Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

KristenTjej84 skrev 2012-10-13 12:38:17 följande:
    Skenhelig är jag inte, jag är väl medveten om mina egna misstag och synder.
    Men just när det gäller våldtäkter så börjar jag koka inombords.
    Skulle jag visa mig vara en bättre kristen om jag inte hade någon känsla alls för rätt eller fel?
    Om jag tyckte: självklart ska man inte straffa någon, allt ska vara tillåtet utan straff trallalaaa och spotta i ansiktet på dessa stackare som får men för livet efter att blivit angripna..
    jag har stark medkänsla för offren.
    Jag ser inte ner på andra människor, och sa i mitt senaste inlägg att Gud älskade alla och att jag överreagerade lite då jag som person kan vara impulsiv. 
    Jag tror inte på min egen förträfflighet, var har jag sagt det?
    Du ska veta att jag har många vänner som lever annorlunda än jag, även när det gäller moraliska grunder, och inte står jag bland dom och kastar en massa skräck-historier om helvetets eldar i ansiktet på dom, jag accepterar och älskar dom ändå. Så nu tog du i och dömde mig ordentligt utan att ens känna mig.

Jag sa inte att jag menade dig personligen, missade du det?

Det jag har ytterst svårt för är att man kallar sig kristen samtidigt som man vill plåga någon, det är så långt från det budskap som Jesus predikade om (som jag uppfattat det).
    Men det är religiöst grubbel snarare än en fråga om dödsstraffets vara eller icke vara, vi ska nog ta det i någon annan tråd.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    LillGris skrev 2012-10-13 14:16:03 följande:
    Om dödstraff hade en avskräckande effekt, att folk skulle tänka efter innan de begick brott, skulle rimligtvis land som har dödstraff ha lägre procent brottslingar än land som inte har dödstraff. Nu räcker det ju med att kasta ett getöga över till ett ganska stort land med många delstater där man använder dödstraff. Gapar fängelserna tomma där? Nej. Alltså, dödstraff har inte en avskräckande effekt. Då blir användandet av dödstraff ingenting annat än en hämd. Och hämd hör inte hemma i rättsliga sammanhang.
    Den som är brottsoffer får naturligtvis önska livet ur gärningsmannen men i en domstol hör "öga-för-öga"-tänket inte hemma.
    Folk har det som ett stående argument att det ska vara avskräckande. I praktiken är det tvärt om. Eftersom det ändå är "kört" kan man vara man vara mer brutal och rå för det spelar ju i alla fall ingen roll.
    Dödsstraff har aldrig varit och kommer aldrig att vara avskräckande. Enda gången det möjligen kan vara avskräckande är när det sätts i system som i diktaturer och det handlar om regelrätta utrensningar utan föregående rättegång.
  • Regnig måndag
    ruuu skrev 2012-10-13 14:45:40 följande:
    Jag har pratat med flera som suttit inne och de har inte tyckt det varit så hemskt 
    Nu frågade jag iofs maaammaaa...
    Att något "inte är hemskt" är en helt annan diskussion än att man rabblar upp vad man tror är generösa fördelar och ställer det mot absurditeter.

Fö är det exakt så jag uppfattar många sk arbetsmarknadsåtgärder "Övervakat Tråkigt, tungt, smutsigt straffarbete med väldigt låg lön"
  • Regnig måndag
    HäxanSurtant skrev 2012-10-13 14:53:26 följande:
    Det har jag med och många har tyckt att de är ganska chill och soft, bra mat, hela kläder och annat. Jag kan inte se det som ett "straff" när sitta inne är chill och soft
    Så du tycker alltså att det inte är ett straff att sitta instängd och inte få röra dig fritt?
    Okej...
    För du menar väl ändå inte att straffet ska utdömas utefter hur delinkventen uppfattar straffet utan hur vi som samhälle uppfattar vad ett straff är?
    Var tycker du gränsen går bland alla hemskheter för vad som är ett straff och inte om det nu ska baseras på upplevelse?

Är det ett straff att bara få äta gröt och absolut inget annat? Eller kanske att man kedjas fast i en fuktig källare?
  • Regnig måndag
    HäxanSurtant skrev 2012-10-13 15:22:08 följande:
    Står det något om att kedja fast någon, nej.

