• Anonym (tonårsförälder)

Boföräldern låter pengarna styra

Båda föräldrarna flyttar från sin ordinarie ort, barnen flyttar med den andre föräldern (efter tvist) och har bott med denne i 8 år. Denna förälder har flyttat 2 ggr under tiden varav det vid senaste flytten framgick att barnen hade önskemål att då flytta till mig som är umgängesförälder, detta skulle då varit i samband med högstadiestart åk. 7.
    Boföräldern motsatte sig detta och samarbetssamtal ledde ingenstans samt att barnen vägrade säga vad de ville så de flyttade då med boföräldern ännu en gång trots att det var vilda protester från bägge barnen.
    Det uttalades dock att barnen skulle gå gymnasiet på "min" ort då deras nuvarande ort ej har gymnasium. Det skulle innebära en förenklad vardag utan pendling med buss till/från skola, möjlighet till extrajobb mm. då det är större ort samt enklare att ta sig ensamma till tågstation för vistelsen hos umgängesförälder varannan helg.
    (På nuvarande ort är de bundna till att boförälder skjutsar dem till närmsta ort där tågstation finns)

Under alla dessa år har jag som umgängesförälder betalat alla resor mellan oss, naturligtvis dubbla underhåll, kostnader för aktiviteter och utrustning, barnförsäkring, inkomstbortfall då jag varit ledig på skollov mm, båda barnens mobiltelefoner då de började pendla med tåget själva, månadspeng mm. mm.
    Umgängesföräldern har i stort sett enbart bott med barnen under vardagar då det är jag som haft barnen alla skollov, totalt 10 helveckor/år utöver varannan helg.

Nu när det börjar närma sig gymnasieval så har jag aktivt försökt engagera boföräldern i öppna hus och informationskvällar men nu verkar det som att det inte alls är aktuellt! Boföräldern kan inte se alla fördelar för barnen med att bo där utbildningen finns, utan det känns som att det handlar om pengarna, alltså uteblivet underhåll och det barnbidrag som nu kommer bli studiebidrag...Jag blir så jäkla upprörd då det är uppenbart att dessa nästan 5000 kr/månaden är något som boföräldern inte ens skulle haft om vi bott ihop! dessutom är det jag som fått betala precis allt extra till barnen, ok inte de sk. "ökade fasta kostnaderna" som det så fint heter, men då boföräldern aldrig har barnen under ledigheter då dom behöver äta 3 mål mat om dagen mm. så känns det inte som det varit speciellt förhöjda levnadskostnader.

Det gör mig så förbannad att vara så egoistisk att enbart tänka pengar istället för på barnens framtid och utbildningsmöjligheter, hur fasen ska man göra? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 09:35
    Oj, plötsligt vaknade denna gamla tråd till liv igen.

Jag kan uppdatera med att barnen nu gjort sina gymnasieval och kommer flytta till mig i sommar. Jag kan inte med ord beskriva vilken lycka det är, i 9 långa år har jag saknat och längtat efter mina barn!!!
    Plötsligt händer det, som dom säger och det har det gjort för mig. Livet har börjat om och det känns som att få barn på nytt, även om dom är nästan 2 meter långa med skägg

Till er andra umgängesföräldrar som kämpar därute, som saknar och längtar efter era barn. Som kanske ligger i vårdnadstvister eller som redan förlorat - tids nog blir barnen stora och är förhoppningsvis starka nog att göra egna val! Ge aldrig upp, KRAM!

• Svar på tråden Boföräldern låter pengarna styra
  • Anonym (boendeförälder)

Fantastiskt med en umgängesförälder som betalat för sina barn -  finns det sådana....

• BioBonus
    Anonym (boendeförälder) skrev 2012-10-10 11:31:38 följande:
    Fantastiskt med en umgängesförälder som betalat för sina barn -  finns det sådana....
    Väldigt många faktiskt:)
  • Ramborg

Jag tycker faktiskt tvärtom jämfört med inlägg 10. Barnen ska nu fatta beslut som påverkar deras framtid. Du bör sätta dig ner med dem och peka på fördelar och nackdelar med att bo kvar där de gör nu, jämfört med att bo hos dig. Även förklara varför du inte kan betala mer än du gör nu och därför går det inte att flytta till en tredje ort. Du lindar in det lämpligt mycket så att det inte blir smutskastning av boföräldern, men lägg fram kalla fakta. Och tryck på att barnen inte är ansvariga för föräldrarnas mående... de ska inte bo kvar för att boföräldern ska bli glad.

42.
    BioBonus skrev 2012-10-10 11:32:09 följande:
    Väldigt många faktiskt:)
    Anonym (boendeförälder) skrev 2012-10-10 11:31:38 följande:
    Tro mig, majoriteten av umgängesföräldrarna betalar för sina barn  Glad Jag vet att det finns motsatsen också där det inte läggs en krona utöver underhållet....Det finns också en massa umgängesföräldrar som tvingas bo i en etta med kokvrå med våningssängar till barnen då underhåll och umgängesresor äter upp ekonomin. 
    Det finns umgängesföräldrar av alla sorter, de som inte vill annat än att bo och leva med sina barn varje sekund och de som inte bryr sig om sitt barn överhuvudtaget.

Det finns även ensamstående boföräldrar som tvingas stå för hela barnets försörjning utan något stöd från umgängesförälder. Det finns boföräldrar som skapat ny familj och två heltidsinkomster, barnbidrag och underhåll och lever ett gott liv.

