Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?

KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:09:02 följande:
    Jo, för våldtäkter. Kanske de skulle minska då.

Tror du att man tänker efter så innan man begår ett våldsbrott så som våldtäkt?
  • Anova
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:17:25 följande:
    Om det skulle införas döds straff till det, så skulle det åtminstone få svinen att tänka om.
    Nu så är det bara några månaders fängelsestraff i ett välmöblerat fängelse som gäller om ens det, vad säger det  om vårat samhälle eg?

Med din tankegång ska våldtäkter alltså vara planerade.

Straffskalan för våldtäkt är absolut mer än ett par månader.
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:22:49 följande:
    Ja i vissafall så absolut.

Tycker även vi ska införa hårdare straff så som straffarbete fast utan lön. Skicka ut dom som gratis arbetskraft. Vägarbeten tex. Det ska inte löna sig att begå brott, mördare, pedofiler, våldtäktsmän ska inte få komma ut efter 2år och sedan fortsätta som vanligt utan ånger eller förståelse för vad de har gjort.

Vägarbeten? hur skulle du säkra rymningsrisken?
  • Anova
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:24:53 följande:
    Inte alltid, jag har hört hur många berättelser som helst under mitt liv där tjejer berättade om hur de blivit våldtagna o deras förövare släppts fria.
    Jag är övertygad om att de flesta våldtäkter är planerade,  tex  när svinen ser att offret får svårare att försvara sig, t ex efter en fest på väg hem ensam i ett mörkt område. Låter det inte planerat?
    Om straffet skulle höjas så skulle det bli andra bullar tror jag.

INGENTING gör att jag skulle känna sympati för dessa vidriga monster, som ger sig på försvarslösa människor.
    Så kom inte och kasta i mitt ansikte snyfthistorier om den stackars våldtäktsmannen som inte visste vad han gjorde då han var full..

För mig är våldtäkt det värsta man kan utsätta en människa för, då det trasar sönder offrets själ och ger djupa inre sår.

Att följa efter någon efter krogen är inte att planera mer än kanske någon minut då man träffar på tjejen (eller killen).. Jag tror att då det gäller de allra flesta brotten är det tillfället som gör en brottsling.

Du som är kristen (i alla fall enligt din nick) är det meningen att vi människor ska vara gud och bestämma vem som ska få leva och vem som ska få dö?
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:32:43 följande:

Ja det har ja inte riktigt tänkt ut än. Och det var bara ett exempel. Jag ser hellre att grova skurkar eller vad man kallar dem ska avtjäna ett ordentligt straff å inte ha de så bra som de har det nu. De ska inte komma undan enkelt genom dödsstraff. Men en pedofil som inte går att bota för tydligen är det en läggning ska få dödsstraff för det spelar ingen roll om de får vård eller fängelsestraff. De kommer att begå samma brott igen.

Tukthus och straffarbete är ju inget nytt precis.. Jag tror att alla i-länder sedan länge sedan länge avskaffade bestraffningen straffarbete/kroppsligt straffarbete (förutom Finland som tog bort tukthus 1975!).
    Det enda landet jag kan komma på som har straffarbete är Nordkorea. (och det är ju inte världens trevligaste land precis)
  • Anova
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 01:36:59 följande:
    Nu har inte mitt tankesätt något med min kristna tro att göra. Det har med min ilska mot våldtäkter mot försvarslösa att göra, som har vuxit sig stark under åren och den blir inte mindre av att se hur ofta dessa människor (förövarna)kommer undan medans offret får panikattacker och mardrömmar om händelsen år efteråt.

Jo jag är kristen, men jag vet att människor ofta är själviska, skulle döds-straff införas vid våldtäkter(bevisade sådana) så tror jag folk skulle tänka om litegrann innan de gav sig på andra människor.

Någonting måste göras, om inte döds-straff, åtminstone tvångs sterilisering utan bedövning.
    Okej jag erkände att jag gick lite för långt då jag sa att de förtjänar döds-straff. Gud vill att alla ska vända om och bli frälsta.

Eftersom du är kristen så bör man väl kunna resonera ont mot gott och vem som har rätten att bestämma över någon. Jag är inte för dödsstraff på något sätt, men anser inte heller att man ska dalta med våldtäktsmän.
    Jag tror fortfarande att tillfället gör våldtäktsmannen, och att det inte ligger någon som helst förplanering innan de flesta våldtäktsförsök.

Jag tycker du ska vara lite försiktig i vad du säger.. Enligt brottsbalken är det skillnad på våldtäkt och våldtäkt.. Tycker du att en kille som är dömd för våldtäkt då han haft sex med sin underåriga flickvän (som medgivit sexuella handlingar) ska tvångssteriliseras "utan bedövning".
  • Anova
    maercs skrev 2012-10-13 01:42:09 följande:
    Genom att låsa fast dom i varandra med tunga kedjor runt vaderna. Såg en dokumentär från USA där fångar städade väggrenar på detta sätt. Ingen lyckades rymma. 

