• Millan91

LCHF?

Så jag undrade lite över LCHF..

Ni som har erfarenhet, kan ni berätta lite om hur det är..

Var/är det svårt att omställa sig och skita i pasta, ris, potatis m.m.?
    Varför valde du just LCHF?
    Har du gått ned? I så fall hur mycket?
    Hur känner ni er i kroppen?

• Svar på tråden LCHF?
  • Gladskit
    Inte så svårt att det var värt att avstå LCHF-andet helt. Helt klart genomförbart!! Bröd var nog det svåraste för mig. Därför hoppade jag helt över bröd, även LCHF-bröd, det första halvåret ungefär. Jag ville bort från vanan med mackor hit och dit och var rädd att det skulle trigga annat sug hos mig. Sen började jag laborera med olika LCHF-recept och idag har jag inget sug efter "vanligt" bröd what so ever. Även pajdegar och desserter går att  baka och laga utan vanligt mjöl och socker. Pasta och ris har jag aldrig saknat. Potatis nja.. kanske färskpotatis till sillen och nån klyftpotatis när man grillar. Men det kan man unna sig sen när man är klar med viktminskningen och kan tillåta sig att vara mer liberal.

Annars har jag valt att se det som en utmaning, istället för att lägga fokus på allt jag INTE får äta. Det blir lite av en sport att prova nya recept och hitta så goda tillbehör till maten som det bara går. Dessutom är det kul. Har nog aldrig ätit så varierat förr! Coleslaw till grillat, zucchini-tagliatelle till köttfärssåsen, blomkålsmos till kyckling i ugn. Hur gott som helst.

För att jag tror stenhårt på "teorin" bakom, dvs blodsockrets inverkan på insulinet och fettinlagringen och vikten av att hålla sitt blodsocker jämnt. Att fett ger mer mättnad än kolhydrater och att kroppen själv tar åt sig den mängd kolhydrater den behöver av det man äter. Mycket av det man äter på LCHF är ju inte 100% kolhydrat. Men jag behöver inte aktivt välja en kolhydratkälla (potatis, ris, frukt) utan jag nöjer med det jag får på köpet via mejerier, grönsaker och annat.

Sen är det väldigt god mat också och man håller sig mätt. Har svårt att förstå mig på folk som väljer pulverdieter tex. när man kan gå ner i vikt och äta riktig mat.

Jag gick ner det jag ville gå ner (12kg) de första tio veckorna, sen dess har jag jämviktat. Jag började i januari -11 och äter fortfarande enligt LCHF. Fast idag är jag mer liberal. Det jag har återinfört är främst frukt och i viss mån potatis.

Smidig och stark. Inget fluff. Kolhydraterna binder vatten och skippar man dem så slipper man gå runt och känna sig svullen.
  • Millan91

Tack för ditt ärliga och långa svar på mina frågor!
    Men jag har en till som jag kom på nu såhär i efterhand.. Behöver man träna extra mycket med tanke på allt fett som man stoppar i sig eller löser det sig av sig själv med tanke på att man inte binder upp fettet med hjälp av kolhydrater osv?

Annars jättebra svar och grattis till din viktnedgång! :) 

• Gladskit

Hej!
    Och tack, det känns himla bra faktiskt. Och särskilt jobbigt har det inte heller varit!

LCHF benämns ofta som en diet där man inte behöver träna och det måste man inte. Nu anser ju jag att  man bör göra det oavsett man äter LCHF eller annan mat, för det mår kroppen bra av. Men man måste inte väga upp det ökade intaget av fett genom att träna, nej.

Meningen med LCHF är att öka andelen energiprocent som kommer från fett. Enkelt förklarat så innehåller protein och kolhydrater 4 kalorier per gram. Fett innehåller 9 kalorier per gram. Du får alltså inte i dig hälften så mycket kalorier om du äter kolhydrater jämfört med fett. Den stora skillnaden, och det som gör att man inte "föräter sig" på LCHF är dock att du inte orkar äta motsvarande mängd fett då fett ger större mättnad än kolhydrater. 100g corn flakes innehåller ca 82g kolhydrat. Det kan nog de flesta peta i sig. Men motsvarande mängd energi i form av smör? Knappast.

Så om du får kroppen att ställa om till fettdrift så kommer du dels att använda det fett som du äter som bränsle. Och dels så kommer du inte att lagra fett på samma sätt längre i och med att du har skippat kolhydraterna.

Jag tränar mycket och har alltid gjort, för mig innebar inte LCHF någon skillnad alls. Visst, jag är hungrigare de dagar jag tränat och kroppen behöver mer energi. Men jag har inte märkt någon skillnad i resultat eller återhämning nu när jag fyller på med energi från främst fett.