För vissa är det inte ett straff att ha tak över huvudet, hela kläder och mat flera gånger om dagen, för vissa är det rena lyxen jämfört med deras liv utanför. De får rutiner och struktur.

Klart straffet skall utmätas på det sätt som samhället finner lämpligast och det är väl det som görs nu eller hur?

Innebär det att jag inte får vara av annan åsikt? Jag tycker vi har för milda och ibland helt lama straff här.

Alltså jag har en vän som just fick böter på runt 20 000 för att ha piskat på två av sina flickvänner rätt brutalt. Är det verkligen rätt, jag tycker inte det. 10 000 spänn för att vara någons slagpåse, där både fysiskt och psykisk misshandel pågått. Det är inte sunt att tejpa för folks ögon och låta barn se på, det ger effekter på fler än offret med tejpen, barnen tex. Jag tycker inte 10 000 på något sätt är rätt där. Han är ändå min vän och han mår helt klart inte bra och han behöver såklart hjälp, riktig hjälp, vård.

Inte heller tycker jag fångar skall leva på gröt, jag skrev mat, vanlig jävla mat med bra näringsvärde, inte mer eller mindre.

Men nej jag tycker inte det är straff nog att inte få röra dig fritt, för uppenbarligen så finns det folk som inte klarar av att röra sig fritt utan att skada andra upprepade gånger. Så varför bör de få röra sig fritt när de inte är kapabla att hantera den friheten och lyxen?

Men nu är det inte jag som bestämmer, så vi behöver ju inte oroa oss för att mina tankar blir någon sanning i vårt straff system. Pedofiler kommer fortsätta gå fria och knulla våra barn bäst de vill, andra kommer kunna slå halvt ihjäl folk och komma ut efter något år och folk som lurar staten kommer bli sittande i flera år för det. Inget kommer ändras, allt kommer vara lika mesigt som vanligt i vårt härliga lagomland.
    Förstår du att frågetecken (?) betyder en fråga?
    Jag frågade något, jag påstod inte att du tyckte. Förstår du skillnaden och hur man utläser skillnaden i en text?

Har jag förbjudit dig på något sätt att tycka något? Nej!
    Du har en åsikt. Jag har en åsikt och argumenterar mot din åsikt. Förstår du skillnaden mellan att argumentera och förbjuda åsikter?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Du tycker inte att det är ett straff nog att vara frihetsberövad för att det finns de som slåss när de är fria? Kan du utveckla detta resonemang?
    Det är tur att vare sig du eller jag stiftar lagar eller utdömer straff men diskussionen är intressant, kanske just bara för att vi inte är direkt involverade.
  • Regnig måndag
    HäxanSurtant skrev 2012-10-13 17:47:49 följande:
    Jag förstår inte heller hur jag tänkte nu när jag läser, förlåt.

Nej jag tycker inte att det räcker med att de en kortvarig period är frihetsberövade, när de redan visas att de upprepar grova kriminella handlingar. OM man får ett straff och sen ändå envisas med att upprepa samma eller liknande handling när man kommer ut, så var straffet tydligen inte långt nog, eftersom personen uppenbarligen inte lärde sig av sitt misstag.

(kasst exempel här) Ett barn bränner sig på en varm platta och lär sig att man inte skall sätta händerna på plattan, för den kan vara varm och man kan bränna sig.

Någon våldtar, blir fängslad, kommer ut, våldtar igen, personen har då inte lärt sig av straffet den fick för sitt olagliga beteende.
    Haha. Det är helt ok, det händer mig hela tiden!

Där håller jag med dig helt och anser att straffsatserna är helt uppåt väggarna eftersom ekonomiska brott straffas hårdare.

Vi kan påverka straffen fastän det går långsamt, fängelsetiderna har ju skärpts betydligt efter den allmänna opinionen, det är bra men vi har långt, långt kvar.
  • Regnig måndag
    Mandel skrev 2012-10-13 18:08:07 följande:
    Offren kanske?

Det är ju just det här med att vara 100% säker som är det svåra.
    Fy fan för det!

