• Hypnotica

Autism pga svininfluensa vaccinet?

Man ser ett samband - men man vet inte EXAKT vad detta samband innebär ännu. Man vet inte heller hur och varför narkolepsi uppstår hos vissa personer eller hur många exakt som har det.

Samma sak med autism - man vet inte jättemycket om orsakerna (jag vägrar kalla det en sjukdom eller handikapp, ska själv utredas snart) även om det finns indikationer om att det kan vara genetiskt.

Även om både autism och narkolepsi är neurologiska ligger de långt från varandra.

• Hypnotica
    fiori84 skrev 2012-10-16 14:27:51 följande:
    Vi letar absolut inte en syndabock tvärtom jag VILL ha fel ang detta så jag slipper skuldkänslorna om att jag kan ha orsakat detta mitt barn när jag tog beslutet att ta sprutan. Jag vet att autism kan bero på olika orsaker och att ingen vet den exakta orsaken, det här är bara en fundering jag har att det skulle vara möjligt att det har orsakat det för oss  eftersom varken jag eller min man har autism i vår släkt, sen så behöver det ju absolut inte vara så, only time will tell.

Var inom autismspektrat befinner sig din dotter?
  • Hypnotica

Jag tycker det är nästan hysteriskt roligt när folk kommer med kostråd till autister - en grupp människor som VÄLDIGT OFTA har VÄLDIGT specifika problem kring ätande!

• Hypnotica
    fiori84 skrev 2012-10-16 14:38:38 följande:
    Vet inte riktigt men enligt psykologen på BUP så är hon inte grav utan mer åt det lätta hållet och hon ser även en stor möjlighet till utveckling med rätt träning. Får jag fråga hur du kom fram till att du behöver utredas?
    Är hon normalbegåvad? Tror de på Aspergers?

Jag har hela mitt liv känt att något är speciellt med mig, något som är annorlunda men aldrig riktigt kunnat sätta fingret på exakt vad. Genom åren så har jag haft andra psykiska problem (ångest, ätstörningar, depressioner osv) och det var i samband med att jag fick kontakt med öppenvården här i kommunen (pga av en medicinrelaterad incident) som tanken först började bollas. Jag läste mer om just flickor och Aspergers och det var som att titta sig själv i spegeln.

Jag påbörjar min utredning om ungefär en månad och jag hoppas på att den ska ge mig svar. I övrigt lever jag ett normalt liv förutom att jag behöver mer ensamtid än gemene man + vissa problem naturligtvis med den sociala biten, men mycket har jag ju genom åren lärt mig att hantera.
  • Hypnotica
    fiori84 skrev 2012-10-16 16:00:36 följande:
    Dom kunde inte avgöra hennes begåvingsnivå då det var svårt att genomföra det vilket är vanligt med så små barn, så dom ska testa henne igen lite senare. Aspbergers är det inte utan det är just austism hon har. hennes tal har inte kommit igång (endast några få ord har för 2 månader sen börjat dyka upp), hon förstår det mesta vi säger till henne, följer dom flesta anvisningarna oftast, pekar på det hon vill, säger till när hon har gjort nummer två i blöjan, reagerar när man ropar på henne, säger hej och hejdå. Hennes största svårigheter är kommunikationen, talet, samspelet, fokus och hon har lite för dåligt ögonkontakt även om hon ger det ganska ofta så är det ändå ganska flyktigt.
    Okej, då förstår jag.

Det finns misstanke om att en liten pojke i släkten (närbesläktad) också kan befinna sig inom skalan.
    Om du vill, kan du PM:a mig, vill inte ta allt helt öppet på forumet.

Jag ber dig dock tänka lite gällande kostråden, det finns inget egentligt stöd för dessa. Visst är det många som upplever en skillnad hos sina barn men det kan hänga ihop med att barnen faktiskt är känsliga mot vissa livsmedel. I vilket fall så kan det bli onödigt många konflikter kring maten eftersom autister har väldigt rigida vanor kring just mat.
  • Hypnotica
    Paisley skrev 2012-10-16 16:50:59 följande:
    Jag är vaccinsmotståndare Men jag tror ändå inte att autism orsakas av vacciner (även om jag antagligen hade ätit upp mig själv av självanklagan om jag hade gett sonen något vaccin). Det KAN KANSKE trigga något som redan finns där latent, men det är en skillnad.

Att tänka, om inte jag gjort... det leder ingen vart. Dåtiden har ingenting med saken att göra. Även om det skulle vara vårt fel att våra barn får autism, so what det har redan hänt. FAKTUM ÄR att nu har vi ett barn med autism, nu gör vi något åt det. Så pass unga barn som tvååringar kan formas, deras hjärnor är fortfarande omogna. De svarar oftast jättebra på intensivträning.

Jag tror också att den glutenfria mjölkfria dieten har positiva effekter, men är helt emot att man ska "defeat autism". Vaddå defeat? Autistiskt tänkande är i sig inget problem, det är på många sätt en gåva. Många personer med autism har en stark om än snäv intelligens, tog man bort autismen skulle den skärpan försvinna.
    Det man ska fokusera på är att hjälpa personen med strategier för att fungera bra i samhället.     
    Jag blir så glad! :D

Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?