Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Bittersweet2012 skrev 2012-10-11 20:41:31 följande:
    Hej! Jag fick mitt första barn i april i år. Efter 28 timmar med värkar, var jag 10 cm öppen, men had inga krystvärkar. Då fattades det ett beslut om akut kejsarsnitt, för att bebisen hade inte sjunkit tillräckligt mycket så läkaren kunde få ut henne med sugklocka . Jag skulle få spinal bedövning för att jag skulle va vaken under operationen, men den tog inte!!! Så till slut fick jag sövas . Jag undrar hur vanligt det är att spinal bedövningen inte tar? Och tror du att det finns risk att det blir snitt vid nästa förlossning? Och en sak till, stämmer det att det är svårare att bli gravid efter ett kejsarsnitt? Tack för dina svar!

Om det är svårare att bli gravid efter ks vet jag inte men jag skulle inte tro det. Att bedövningen inte tar och mamman sövs sker inte så ofta. Om det blir snitt nästa gång vet man aldrig. Det kan man inte heller veta om du så ha fött 7 barn vaginalt. Varje förlossning är unik.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-11 20:47:40 följande:
    Hej Måste ge dig en stor eloge för din ork att svarar på alla frågor som dundrar in!! Även jag har en liten undran som jag hoppas du kan besvara. Ja undrar om du vet hur stor sannolikhet det är att vi får tvillingar om min mammas mamma fick tvillingbarn samt att mammas kusin fått det. Jag är själv kvinna om det hjälper...=)

Det sägs att riskerna eller chanserna ökar då det är på moderns sida. Jag själv befinner mig i samma sits;) återstår att se:)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Minas skrev 2012-10-11 20:54:48 följande:
    Hej, vilken bra tråd! Jag skulle vilja höra dina erfarenheter och tankar kring förlossning med ett barn som inte är fixerat och inte nedsjunket. Min lille spjuver verkar (otroligt nog såhär BF+2) ha plats där inne och bara för ca 2 veckor sedan hade han vänt sig fel och vi fick åka in på vändningsförsök. Medan jag låg med CTG så vände han sig själv och jag har nu haft två koller där han legat med huvudet neråt men fortfarande högt och rörligt. Hur stor tror du risken är för att han vänder sig själv nu? Mitt bäcken verkar ha tänjts ut ganska mycket sedan första barnet och antagligen därför har han väl så mycket plats nu. Det enda jag är lite nervös över är att förlossningen ska starta nu och att han då ligger åt fel håll så om vattnet går så åker han ner och fastnar. Jag funderar på att då ringa förlossningen då och höra om vi får komma in bara för att se så han ligger åt rätt håll och sen åka hem igen för att fortsätta värkarbetet tills vi måste in för att föda. Vad tror du om det - tycker du det låter överdrivet? Jag hoppas ju nämligen att de skulle kunna vända honom in i det sista men om vattnet är borta så antar jag att det försvårar vändningen, eller?!
    Älskade lilla Saga!!

Hejsanhoppsan vilken liten buse ni har i magen. Han kör ju värsta dansuppvisningen i magen på dig;) Jag tycker verkligen du kan ringa förlossningen så att de kan kontrollera hur bäbben ligger. Hoppas han håller sig på "rätt" sida. Lycka till.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Hanniz skrev 2012-10-11 22:46:07 följande:
    Tack "barnmorskan" för din information som jag ställde ang ingångsättning för ett par dagar sedan. Det är dock inte nödvändigt längre då dottern tittade ut igår morse, 41+2. :) I måndags hos bm var tappen lite framåt och jag öppen 3 cm. I går kände jag första värken 04.30 och 06.37 var dottern ute. Fort som sjutton gick det, jag fick hämtas med ambulans på motorvägen, vattnet gick i ambulansen (6 minuters bilfärd i ilfart) och efter 4 minuter på förlossningsrummet var hon ute. Maken som parkerade bilen hann inte fram i tid men en frisk tjej fick vi iaf! Tack för din info! :)

