LillMymlan skrev 2012-10-09 17:02:05 följande:
Hej. Fick mitt första barn i april i år, jag "sattes igång" med gel vid 16-tiden, tappen var omogen och bakåtlutad, man trodde inte att det skulle hända ngt, men man kan nog säga att den tog ordentligt, började få väldigt ont runt 17-tiden, ingen kollade status "nertill" utan man utgick enbart från ctg-kurvan, jag hade skitont och låg och kved, kände mig totalt utlämnad (kan säga att bm-besöken var få under dessa timmar). Vid 20, säger bm att jag har värkstorm, får alvedon, bricanyl vid 20.45, ingen effekt, vattenavgång vid 21, bm kollar status nertill ca 21.15, öppen 4 cm, fullt retraherad 22.45, tjejen föds 23.15. Enda bedövning som jag fick var lustgas, hade så pass ont att de inte kunde sätta epidural - kunde inte sitta still, lustgasen var en skänk från ovan. Några frågor: *När börjar man kolla hur pass öppen man är? Hur ofta sker detta? *Lustgasen är väldigt effektiv, hur ställer du dig till att man har börjat ta bort den i vissa landsting (snart säkert i hela landet)? Vad hade jag kunnat få istället för lustgas i "mitt panikartade" tillstånd? Jag var beredd att hoppa ut genom fönstret, ngn hjälp av kontrollerad andning hade jag inte i det läget. *Hur mäter man hur mkt blod man förlorar under en förlossning? *Hur vanligt är det att igångsättning m. gel går så här fort? Var inte förberedd på detta, informationen jag fick var att det kommer att ta tid och absolut ingenting om att igångsättning kan resultera i värkstormar och att det kan gå fort. PS. Ett bra initiativ av dig!
Status kollas alltid när en patient har värkar. Varför det inte gjordes på dig vet jag inte. Bedöms du vara i latensfas och behöver sova så blir du erbjuden bricanyl för att ta bort pinvärkarna och smärtlindring och sömntablett för att vila. Det är bättre att ha en utvilad mamma när den aktiva fasen sätter igång. Vad jag vet ska inte gasen bort. Vi vill ha kvar den men det måste bli bättre och säkrare apparatur just för att vi som arbetar inte ska behöva andas in lustgaslågorna. Du hade kunnat få en PCB om det finns kanter kvar dvs att du inte är fullt öppen. Du hade kunnat få spinal och kvaddlar. Blödning mäter vi i struten som ligger i sängen och vi väger bindor och liggunderlag om det behövs..