Kanske skulle funka här med?  

Är du säker att ingen rymt?
  • Anova
    Fille88 skrev 2012-10-13 01:48:22 följande:

Asså du har rätt dödsstraff kanske inte minskar brotten, men vi vet ju båda att straffet kan avskräcka. Så på ett och ett annat sätt är det bra med dödsstraff

Avskräcker straffen personerna i USA?
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 01:57:55 följande:
    Ne men jag tror ändå att det skulle vara någonting bra, de ger tillbaka till samhället och de lär inte satsa på å åka in igen..
    En gång kåkfarare, alltid kåkfarare säger vissa och det ligger ju nåt i det.
    Sen småstraff som stöld eller så e en annan femma. Men grova brott ska tas på allvar!

Jag tycker att vårt rättssystem e för jäkligt... Det är för milda straff brottslingar får.
    Min granne körde rattfull med 2 barn i bilen, kvaddade bilen såpass så han hamnade på sjukhus och låg i koma, hans son blev så rädd och mår fortfarande dålig över detta så han går hos psykolog sen 5år tillbaka. Vet du vad han fick som straff? Jo de tog körkortet för honom, men han ansökte om att få det tillbaka vilket han fick. Vad lärde han sig utav sitt misstag? Ingenting!

Det stod i tidningen för ett par månader sen att en man körde både olovligt och rattfull mitt inne i centrum i Lidköping runt 11 tiden på fm. Polisen stoppade honom, sedan stoppade de honom i samma bil 2h senare, efter ytterligare 2h så stoppade de honom igen fast denna gången på en moped. Och samma kväll vad gjorde polisen då? Jo de stoppade samma man igen för olovligkörning och rattfylla i samma bil som han körde tidigare under dagen. Och promillehalten var högre för varje gång. Hur kan detta ens hända?

Grannen fick ingen samhällstjänst eller så? Eller fick ta om körkortet och ha det på prov? Utan han fick inget straff och fick tillbaka körkortet rakt av?

Vad jag vet så blir de som stoppas i min kommun  och är rattfulla satta  i arresten. Om man nu sätter honom i arresten, det är ju enkelt gjort genom att göra en "LOB" så kan inte den mannen/kvinnan göra något resten av den dagen/natten.
  • Anova
    maercs skrev 2012-10-13 02:00:27 följande:

Vad jag förstod så är det inte särskilt vanligt att någon ens försöker. Knappast någon idé.

Du pratar du om personer med korta straff eller? 

Jag skulle gissa att personer med längre straff dels har högre benägenhet att rymma och dels har folk utanför fängelset som kan frita dem.

• Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 02:20:54 följande:
    Han kan ha fått samhällstjänst vet inte.
    Om man ansöker om att få sitt körkort tillbaka och då inte får ett avslag inom ett år efter man blivit av med det så behöver man inte ta om det.

LOB? Men mannen fick blåsa varje gång och de såg då att promillehalten var för hög och att han saknade körkort. men de arresterade honom inte. Det stod inte varflr och det stod heller inte att han hade fått lämna bilen på plats. Men som att han blev stoppad i samma bil 3ggr samma dag så måste de väl nästan ha låtit honom kör i väg i den?

Han bör väl fått något straff, din granne? Samhällstjänst bör vara det minsta han fick..

Sorry, jag trodde alla visste vad LOB var, det står för Lagen om omhändertagande av berusad person och betyder att polis (ordnings- eller säkerhetsvakt) kan omhänderta och kvarhålla (i arrest "fyllecell") en person som utgör en fara för sig själv eller för andra.
    Sen överstämmer sällan tidningars verklighet med den riktiga verkligheten..
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 02:27:20 följande:
    jaha du.. googlade lite å nu stod det helt annat om han som körde rattfull i centrum.
    När jag läste det så stod det 3ggr i bil och 1gång på moped samma dygn..
    Men nu så står det 2ggr i bil, 1gång på moped under 2 dygn..

Han har ial fått ett straff..
    Mannen har nu åtalats för bland annat grovt rattfylleri men också för olovlig körning,
    eftersom han saknar körkort.
    Enligt Sveriges Radio P4 Skaraborg ska provtagningen som mest ha visat 3.10 promille.

han kan ju blivit stoppad för olovlig körning (och vara spik nykter) första gången med bilen,  sedan åkt fast för rattfylla en gång, hamnat hos polisen och fått sova ruset av sig, sedan druckit och tagit mopeden dagen efter.

Han har ju inte fått sitt straff än.. Grovt rattfylleri är 2 år tror jag.
  • Anova
    Butterflie skrev 2012-10-13 02:29:13 följande:
    Han fick ingen fotboja eller fängelsestraff, men vet som sagt inte om han fick samhällstjänst eller ej.

Bra att du håller koll på grannarna

Fick han en dömande dom så bör han minst fått samhällstjänst. tycker jag.
Svar på tråden Ska vi återinföra dödstraff i Sverige?