• Nathalie8908

När det inte går. :(

Jag är så ledsen. Idag bekräftade jag vad jag trott en veckas tid. Jag har ingen mjölk kvar. :( Pojken är en månad gammal idag, och fram till för en vecka sen har jag bra ammat. Senaste veckan har han fått ersättning de gånger han inte varit nöjd efter bröstet, eller de gånger jag haft alldeles för ont. Men högst tre flaskor/dag, alla andra måltider har jag pinat mej igenom att amma. Nu är det tomt. Idag har han fått nästan bara ersättning för att jag vill kolla vad som fanns i tuttarna, knappt 50 ml när båda var urpumpade, och nästan som spökvatten. :( Är amningen utdömd nu ? Är det mitt fel ?? Har även haft fruktansvärt ont vid varje amning, så jag köpte amningsnappar och det funkade. Nu har vi tränat bort den pga spill och kladd. Men nu gör det ondare än någonsin.. Ska det vara så fortfarande ? :( Är så ledsen för pojkens skull.. :(

• Svar på tråden När det inte går. :(
  • Omega83

Alla kan inte pumpa ut mjölk, så mängden du fick ut säger ingenting om hur mycket mjölk du producerar. :) en så liten bebis vill gärna hänga i tutten 24-7. Vill du amma så ge upp ersättningen i början. Om han går upp bra i vikt, utan ersättning, ja då har du tillräckligt med mjölk. Men om du precis ammat och bebisen visar missnöje efter 30 min, då är det bara att amma igen :) godis, tv, tidning och soffan brukar vara en bra plats de första månaderna. Och dubbelkolla att bebisen suger rätt, att brödtvårtan är rak när bebis slutat suga. Tyvärr kan det göra ont i början då mitt tips är: smörj vårtorna med Purelan efter varje amning! Och drick mycket vatten.

• Nathalie8908

Bröstvårtan är varken sned eller sårig. Det gör ont i hela bröstet i timmar efter att han sugit en stund.. Och har det inte gått länge nog ( Kan i stort sett bara amma nattetid nu, för att han ska va nöjd efter) så suger han lite, blir arg och släpper, försöker igen, suger litegrann och blir arg.. :( 

Dricker en hel massa och smörjer varje dag.. Men känns så ovärt eftersom jag inte har tillstymmelse till sår.. Vilket ju iofs är positivt men.. Men hur länge är i början? Så sa de på BB när han föddes också, och jag kan köpa att det är ont i början, men näär sluter det ??

Jag kan tyvärr inte hoppa ersättningen, eftersom han inte är alls nöjd efter amning. :( Det blir ett halt annat, mycket lugnare, barn efter lite ersättning. Han går upp i vikt, men jag har alldeles för ont för att "amma fritt".. Alltså, jag kan inte amma varje halvtimme, för han suger ut det som finns, och efter det så gör det så sjukt ont ju.. :(  

Ska det se ut som spökvatten då? Det är liksom näst intill genomskinligt.. :S 

• Omega83

Den första mjölken som kommer ut när som ammar, "sockermjölken" är genomskinlig/simmig, efter en stund kommer den riktiga mjölken. Jag vet precis hur ont det kan göra, kämpade mig igenom de första månaderna med första barnet, men sen släppte det :)
    Däremot om du mår dåligt över amningen och du känner att det inte fungerar så ska du absolut inte skuldbelägga dig själv för det! Det funkar inte för alla! Och även om det fungerar/inte fungerar med första barnet så kan det vara annorlunda med andra.

• Lucky

Har du provat amningsnapp? Det kanske hjälper dig så du slipper ha så ont, och då kanske du orkar amma längre och oftare

• purple box

Hur äter du? Dricker du tillräckligt?

För mig är 50 ml mycket, jag fick knappt ut 5 ml när jag pumpade. Visserligen kunde jag aldrig helamma men vet de som kunnat amma fritt och inte fått ut något när de pumpat. Men det ska inte kännas jobbigt att amma. Och det blir fina barn på ersättning med. Som sagt, det fungerar inte för alla.

• Lucky

Sorry, nu såg jag precis att du provat det... Men om det hjälper så
    Varför fortsätter du inte?

• VåfflaMedGlass

Ha inte dåligt samvete - du har gjort ditt bästa. Amningen funkade inte för mig heller och hade så dåligt samvete för att byta till ersättning, men det var det bästa jag gjorde. Mätt bebis, glad mamma och bara sååå många mysiga matstunder helt plötsligt. Ersättning idag är jätte, jättebra så var inte orolig. Amning är super- om det funkar! Om inte, var inte ledsen. Det finns många myter om amning, så som att det stoppar astma och allergier, det var det som gav mig dåligt samvete när jag ville sluta. Har sedan insett att det inte är sant så fundera på vad det är som får dig att må dåligt över att det inte funkar. Kram! Vet hur det känns.

• pigglet

Jag får inte heller ut något med pump - men barnen klarar sig gott och väl. Pumpen funkar inte lika bra som när bebisen suger, speciellt efter första tiden.

Du skriver att han suger en liten stund och sedan släpper och är arg. Hinner han suga igång utdrivningsreflexen? Den är känslig för stress! Tips:
    Andas lugnt, sätt dig bekvämt, varmt och skönt ska det vara.
    Drick ett glas vatten samtidigt som han börjar suga.
    Tänk på vattenfall, eller mjölk som sprutar ur brösten. (Ja, det låter hokus pokus, men funkar!)
    Slappna av, tänk inte på annat, försök inte prata samtidigt eller annat som stör koncentarationen. 

En risk med att ge flaska är ju att bebisen slutar vilja amma, flaskan är smidigare då mjölken kommer jämt och fint hela tiden.
    En annan nackdel är att bebisen är mätt för länge. Vill du öka mjölkmängden så vill du att bebisen ammar så ofta som möjligt, med ersättning i magen klarar den sig utan mat i flera timmar.           

Svar på tråden När det inte går. :(