• Noran

Hur ofta hälsar du på i skolan i lågstadiet?

Hur ofta hälsar du på i skolan i lågstadiet? Skriv gärna hur länge du brukar stanna och varför du kommer / inte kommer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-16 23:38
    Skriv gärna även om båda föräldrarna brukar hälsa på eller bara mamman eller pappan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta hälsar du på i skolan i lågstadiet?
  • mammatrollet

Jag skrev aldrig men att jag kommer på föräldramöte om jag kan och det är för att min son har precis börjat förskoleklassen och jag har inte bestämt mig för när jag ska dit på besök. Men jag är lite nyfiken på hur andra föräldrar gör. Hur ofta? Hur länge? Har tänkt att vara med en förmiddag någongång under hösten. Blir troligtvis i november någongång.

• annca

Bara när man blir inbjuden.
    Föräldramöten, utvecklingssamtal, drop-in-fika etc :)
    Vi ser alltid till att minst en av oss kommer. Men inte "spontanbesök"...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Noran

Jag menar inte spontanbesök, utan vara med en halv eller hel skoldag. Det brukar vara ok, och även uppmuntras att man hälsar på och är med i skolan nån dag.

• lövet2

Egentligen aldrig. Däremot går jag på föräldramötena, och så passerar jag skolgården nästan varje dag och passar på att kolla lite när de är ute på rast.

• Cecese

Det har jag aldrig gjort. Jag är med på föräldramöten, utvecklingssamtal och om det bjuds in av någon annan orsak men inte far jag till skolan annars.

• annca

Ok, man måste ju anmäla att man tänker vara med, så "spontant" är kanske fel ord men det är ju inte nåt organiserat av skolan, men nej, det har vi aldrig gjort, och kommer nog inte att göra heller.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Madeleine Louise

Sonens skola har ett väldigt bra kontaktnätverk med föräldrar, elever och personal. 
    Därför vistas jag på skolan säkert varannan månad exklusive hämtning, men när det gäller att besöka klassen så händer det en gång per läsår (första månaden av läsåret). Skolan brukar bjuda in föräldrarna för att vara med i klassen en dag och då brukar nästan alla föräldrar komma. Brukar vara ca 2 timmar och då får vi fika, information om skolan/nya lärare osv. Och så får vi vara med på en lektion för att kolla hur undervisningen sker. Man får stanna längre om man vill och vara med på fler lektioner men det brukar inte vi göra. Barnen är ju inte riktigt sig själv när föräldrarna är med i klassen

Men ja, annars är jag ofta på skolan i och med hämtning, föräldramöte, utvecklingssamtal, medverkning av skolaktiviteter (oftast på kvällarna i form av sport och teater) när det är dags att samla in pengar, ha uppträdande, när man känner att man vill kika in och se hur det går osv.

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Emeraldy

Nu är jag föräldraledig vilket givetvis underlättar, så jag har varit med dottern i hennes förskoleklass två hela förmiddagar nu under hösten, och flera kortare stunder, främst när de har varit utomhus. När jag börjar jobba igen, har jag som mål att besöka dottern i skolan en gång per termin i alla fall.

Föräldramöten och andra aktiviteter där man blir kallad är en självklarhet att vara med på.  

• CeeJay

Fick rösta på OFTARE.

Har varit och besökt båda mina barn 1 gång vardera i F-klassen och i 1:an (lilltjejens besök i 1:an återstår). Jag kommer göra ett besök per år så länge mina barn vill att jag ska komma på besök, stannar tills skoldagen är slut och sen åker vi hem och gör nått kul eller bara myser. Går även på föräldrarmöten, avslutningar och annat.

Även pappan i familjen har besökt våra barn i klasserna, också halvadagar och lika ofta som jag. Våra barn har alltså haft två besök per årskurs.   

• Noran

Hur ser det ur för er som är lärare? Hur mycket kommer barnens föräldrar och är med under skoldagen?

Svar på tråden Hur ofta hälsar du på i skolan i lågstadiet?