Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym skrev 2012-10-10 20:25:04 följande:
    Jag drabbades av en immunisering under min tredje (förra) graviditet. Om jag blir gravid igen, kommer immuniseringen tillbaka då?

Jag vet faktiskt inte. Får kolla upp detta.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 20:26:33 följande:
    Nyligen läst en artikel av Jan-Christer Sundqvist, gynekolog, ang. bristning och långvarig smärta....många har ont i många år och blir inte återställda. Skriven 2012 iaf, så "ny" forskning. 

Ska kolla upp detta. Tack så mycket.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (emma) skrev 2012-10-10 20:51:25 följande:
    Har en fråga till. Nästa vecka ska ja prata om en igångsatt. Och undgår nu. Kan ja begära om att få bli igångsatt två veckor innan? Som det är nu kan ja inte gå utanför dörren utan nästa ha en toa i närheten. Ha väldigt jobbigt med min magsjukdmm nu. Även en jätte svår foglossning och mycket sd. Kan de neka mig att få två veckor innan bf datumet. Är i vecka 34 nu. Och knappt så jag orkar längre. Och mitt hb bara sjunker mer och mer och få inte ta några järntabletter.

Det får du ta upp på mötet som du ska ha. Du menar alltså att du vill sättas igång i vecka 38? Barnet är ju färdigt för världen iaf.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-10 20:43:52 följande:
    Missade du min fråga om snitt och spikmatta?

Jag har missat den:( vart kan jag hitta frågan????
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Mys mymla skrev 2012-10-10 20:52:07 följande:
    Hej. Tänkte lite på att i USA har de ju samma bm på förlossningen som de haft genom hela grav, och det tycker jag verkar bra då man får en ordentlig kontakt med bm och inte bara ett hej och sen föda, hur tycker du om det? Skulle du föredra det sättet här i Sverige med? Sen läste jag att i Finland spricker färre kvinnor under en förlossning då de har ett annat sätt att hålla i mot då barnet föds, borde inte Sveriges bm också lära sig den metoden? För att minska sprickningarna? Sen undrar jag också är det sant att man alltid klipper en förstflderska?

Vilken dröm att få förlösa de patienter man haft på mvc. Vore ju det ultimata;) Nej man klipper inte alla förstföderskor. Det måste finnas en orsak till klipp. Hur de håller emot i Finland vet jag inte. Vore intressant att veta. Ska forska vidare på det.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 20:53:54 följande:
    Finns det "duktiga" föderskor?

Alla är grymma!!!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    PilboNasse skrev 2012-10-10 20:55:08 följande:
    Åh Vilken kul grej =) Jag har två små frågor.. min förlossning gick normalt först, sen blev allt intensivt, och pang på så låg hon där i famnen =) Från att vattnet gick och hon låg i min famn tog det endast 25 minuter. enligt min bm så är det väldigt ovanligt att det går så snabbt vid första förlossningen. är det något du skulle hålla med om, efter dina erfarenheter? En annan fråga är om navelsträngen, mellan mig och Tösen var det bara 10cm. är det normalt att det brukar vara så eller sällsynt? jag blev själv så paff då dom inte kunde lägga upp henne på magen direkt utan var tvungen att klippa navelsträngen först =) Såklart vill ajg höra eter dina erfarenheter =) 

Ibland är navelsträngen kort ja. Ingen konstigt som helst. Och visst är det inte vanligt att förstisar föder pang bom men det sker och vi blir lite förvånade absolut;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-10 20:57:57 följande:

Ett snitt kan orsakas av att barnet är i säte. Om förlossningen inte går framåt. Om barnet mår dåligt och bör utskaffas fort. Vissa sjukdomar som mamman bär på leder också till snitt. Det snittas av humanitära skäl, tidigare snitt, sjukt barn, sjuk mamma osv... Funktionen av spikmattan är som jag förstår det att påverka kroppens egna funktioner som att öka blodgenomströmningen och aktivera endorfiner och oxytocin. Jag har hört att denna matta inte bör använde under graviditetens första 3-4 månader. Därefter kan jag inte uttala mig. Hittar ingen specifik forskning på detta.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 21:00:51 följande:
    Det tror jag banne mig inte på.

Jodå.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (emma) skrev 2012-10-10 20:58:23 följande:
    Ja precis. I vecka 38. Va mest nyfiken om de kan neka mig detta. Just nu mår ja fruktansvärt dåligt och vill bara ha detta överstökat. Känner mig dålig att ja inte orka stå ut till slutet. Men känner mig mer död än levande just nu.

Jag förstår. Visst KAN du få det beviljat men ingenting som jag kan svara på. En igångsättning är verkligen inte riskfritt och innebär inte att barnet föds med en gång.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!