Inlägg från: Nathalie8908 |Visa alla inlägg
  • Nathalie8908

När det inte går. :(

Jag är så ledsen. Idag bekräftade jag vad jag trott en veckas tid. Jag har ingen mjölk kvar. :( Pojken är en månad gammal idag, och fram till för en vecka sen har jag bra ammat. Senaste veckan har han fått ersättning de gånger han inte varit nöjd efter bröstet, eller de gånger jag haft alldeles för ont. Men högst tre flaskor/dag, alla andra måltider har jag pinat mej igenom att amma. Nu är det tomt. Idag har han fått nästan bara ersättning för att jag vill kolla vad som fanns i tuttarna, knappt 50 ml när båda var urpumpade, och nästan som spökvatten. :( Är amningen utdömd nu ? Är det mitt fel ?? Har även haft fruktansvärt ont vid varje amning, så jag köpte amningsnappar och det funkade. Nu har vi tränat bort den pga spill och kladd. Men nu gör det ondare än någonsin.. Ska det vara så fortfarande ? :( Är så ledsen för pojkens skull.. :(

• Svar på tråden När det inte går. :(
  • Nathalie8908

Bröstvårtan är varken sned eller sårig. Det gör ont i hela bröstet i timmar efter att han sugit en stund.. Och har det inte gått länge nog ( Kan i stort sett bara amma nattetid nu, för att han ska va nöjd efter) så suger han lite, blir arg och släpper, försöker igen, suger litegrann och blir arg.. :( 

Dricker en hel massa och smörjer varje dag.. Men känns så ovärt eftersom jag inte har tillstymmelse till sår.. Vilket ju iofs är positivt men.. Men hur länge är i början? Så sa de på BB när han föddes också, och jag kan köpa att det är ont i början, men näär sluter det ??

Jag kan tyvärr inte hoppa ersättningen, eftersom han inte är alls nöjd efter amning. :( Det blir ett halt annat, mycket lugnare, barn efter lite ersättning. Han går upp i vikt, men jag har alldeles för ont för att "amma fritt".. Alltså, jag kan inte amma varje halvtimme, för han suger ut det som finns, och efter det så gör det så sjukt ont ju.. :(  

Ska det se ut som spökvatten då? Det är liksom näst intill genomskinligt.. :S 

• Nathalie8908

Tack för allt tips ! :)

Om jag som idag ger flaska på dagen, så är det inga problem att amma på natten. Alltså, det gör inte ont bara det går lååång tid emellan. Och han verkar inte störas av att det inte kommer lika lätt som ur flaskan..

Ammade runt 20, missnöjd en stund, sen somnade han. Vaknade runt 22, fick flaska. Sen var han nöjd, men vaken till ca 2330, och sov ända till nu (0330).. Nu ammade jag igen, han sög jättebra och rätt, inget gnäll eller så från honom under tiden och inget ont i mamman. Varför gör det då sååå ont på dagen ? Eller när det "bara" gått 1,5-2 timmar, som det oftast är mellan att han vill äta.. :'(

Jag försöker verkligen att inte stressa upp mej såhär. Men jag ville ju verkligen amma länge, och hade nästan alltid sprängfyllda bröst i början (pumpade lätt ur 100ml på ett bröst ett tag).. Nu finns ingenting och det gör bara ont.. :(

Anlednigen till att jag slutat med amningsnappen är att det är smidigare, mindre spill och lättare om vi är ute och så.. Och som sagt, det funkar ganska bra, om det finns nåt därinne..

• Nathalie8908

För att det gjorde mindre ont när bröstvårtorna var ovana, men jag tycker som sagt att det är lättare utan, och sonen har blivit duktig på att suga rätt.. :) Har aldrig haft riktiga sår på bröstvårtorna, tack och lov..

Tack ! Jag ska kolla sidan ! :)

Hur vet man om det är svamp då ? Det gör ju inte ont varje gång, när de är fulla går det ju jättebra. Iofs så bränner det i bröstet efteråt då också.. :s och om det är svamp, hur får man bort det ?

• Nathalie8908

Jag försöker amma när han vill, men det gör ont och han blir inte nöjd. Oftast.. Det var anledningen att jag började med ersättning.. Mjölken tog slut först liksom..

Jag vill amma, men inte om det ska göra såhär ont hela tiden, och han dessutom inte blir mätt.. :(

• Nathalie8908

Jag gör Lite olika nu.. Ibland får han bröstet först, ibland ersättning först.. Blir han inte nöjd med det ena så får han det andra..
    Men ska prova det, har inte tänkt på det så.. :p

• Nathalie8908

Får ta upp det nästa gång jag är där då.. Kollade i munnen på pojken förut och såg inga prickar där men..
    Förstår befrielsen att amma smärtfritt, mej tar det död på känns det som.. :'(

Svar på tråden När det inte går. :(