• Nathalie8908

När det inte går. :(

Jag är så ledsen. Idag bekräftade jag vad jag trott en veckas tid. Jag har ingen mjölk kvar. :( Pojken är en månad gammal idag, och fram till för en vecka sen har jag bra ammat. Senaste veckan har han fått ersättning de gånger han inte varit nöjd efter bröstet, eller de gånger jag haft alldeles för ont. Men högst tre flaskor/dag, alla andra måltider har jag pinat mej igenom att amma. Nu är det tomt. Idag har han fått nästan bara ersättning för att jag vill kolla vad som fanns i tuttarna, knappt 50 ml när båda var urpumpade, och nästan som spökvatten. :( Är amningen utdömd nu ? Är det mitt fel ?? Har även haft fruktansvärt ont vid varje amning, så jag köpte amningsnappar och det funkade. Nu har vi tränat bort den pga spill och kladd. Men nu gör det ondare än någonsin.. Ska det vara så fortfarande ? :( Är så ledsen för pojkens skull.. :(

• Svar på tråden När det inte går. :(
  • Nathalie8908

Jag försöker amma när han vill, men det gör ont och han blir inte nöjd. Oftast.. Det var anledningen att jag började med ersättning.. Mjölken tog slut först liksom..

Jag vill amma, men inte om det ska göra såhär ont hela tiden, och han dessutom inte blir mätt.. :(

• Omega83

Måste dock flika in att bara för att han är missnöjd efter amning så innebär inte det att han inte är mätt. Grejen med ersättning (tror jag) är att dom istället blir nöjda för att dom hamnar i matkoma :) Finns mängder av saker som kan göra en 2 månaders missnöjd.. Magproblem t. ex som en stor procent av alla nyfödda dras med pga omogna tarmar.

• pigglet

Ett tillägg - nästan inga bebisar blir nöjda på kvällen. De allra flesta maraton-ammar då, och det känns som att mjölken inte räcker till. Kan finnas flera orsaker - en del påsåtr att mjölken är mindre fet på kvällen, andra att bebis är trött och har stort behov av närhet, en del att bebis laddar för natten, andra att bebisen har en tillväxtperiod.

Vilken orsak det än är - nästan alla ammande mammor får sitta i soffan mellan 17-22 på kvällarna i perioder. Att mamman tar en tupplur på eftermiddagen ska visst kunna öka produktionen på kvällen lite? Och i övrig gäller bara att försöka gilla läget, se till att ha fjärrkontroll, mat, dricka och telefon inom räckhåll och amma på. 

• Gsson

Jag skriver under på pigglets svar! Min son ville ligga vid bröstet jäääämt när han var så liten som din är nu. Jag parkerade mig i soffan med fjärrkontroll, vatten, macka, frukt och lite kuddar som avlastning. Det ÄR så. Lycka till!

• Nanni

Ha inte dåligt samvete. Gör det ont så gör det. Prova med att ge ersättning först och amma sedan. Då kankse han inte suger lika hårt utan snuttar mera? Du har igång produktionen och förhoppningsvis så blir det lite mjukare för dig. Jag gjorde så med vår dotter, ersättning först för att stilla hungern, amma sedan så hon fick snutta lite. Hon var nöjd och jag var nöjd. Skrattande

• Nathalie8908

Jag gör Lite olika nu.. Ibland får han bröstet först, ibland ersättning först.. Blir han inte nöjd med det ena så får han det andra..
    Men ska prova det, har inte tänkt på det så.. :p

• Minion

Tycker också att det låter som att du fått svamp eller bakterie i bröstet. Jag drogs också med det i en månads tid nu med min yngsta, innan jag fick hjälp. Underbart att kunna amma utan smärta!!
    Det brukar finnas en amningsmottagning eller liknande på sjukhuset som samarbetar med bb, hör av dig dit eller prata med er BVC-sköterska om du tycker att hon verkar kunnig om amning.
    Jag fick lämna prov på mjölken och ta svabb-prover på bröstvårtorna, och kunde efter några dagar påbörja behandling :)

• Nathalie8908

Får ta upp det nästa gång jag är där då.. Kollade i munnen på pojken förut och såg inga prickar där men..
    Förstår befrielsen att amma smärtfritt, mej tar det död på känns det som.. :'(

• Minion

Äh, ring imorgon och säg att du vill komma och ta prover på mjölken. Du har ju redan gått med smärtan en månad, du ska inte behöva dra ut på det längre än nödvändigt.

• Omega83

Svamp i munnen på bebis brukar se ut som vit beläggning på tungan och/eller insidan läppar och kind.

• Jolines mamma

Ja, ring till amningsmottagningen idag. Tala om att du har så ont och behöver få komma in direkt. Dom finns där för dig, du ska inte behöva ha ont!

Svar på tråden När det inte går. :(