Inte nog att man är offer man ska tvingas till att plåga andra också. man tvingas vara gärningsmannen...
    Alla vill inte ha hämnd...

• Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 18:35:57 följande:
    Jag har besökt fängelser i Tyskland och I Sverige i yrket och kan säga att jag hade hellre suttit på kåken än varit en hemlös missbrukare om man tänker helt ur bekvämlighetssynpunkt. Hade jag varit hemlös missbrukare, inte tillräckligt psykisk sjuk för att få komma in på psyket och så svårt handikapad att jag sannolikt inte får jobb i framtiden kan jag tänka mig att anmäla mig som skurk för något brott jag inte begått bara för att få bli ompysslad vintertid åtminstone. Hade jag däremot tvingats till grovjobb på fängelset hade det sporrat mig att bli friskare.
    Det ena har inte med det andra att göra faktiskt.
    Du visar bara stora brister i argumentationsteknik liknande vad vill du amputera, armen eller benet?

Att det finns hemlösa motiverar inte varför vi ska ha fängelser på ett visst sätt, det förstår du väl själv? Eller?
  • Regnig måndag
    LillGris skrev 2012-10-13 18:43:40 följande:
    Men den som föreslår grovjobb osv. Läste någon som skrev om vägarbetare. Vi HAR vägarbetare. Vad ska de göra? Bli arbetslösa? För att kåkfararna gör deras jobb gratis? Nog för att jag tycker att brottslingar ska "betala tillbaka" till samhället men att utföra ett arbete som redan utförs av folk är knappast att betala tillbaka. Det ä ju att sno nåns inkomstkälla. Så dumt att jag baxnar.
    De jobbar ju dessutom redan i fängelserna. Jobbar eller studerar. Det har mig veterligen aldrig tillåtits att bara stirra i taket.

Och om jag inte fattat det helt fel är många offentliga utemöbler tillverkade just i fängelser. Någon som vet bättre här?
  • Regnig måndag
    LillGris skrev 2012-10-13 18:48:59 följande:

Jo precis. Min bästa väns bror har suttit på kumla i nio år och han har inte fått sitta o glo direkt. De arbetar och får lön. Eller studerar som sagt. Det är bra ur många synvinklar. Sitter man inne, studerar, kommer ut och skaffar ett jobb är det ju så bra det kan bli!
    Precis!
    Synd att det är extra svårt för dem att få jobb. De är ju extra utsatta redan på förhand så att säga...
  • Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 18:51:59 följande:
    Så om man vägrar arbeta och bara slåss får man väl sitta och sticka yllestrumpor i en isolerad varm cell? Nu var det någon som frågade mig om jag besökt fängelser och jag svarade på det. Vill du som vägarbetare ha andra (fängelsekunder) som gör grovjobbet och du själv avancera till huvudman eller tycker du det är bättre att de studerar till att bli din huvudman?
    ?
    Hade det varit bättre om de suttit i ett kylskåp och gnagt på kycklingben eller?

Jag vill ha en förman som kan sitt jobb och gör det bra, sen vad han har gjort i sitt tidigare liv är ganska ointressant men å andra sidan försöker jag att inte moralisera över andra.
    Tvärtom tror jag faktiskt att en fd kåkfarare har mycket att tillföra eftersom de sett mindre trvliga sidor av livet, såna där som vi andra är helt förskonade från.

Men grundtanken jag har, oavsett om det gäller kåkfarare eller medmänniskor, är att om man har sonat sitt brott så är man "fri", straffet ska inte fortsätta i det oändliga. Det gäller den som suttit i fängelse men även vännen som svek ett förtroende.
  • Regnig måndag
    maaammaaa skrev 2012-10-13 20:18:15 följande:
    Så länge man kan sjunga finns det hopp. Har man nån att träna kampsport med på någon avdelning är det också helt schysst. Fast sjunga kan man ju göra på en parkbänk mitt i vinternatten också utan vare sig kycklingben eller värmande kylskåp.
    Är du full eller ska jag börja fundera på om jag är det?
    Jag fattar inte ett ord av det du säger...
  • Regnig måndag
    Fille88 skrev 2012-10-14 02:20:06 följande:

Kanske inte i Usa , men kolla på Kina så får du se!;)
    Vad är det med Kina? Påstår du att dödsstraffet är avskräckande i KIna?

