    Modigt gjort av dem!

    Ja. Dock hjälpte det ju inte när de konfronterade henne. "Då måste du verkligen ha ansträngt dig den här gången då och du måste ha slarvat, skärpning!" typ... Riktig häxa.
    Elsssi skrev 2012-10-18 19:07:52 följande:
    Men Usch vad hemskt! 

    Ja, jag vet ingen som gillade henne... Hon gillade inte mig heller, fick G i nian och MVG i gymnasiet i bild men ja hehe.
  • Callan

    Nej det tror jag inte, de är trots allt människor!

    Just därför är tentor på universitet och högskolor anonyma nu för tiden.
    Man skriver tenta och anger en personlig kod isf namn. 

  • FruFantomen
    Elsssi skrev 2012-10-18 17:49:31 följande:
    En fråga bara, tror ni att lärare i alla tillfällen kan vara objektiva? Och bör dom vara det?

    Vi diskuterade denna fråga på en lektion och jag har så svårt att veta svaret.
    Jag har aldrig haft en lärare som varit objektiv, inte någon gång? Har ni? 
    Jag är också lärare och tror att det är grymt svårt att vara helt objektiv i alla lägen. Ibland kan det handla om att jag som lärare kanske orkar lägga ner den där lilla extra energin på just en elev. Nu jobbar jag med musik och rättar således inte lika många skriftliga uppgifter som många andra men jag har tagit för vana att låta elever göra många saker anonymt (t.ex. ge förslag på låtar att spela osv) just för att jag vill vara så objektiv som möjligt. Sambedömning har börjat skymta mer och mer där jag jobbar. Alltså att man som lärare byter texter med varandra och då rättar ett arbete från en elev man själv inte undervisar och inte har någon relation till.

    Det är skrämmande det många av er berättar och jag hoppas att jag aldrig ens känner mig frestad att sätta betyg efter vad jag tycker om en elev.
  • Maddisen

    hade en underbar lärare i religion på gymnasiet. Inför avgångsbety gen vid studenten hade han några i klassen där han tvekademellan två betyg, I mitt fall en 3:a eller 4:a. (Så gammal är jag, haha) Han gjorde ett extra prov år oss och betygsatte utefter detta prov. Rättvist mot de andra i klassen eller inte låter jag vara osagt.

  • Lavish

    Nä det är klart att ingen kan vara helt objektiv och kanske är det väl inte önskvärt heller.

    Jag tror det är få lärare därute som ger sämre betyg för att de inte gillar en elev eller har fördomar mot eleven av något skäl. Då hänger man ju rätt löst. Dessutom ser det väl inte bra ut för läraren att ha fler elever med sämre betyg.

    Däremot kan jag tänka mig att om läraren tycker om en elev kan det kanske väga över ibland så att eleven får ett lite bättre betyg.

    Det stora objektivitetsproblemet som jag ser med skolväsendet är inte lärarens personliga antipatier eller sympatier med enskilda elever. Det stora problemet uppstår när åsikter ska betygsättas. När man ska göra en analys, komma fram till en egen ståndpunkt, och läraren anser att man har tänkt eller tyckt fel. Den smarta och ambitiösa eleven lär sig snart att säga det läraren vill höra, lite lagom utanför boxen men fortfarande PK och inom vissa ramar. Det lägger ett lock på kreativitet och fritt tänkande.

Svar på tråden Objektiva Lärare?