Här finns mer att läsa, Martina är rolig för hon experimenterar mycket. Tommy beskriver på ett bra sätt hur man kan räkna på kolhydrater och intag. Och Kostdoktorn ligger bakom boken "Matrevolutionen".
    www.primalscienista.com
    www.tommytappar.se
    www.kostdoktorn.se

• Millan91

Tack för all hjälp!
    Igår åt jag min första middag som LCHF, blev kassler med sallad och blomkålsmos och lite turkisk yoghurt. Blev jättegott och jag kände mig inte hungrig som jag brukar göra på kvällarna då lätt saker och ting kan rinna ner för strupen. Så det var en otrolig känsla! :)

Nu idag blir det kaffe med vispad grädde till frukost med en skiva kassler.
    Lunch: Ägg och bacon
    Middag: inte kommit på än

Men många påstår att man blir låst vid LCHF, men jag som gillar att fantisera och improvisera i köket ser detta som en stor chans att kunna äta varierat 

• Mandel
    Pasta och ris har jag inte haft några som helst problem att skippa. Potatis har jag valt att äta lite av vid enstaka tillfällen när det har passat mig. Det tog nog ½ år innan jag provade potatis efter att jag började med LCHF och äter jag så blir det någon färskpotatis, hemgjord potatissallad eller hemgjord klyftpotatis.
    Det jag är förundrad över är att jag inte ätit bröd på de dryga 1½år som jag ätit LCHF. Jag kunde tidigare smälla i mig en hel drös med limpmackor och knäckebröd osv. men inga som helst problem.

Jag var så jäkla trött på att svälta mig själv och vara hungrig och hela tiden misslyckas och gå upp i vikt igen eftersom jag inte klarar av att vara hungrig 24timmar om dygnet 7 dagar i veckan hela livet...
    jag är en allt eller inget människa och klarar inte av att låta bli att äta om det finns framför ögonen när jag faktiskt fortfarande är hungrig.
    Med LCHF ör jag ju inte hungrig hela tiden och jag blir mätt utan att ör den skulle gå upp i vikt.

Jag tappade väl 12-14kg de 3-4 månaderna och sedan var jag faktiskt nöjd och har nu hamnat på en nivå som jag trivs med.

Plattare mage! Inte svullen och uppblåst när jag ätit mig mätt. Aldrig så där däst/däven/paltkoma efter att ha ätit. Eller pruttig hela tiden...
    Piggare osv.

Det svåraste är nog chips och pommes på restauranger. Jag saknar det där salta och krispiga!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Millan91

Mandel:
    Vad kul för dig att du känner så mycket i kroppen som förändras och att du mår bra nu!
    Redan sen igår när jag började med detta så känns det annorlunda i kroppen.
    Jag var fortfarande mätt när jag vaknade men åt frukost ändå och det känns som en energikick i kroppen på något sätt.. Vet inte hur jag ska förklara det riktigt!

Potatis, ris och pasta tror jag kommer bli min största fiende eftersom jag älskar att tillaga det, äta det kallt osv. Men det får väl bli en ändring och hoppas att det blir bättre sen efter ett tag. 

• Pavel

Läs på ordentligt om hur kroppen fungerar vad gäller fettinlagring och viktnedgång innan du sväljer hela lchf-myten med hull och hår, länkar till några artiklar skrivna av killarna bakom träningslära samt tränastyrka, det mest intressanta är dom studier som dom i sin tur länkar till, om du orkar läsa, ganska mycket text. Är du ute efter rena annekdotiska fakta huruvida folk blir mindre gasiga eller uppblåsta i magen av en lågkolhydrats kost har jag inget att invända, det folk upplever själva kan ju inte bestridas. traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/ tranastyrka.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett/ tranastyrka.se/kostdoktorn-redigerade-bilder-och-insulin/

• Loreena

Jag kände mig lite mosig i kroppen, trött och slö den första tiden, men sen mådde jag tiptop! Det var inte svårt att ställa om sig till lunch och middag eftersom att jag länge föredragit grönsaker och sås ist för ris/pasta/potatis. Mellanmål och kvällsmål och frukost var lite klurigare men nu när jag fått flyt på det så är det inga problem alls.

För att det mättar bra, man äter naturliga råvaror och magen mår så himla bra av det.

7 kg efter förra graviditeten, 13 kg efter denna. Jag har nu ett BMI på 19 och har lagt till en hel del frukt och rotfrukter för att stoppa viktminskningen.

Magen mår jättebra och jag känner mig pigg och klar i huvudet. Jag har mycket finare hy nu och håret är tjockare. Jag är smal och muskulös utan att träna ett skit... Jag har lite dålig kondis fortfarande men det är nog för att jag rör på mig lite för lite. Jag har varit försiktig med det pga. foglossning och velat att den ska läka ordentligt innan jag börjar träna. Jag blir nästan aldrig sjuk och om jag blir det så går det över på en dag. Jag käkar D-vitamin 4000 IE/dag, Omega3, magnesium och kallpressat kokosfett som kosttillskott. Jag är sällan sötsugen och är jämnare i humöret. :)

Svar på tråden LCHF?