Var/är det svårt att omställa sig och skita i pasta, ris, potatis m.m.?
Inte så svårt att det var värt att avstå LCHF-andet helt. Helt klart genomförbart!! Bröd var nog det svåraste för mig. Därför hoppade jag helt över bröd, även LCHF-bröd, det första halvåret ungefär. Jag ville bort från vanan med mackor hit och dit och var rädd att det skulle trigga annat sug hos mig. Sen började jag laborera med olika LCHF-recept och idag har jag inget sug efter "vanligt" bröd what so ever. Även pajdegar och desserter går att baka och laga utan vanligt mjöl och socker. Pasta och ris har jag aldrig saknat. Potatis nja.. kanske färskpotatis till sillen och nån klyftpotatis när man grillar. Men det kan man unna sig sen när man är klar med viktminskningen och kan tillåta sig att vara mer liberal.
Annars har jag valt att se det som en utmaning, istället för att lägga fokus på allt jag INTE får äta. Det blir lite av en sport att prova nya recept och hitta så goda tillbehör till maten som det bara går. Dessutom är det kul. Har nog aldrig ätit så varierat förr! Coleslaw till grillat, zucchini-tagliatelle till köttfärssåsen, blomkålsmos till kyckling i ugn. Hur gott som helst.
Varför valde du just LCHF?
För att jag tror stenhårt på "teorin" bakom, dvs blodsockrets inverkan på insulinet och fettinlagringen och vikten av att hålla sitt blodsocker jämnt. Att fett ger mer mättnad än kolhydrater och att kroppen själv tar åt sig den mängd kolhydrater den behöver av det man äter. Mycket av det man äter på LCHF är ju inte 100% kolhydrat. Men jag behöver inte aktivt välja en kolhydratkälla (potatis, ris, frukt) utan jag nöjer med det jag får på köpet via mejerier, grönsaker och annat.
Sen är det väldigt god mat också och man håller sig mätt. Har svårt att förstå mig på folk som väljer pulverdieter tex. när man kan gå ner i vikt och äta riktig mat.
Har du gått ned? I så fall hur mycket?
Jag gick ner det jag ville gå ner (12kg) de första tio veckorna, sen dess har jag jämviktat. Jag började i januari -11 och äter fortfarande enligt LCHF. Fast idag är jag mer liberal. Det jag har återinfört är främst frukt och i viss mån potatis.
Hur känner ni er i kroppen?
Smidig och stark. Inget fluff. Kolhydraterna binder vatten och skippar man dem så slipper man gå runt och känna sig svullen.