Alla har en sak gemensamt, de är föräldrar men inte alltid på lika villkor.

• Iam
    Ramborg skrev 2012-10-10 11:33:53 följande:
    Jag tycker faktiskt tvärtom jämfört med inlägg 10. Barnen ska nu fatta beslut som påverkar deras framtid. Du bör sätta dig ner med dem och peka på fördelar och nackdelar med att bo kvar där de gör nu, jämfört med att bo hos dig. Även förklara varför du inte kan betala mer än du gör nu och därför går det inte att flytta till en tredje ort. Du lindar in det lämpligt mycket så att det inte blir smutskastning av boföräldern, men lägg fram kalla fakta. Och tryck på att barnen inte är ansvariga för föräldrarnas mående... de ska inte bo kvar för att boföräldern ska bli glad.
    Jag ändrar mig och håller med här :) 
    Ramborg skrev 2012-10-10 11:33:53 följande:
    Det är precis så jag känner också att vi behöver diskutera på en lagom vuxen nivå. Det handlar om deras framtid och det är ganska viktiga val. Samtidigt är det oerhört känsloladdat då det har varit väldigt mycket "struts-betéende" genom åren. Det är väldigt laddat detta med ekonomin också då boföräldern spelat "offer" och att det har varit så svårt ekonomiskt trots att det inte alls stämmer. Det handlar inte ett dugg om barnens väl och ve utan enbart om pengar. Det är just därför boföräldern inte vill ha en öppen dialog om barnens framtid just för att detta med pengar kommer att komma fram.
    Jag står dock bakom barnens val oavsett hur de gör, men jag vill att de ska göra ett aktivt val utifrån de valmöjligheter som finns. Och jag vill att alla kort ska läggas på bordet denna gång hur verkligheten ser ut inte hur boförälderns egen påhittade verklighet ser ut. 
  • Anonym (boendeförälder)
    Anonym (tonårsförälder) skrev 2012-10-10 11:41:14 följande:
    Tro mig, majoriteten av umgängesföräldrarna betalar för sina barn  Glad Jag vet att det finns motsatsen också där det inte läggs en krona utöver underhållet....Det finns också en massa umgängesföräldrar som tvingas bo i en etta med kokvrå med våningssängar till barnen då underhåll och umgängesresor äter upp ekonomin. 
    Det finns umgängesföräldrar av alla sorter, de som inte vill annat än att bo och leva med sina barn varje sekund och de som inte bryr sig om sitt barn överhuvudtaget.

Det finns även ensamstående boföräldrar som tvingas stå för hela barnets försörjning utan något stöd från umgängesförälder. Det finns boföräldrar som skapat ny familj och två heltidsinkomster, barnbidrag och underhåll och lever ett gott liv.

Alla har en sak gemensamt, de är föräldrar men inte alltid på lika villkor.

Man kan också  så fort man inser att det kommer att bli skilsmässa och man kommer att bli umgängesförälder sluta en högavlönad  tillsvidareanställning för att hanka sig fram på soc och svarta inkomster.  Då lyckas FK  inte få tillbaka mycket av förskotterat underhållsstöd.

Tack vare charm etc undviks ettan med kokvrå -  det finns alltid de med radhus etc  som öppnar dörren för en person  som kan föra sig och sälja sig.  I radhuset brukar andra barn finnas att engagera sig i.

Skulle barn som går emellan hemmen nämna att boföräldern har en ny tar det hus i helsike.  Ingen chans för boföräldern att bilda ny familj med alla hot ev.  ny partner utsätts för.
  • Anonym (antagningenenhet)

Kan meddela att enligt lagen så skriver eleven själv under sin ansökan till gymnasiet. Det behövs inte någon förälders underskrift. Detta sedan nya gymnasiskolan trädde i kraft 2011. Vill ditt barn bo och studera hos dig så kan barnet göra det utan att boendeföräldern motsätter sig detta.

Sedan kan du bara bromsa underhålklstödet med att du har barnet boende hos dig på heltid.

• MindottersRätt

Blir bara så......... ska gå till sängs nu.
    Men kände jag ville bara kommentera,
    Jag bor kvar men exet tog och drog 36 mil
    och jag gör allt men nu känner jag det räcker haft turer i Tingsrätt, hovrätt i orten dottern är född i och halvsyskon bor hos sin pappa, och nu är det en resa i ny tingrätt i orten hovrätten ändrade på i sin dom efter överklagan från modern på tingsrätts domen.

Natti natt måste ju jobba och betala alla kostnader med något

Jag kan uppdatera med att barnen nu gjort sina gymnasieval och kommer flytta till mig i sommar. Jag kan inte med ord beskriva vilken lycka det är, i 9 långa år har jag saknat och längtat efter mina barn!!!
    Plötsligt händer det, som dom säger och det har det gjort för mig. Livet har börjat om och det känns som att få barn på nytt, även om dom är nästan 2 meter långa med skägg Skrattande

Till er andra umgängesföräldrar som kämpar därute, som saknar och längtar efter era barn. Som kanske ligger i vårdnadstvister eller som redan förlorat - tids nog blir barnen stora och är förhoppningsvis starka nog att göra egna val! Ge aldrig upp, KRAM!

• Anonym
    Anonym (tonårsförälder) skrev 2013-02-13 09:34:34 följande:

Plötsligt händer det, som dom säger och det har det gjort för mig. Livet har börjat om och det känns som att få barn på nytt, även om dom är nästan 2 meter långa med skägg Skrattande

Grattis!
Svar på tråden Boföräldern låter pengarna styra