Ett stort grattis till dottern och jösses vilken turbo förlossning;) Skönt att allt gick bra för er. Mys på nu. Kram
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-12 11:16:56 följande:
    Tack för att du så generöst ställer upp och svarar på frågor! Jag undrar över det du skrev  om att du tycker att alla bör avnavla sent om det inte finns fara för mor och barn . Gör alltså inte alla sjukhus likadant ?  Kan varje klinikchef bestämma hur dom ska göra på deras respektive sjukhus?  Får inte ni barnmorskor bestämma själva?  Får ni  inte ens göra sånt som man önskat  i förlossningsbrevet om det inte är vad eran chef tycker är bäst?    Det stod i Dagens Nyheter förra året om en forskning som kommit fram till att barnen kan få blodbrist om de avnavlas tidigt.  Eftersom det alltså finns sjukhus som fortsätter att avnavla tidigt måste det ju finnas fördelar som uppväger det här med blodbristen. Vilka är fördelarna med tidig avnavling?   

Man avnavlar tidig eller klampar navelsträngen just för att hinna ta prover från den som ger svar på hur barnet har haft det i magen innan den kom ut. Alltså kollar de bl.a. På hur den har syrsatt sig- sk ph prov. Jag anser att man endast bör klampa navelsträngen då barnet inte mår bra och behöver snabbt hjälp. Hinner man bör navelsträngen "mjölkas" ur så att barnet får tillbaka en del av blodet.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Bei Bei skrev 2012-10-12 11:25:06 följande:
    Hej. Födde min son för 4 år sedan. Han har en 3 år äldre storasyster som kom till världen med planerat snitt pgr av sätesbjudning. Min bm skrev fel i min journal att dottern föddes med vaginal komplikationsfri förslossning. Detta ledde till att de inte tog ul på sonen när vi väl kom in till förlossningen och då missades det att han också låg i säte. (3 barnmorskor och en student missade detta) jag sa hela tiden att det kändes som att han låg i säte han med, men alla sa att det inte stämde. 1,5 dygn senare med värkar (aj) och ingen sömn alls på 2 dygn så upptäcks sonens sätesbjudning vid 8 cm och skalpelektrod som 2 gånger sätts i min sons rumpa och därmed visar fel värden. Blev akutsnitt och allt gick som tur är bra! Borde jag ha anmält detta?! Där och då var jag bara tacksam för att sonen var frisk och klarade sig.

Va??? Hur är det möjligt att missa ett säte efter så många undersökare? Och även efter att du har påpekat att ditt tidigare barn låg i säte och du behövde snittas. Gjorde de inte ett ultra ljud när du kom med misstankarna? Om du bör anmäla detta är helt upp till dig.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (öppen) skrev 2012-10-13 11:49:56 följande:
    Vad är det snabbaste någon har öppnat sig som du varit med om?  Jag var 5cm öppen och när BM lämnade rummet så kände jag att det var på g. Slängde mig på klockan o då var jag 10cm inga kanter. på typ under 1minut. 

En omföderska som var i latensfas när jag gick och 2 min senare ringer hennes man mig in och då var huvudet på väg ;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    KristenTjej84 skrev 2012-10-13 12:39:46 följande:
    Kan man någonsin ha samma barnmorska vid sin sida under hela förlossningen, eller byts de ut varje timma?  

Varje timma? Nej men efter varje pass. En bm kan också bytas om din bm blir upptagen på annat håll.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (orolig) skrev 2012-10-13 16:27:09 följande:
    Hejsan! Det är ca 2 veckor sedan jag ficck barn, när jag känner i mitt underliv så känns det som en stor knöl alldeles i början av slidan. Alldeles i öppningen av hålet så att säga. Det känns väldigt obehagligt, vad är detta ? Är det något som jag alltid kommer att ha ? Väldigt tacksam för svar..

Hejsan. Svårt att säga utan att ha undersökt dig. Gör det ont?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-12 20:32:10 följande:
    Hur ser ni på manliga barnmorskor?

Tummen upp. Mer män inom yrket tycker jag och de uppskattas kan jag säga;)
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!