• Elsssi

Objektiva Lärare?

En fråga bara, tror ni att lärare i alla tillfällen kan vara objektiva? Och bör dom vara det?

Vi diskuterade denna fråga på en lektion och jag har så svårt att veta svaret.
    Jag har aldrig haft en lärare som varit objektiv, inte någon gång? Har ni? 

• Svar på tråden Objektiva Lärare?
  • Tuffen
    Elsssi skrev 2012-10-18 18:56:44 följande:
    Tror inte att man kan vara objektiv. Är du lärare? för vilket år?
    Behörig för åk 7-9 och gy. Undervisar just nu i åk 7-9. 
  • ZuMa
    Elsssi skrev 2012-10-18 18:55:48 följande:
    Japp. Det var han och två andra lärare som kollade. Alla behöriga.

Ok. För annars hade det varit lite konstigt att en rektor kan gå in och köra över en av sina anställda.

Jag är lärare, och visst försöker man vara så objektiv som det bara går. Men till 100% är omöjligt. Jag har också haft elever som anser att de har fått en lågt betyg pga min inställning till eleven själv. Men så är det ju naturligtvis inte. Men eleverna har väldigt svårt att vara objektiva emellanåt.Flört
  • Elsssi
    Tuffen skrev 2012-10-18 18:59:06 följande:
    Behörig för åk 7-9 och gy. Undervisar just nu i åk 7-9. 
    Okej, ja det är inte helt lätt i alla fall. Det blir (kan jag tänka mig) många diskunioner i just de ålderns du undervisar i också, vissa diskunioner där man inte kan vara objektiv?
  • EvelinasSyster

Nej. Därför tycker jag att från att man börjar få betyg så borde man göra som man gjorde på min högskoleutbildning. Kodade prov istället för att skriva namn! Det var kanon tyckte jag. Favorisering har förekommit av så gott som varenda lärare (och nej, det handlar inte om avundsjuka, har själv blivit favoriserad också..inte kul det heller). Vår bildlärare var hemsk. Som exempel: hon gav en tjej MVG vad hon än gjorde och en kille knappa G:n vad han än gjorde.... de ritade varsin teckning och skrev under med varandras namn på teckningarna. Take a wild guess vem som fick vilket betyg. Vilken jävla skitlärare hon var.,,