Det är bara det att ingen vet hur många som avrättas där eftersom det inte finns några offentliga siffror därifrån.
  • Regnig måndag
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 09:47:35 följande:
    100% existerar inte i verkligheten.

Men accepterar vi att fel person avlivas ibland kan det fungera.

Om vi inte värdesatte liv så högt kunde summariskt låta den dömde gräva sin egen grav och skjuta hen i nacken så hade det nog blivit ganska billigt också. 

Så om vi lägger hämndaspekten och straffaspekten åt sidan och ser på det ekonomiskt så kan det vara ganska pragmatiskt att avliva brottslingar som inte anses behandlingsbara beroende på vilken metod för avlivning vi väljer.
    Det förutsätter att den dömde inte har någon rätt att överklaga.  Metod spelar mindre roll, det handlar inte några större belopp oavsett vad man väljer. Det som är dyrt är alla prövningar i rätten.
  • Regnig måndag
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 09:57:36 följande:
    Det blir väl inte dyrare än idag då.
    Hur menar du med dyrare än idag och inte minst vad är det du syftar på?
  • Regnig måndag
    Torpedo skrev 2012-10-14 10:04:17 följande:
    Så om en person skjuter ned en annan på öppen gata och alla ser vem det är, så är det fortfarande inte 100 % säkert?

Jag tycker det ska vara rättvist. Öga för öga, tand för tand.
    Osäkerheten som finns kan vara att personen kan vara psykiskt sjuk för att bara nämna ett exempel.
    Ofta går det att vara 100% säker men osäkerheten är alltför str. Den siffra jag har är att 10% släpps från death row men hur väl den stämmer vet jag inte, men fakta kvarstår att det finns många oskyldiga dömda till döden.
  • Regnig måndag
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 10:11:13 följande:
    Överklagan såklart. Prövningar i rätten. Det förändras ju inte. 
    Nej det är klart, det betyder att avrättning fortsätter att vara det absolut dyraste alternativet.
  • Regnig måndag
    Donum skrev 2012-10-14 10:09:50 följande:
    "An eye for an eye makes the whole world blind."
  • Regnig måndag
    oOOo oOOo skrev 2012-10-14 11:17:29 följande:
    Varför det?

Överklagan görs idag. Avrättning innebär mindre behov av husrum för de dömda efter att sista instans passerats.

Borde givetvis bli billigare med avrättning. 
    Varför det är dyrare med avrättning än att hålla fångarna inspärrade på livstid?
    Det beror just på att de har rätt att överklaga därför att det är dyrt med alla inblandade, advokater, domare mm. De jobbar inte precis gratis.

Hur mycket dyrare det är vet jag inte men det finns hur mycket skrivet om det som helst.
    Det är så pass mycket dyrare att i Florida (så vitt jag vet) finns det grupper som verkar för att inskränka de rättigheterna.
  • Regnig måndag
    Gammelsmurfen skrev 2012-10-14 11:10:45 följande:

Ja jag tycker dödsstraff ska återinföras i Sverige. Men samtidigt. Man vill ju att gärningsmannen ska lida lika mycket som offrets anhöriga har gjort och det gör man ju inte om man är död. Fast försig. Att veta att man ska dö inom snar framtid känns nog inte så bra. Men det är väl en ganska smärtfri död man dör med en spruta. Nej tortyr borde vi ha. Har ni läst om mordet på Junko Furuta? (OBS! Bildsök inte!) Hennes mördare borde man sakta men säkert skålla till döds.

Det är ganska omvittnat att giftinjektion inte är smärtfri, långtifrån. Samtidigt ligger det i sakens natur att det inte går att fråga personerna själv hur de upplevde det.

Att införa hämnd i straffskalorna skulle få oss tillbaka till medeltiden och det tror jag få vill när man tänker efter. Istället borde offer samt deras anhöriga få hjälp med att bearbeta sina reaktioner. Att tänka på hämnd är för dem ganska naturligt men det är inte bra om/när man stannar där.
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?