Inlägg från: kolinda |Visa alla inlägg
  • kolinda

Skulle ni slå ihjäl Berit?

Såhär på hösten blir vi helt invaderade av äckligt slöa höstflugor! Tillråga på allt så har min dotter blivit världens djurvän på sistone. Idag deklarerade hon stolt att hon döpt en av flugorna till Berit! Nu sover dottern och Berit surrar runt i köket. Ska jag slå ihjäl Berit:)?

• Svar på tråden Skulle ni slå ihjäl Berit?
  • kolinda
    MajaVira skrev 2012-10-09 21:55:11 följande:
    Haha! Det hade jag nog gjort.
    Men hur ska jag i så fall förklara det för dottern;)?
  • kolinda
    ummabdilleh skrev 2012-10-09 21:56:55 följande:
    hahhaha ja det hade jag. jag slog ju sonder silverfisken gullan for ett tag sen .)
    Haha, silverfisken Gullan. Vad gulligt. Dödade du henne i barnens åsyn?
  • kolinda
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 21:57:39 följande:
    Slå ihjäl???

Grilla den med sån där el-grej istället {#emotions_dlg.djavulsk}

Min dotter gör samma, döper dem alltså. Jag förklarar bara att jag släppt ut dom i frihet så den kan få må bra igen

Slår du dem aldrig när hon ser;)?
  • kolinda
    MajaVira skrev 2012-10-09 21:58:05 följande:
    Måste det förklaras? Det är ju inte så att Berit kan förväntas sitta kvar på samma ställe imorgon bitti.
    Jag har redan dödat "Nisse", och sedan dess bevakar dottern alla sina kompisar extra noga, haha
  • kolinda
    Apopan skrev 2012-10-09 21:59:09 följande:
    Självklart inte. Jag hade dock åkt iväg redan imorgon och köpt några fiskar eller något till henne istället, sedan hade jag smällt flugan när hon är upptagen med de lite roligare och mindre irriterande husdjuren ;)
    Reagerar dina barn negativt när du smäller flugor?
  • kolinda
    ummabdilleh skrev 2012-10-09 22:03:26 följande:

naaa..nar dottern sov, men sen vet man aldrig om det verkligen var gullan eller hennes morbror, hela gllans slakt bor ju har och de liknar alla varandra sa det ar svart att veta vem som ar vem
    ja fy, silverfiskar är riktigt äckliga! Hur jagar du dem?
  • kolinda
    duntäcke skrev 2012-10-09 22:06:24 följande:
    Hmm antagligen. Så fort barnet/barnen somnat. (Om jag och flickvännen inte har pms, då skulle vi AALDRIG vara så elaka att vi dödar en stackars fluga, den har ju till och med att namn!!Gråter)
    Så flugorna går säkra när ni har pms men inte annars, haha?
  • kolinda
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 22:09:57 följande:
    Vad gör silverfiskar egentligen?? Jag har inte alls så ont av dem faktiskt.
    De gör väl inget mer än är äckliga egentligen... Kanske lite synd att döda dem när man tänker efter....
  • kolinda
    LekandeLätt skrev 2012-10-09 22:08:42 följande:
    Jag skulle döda den och sedan säga att den flugit sin kos.

Jag måste bara berätta vad som hände när mina ungar var små. Vi var på stugan på landet och hade vänner på besök. Det var ca 10 ungar i varierande ålder och en av killarna hittar en liten liten musunge som han först springer och visar sin mor (min kompis som bara skriker att han ska ta bort den). Han springer stolt vidare till sin mormor, med de övriga i släptåg, mormor, mormor titta vad jag har hittat. Mormor som är en praktisk bondmora tittar på musen, vänder pojkens hand upp och ner så musen ramlar i backen och trampar helt sonika ihjäl den. Gissa hur förvånade alla ungar blev, de såg ut som fågelholkar allihop. Det tyckte jag var lite hårt, men att slå ihjäl en fluga som lika gärna skulle kunna ha flugit iväg har jag inget problem med =)
    Slår du dem när barnen ser också?
  • kolinda
    Nape skrev 2012-10-09 22:10:22 följande:
    Våra flugor brukar döpas till Bertil. Jag skulle aldrig ha hjärta att slå ihjäl någon med namn.

Jag är inbiten balkongodlare och i somras fick vi upp en snigel. Barnen döpte den till Kerstin och följande kunde höras från balkongen:

-Mamma, jag hittar inte Kerstin! Tänk om hon ramlat ner från balkongen?

-Mamma jag flyttar Kerstin till gräslöken nu. Jag tror hon är trött på sallad..
    Smäller du aldrig flugor? Du måste ha ett oändligt tålamod, haha
  • kolinda
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 22:19:39 följande:
    Jag har gjort, fast det var på min sambo och grannpojkarna visserligen. Inte på insekter.

• kolinda
    Pippi Långstrump skrev 2012-10-09 22:20:24 följande:
    Låna barnboken om flugan Astrid.
    Det är det vi har gjort...
  • kolinda
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 22:20:18 följande:
    Tänkte om de hade en vettig funktion eller bara var skadedjur i badrummet typ

Jag tror de äter gamla hudrester, så de har nog en viss städeffekt..
  • kolinda
    DrakUlla skrev 2012-10-09 22:15:30 följande:
    Du kan väl slå ihjäl flugan och säga till din dotter att Berit skulle hem till sina barn?

Undrar om hon skulle gå på det, hon såg ju vad jag gjorde med nisse..:)
  • kolinda
    viseversa skrev 2012-10-09 22:31:25 följande:
    Haha vi döpte en fluga till Bertil i somras! Han fick leva vidare han! Men då var det bara en!
    Gick barnen med på att du slog ihjäl de övriga, bara du skonade Bertil?
  • kolinda
    HäxanSurtant skrev 2012-10-09 22:59:15 följande:
    Nåja det verkar ju praktiskt Dottern tycker dom är vackra, de är ju silvriga

Så de får leva hos er?
  • kolinda
    bustjejen skrev 2012-10-10 10:38:47 följande:
    Berit ska inte straffas!

Det finns inga dåliga flugor, bara dåliga ägare.

Det är väligt irriterande när dåliga flugägare ger oss bra, ansvarsfulla flugägare dåligt rykte!     
Svar på tråden Skulle ni slå ihjäl Berit?