Boföräldern låter pengarna styra
Båda föräldrarna flyttar från sin ordinarie ort, barnen flyttar med den andre föräldern (efter tvist) och har bott med denne i 8 år. Denna förälder har flyttat 2 ggr under tiden varav det vid senaste flytten framgick att barnen hade önskemål att då flytta till mig som är umgängesförälder, detta skulle då varit i samband med högstadiestart åk. 7.
Boföräldern motsatte sig detta och samarbetssamtal ledde ingenstans samt att barnen vägrade säga vad de ville så de flyttade då med boföräldern ännu en gång trots att det var vilda protester från bägge barnen.
Det uttalades dock att barnen skulle gå gymnasiet på "min" ort då deras nuvarande ort ej har gymnasium. Det skulle innebära en förenklad vardag utan pendling med buss till/från skola, möjlighet till extrajobb mm. då det är större ort samt enklare att ta sig ensamma till tågstation för vistelsen hos umgängesförälder varannan helg.
(På nuvarande ort är de bundna till att boförälder skjutsar dem till närmsta ort där tågstation finns)
Under alla dessa år har jag som umgängesförälder betalat alla resor mellan oss, naturligtvis dubbla underhåll, kostnader för aktiviteter och utrustning, barnförsäkring, inkomstbortfall då jag varit ledig på skollov mm, båda barnens mobiltelefoner då de började pendla med tåget själva, månadspeng mm. mm.
Umgängesföräldern har i stort sett enbart bott med barnen under vardagar då det är jag som haft barnen alla skollov, totalt 10 helveckor/år utöver varannan helg.
Nu när det börjar närma sig gymnasieval så har jag aktivt försökt engagera boföräldern i öppna hus och informationskvällar men nu verkar det som att det inte alls är aktuellt! Boföräldern kan inte se alla fördelar för barnen med att bo där utbildningen finns, utan det känns som att det handlar om pengarna, alltså uteblivet underhåll och det barnbidrag som nu kommer bli studiebidrag...Jag blir så jäkla upprörd då det är uppenbart att dessa nästan 5000 kr/månaden är något som boföräldern inte ens skulle haft om vi bott ihop! dessutom är det jag som fått betala precis allt extra till barnen, ok inte de sk. "ökade fasta kostnaderna" som det så fint heter, men då boföräldern aldrig har barnen under ledigheter då dom behöver äta 3 mål mat om dagen mm. så känns det inte som det varit speciellt förhöjda levnadskostnader.
Det gör mig så förbannad att vara så egoistisk att enbart tänka pengar istället för på barnens framtid och utbildningsmöjligheter, hur fasen ska man göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 09:35
Oj, plötsligt vaknade denna gamla tråd till liv igen.
Jag kan uppdatera med att barnen nu gjort sina gymnasieval och kommer flytta till mig i sommar. Jag kan inte med ord beskriva vilken lycka det är, i 9 långa år har jag saknat och längtat efter mina barn!!!
Plötsligt händer det, som dom säger och det har det gjort för mig. Livet har börjat om och det känns som att få barn på nytt, även om dom är nästan 2 meter långa med skägg
Till er andra umgängesföräldrar som kämpar därute, som saknar och längtar efter era barn. Som kanske ligger i vårdnadstvister eller som redan förlorat - tids nog blir barnen stora och är förhoppningsvis starka nog att göra egna val! Ge aldrig upp, KRAM!