Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
Anonym skrev 2012-10-09 15:32:06 följande:
Kan du beskriva din typiske patient? När kommer hon in? Hur mår hon? Hur hanterar hon öppningsarbetet? Hur går utdrivningen och hur beter hon sig då? Hur tar hon emot barnet? Hur är relationen till fadern? Och hur beter sig de medföljande under allt detta?Min typiske patient är denna: Förstis som kommer in med värkar, öppen 3 cm. Kommer in på förlossnings sal. Det är fnittrat på rummet. Pappan kånkar på två stora väskor. Han ser nervös ut. Mamman byter om till den fina sjukhusskjortan och nättrosorna. Vi pratar om smärtlindring och samtalar lite om det som komma skall. Jag lämnar de ensamma ett tag efter att jag gjort mina kontroller och kollat CTG . Jag tittar in om de behöver mig eller när jag behöver göra kontroller. Jag är hos de så länge de behöver mig eller när jag kan. Kvinnan börjar oftast med lustgas och bad. Vill därefter ha EDA. Vid utdrivningsskedet är hon koncentrerad och går in i sig själv. Jag pushar på ljudligt om jag känner att hon behöver det, ibland pratar jag tyst men bestämt. När väl barnet tittar ut får mamman den på magen. Pappans tårar är så tydliga. Han pussar sin kvinna. Om allt är ok, brukar jag gå bort en bit och beundra livets början :)