Anonym (vill ej spricka) skrev 2012-10-09 13:47:25 följande:
Hej, Vid min först förlossning blev jag inledningsvis hemskickad, efter att endast en barnmorskestudent undersökt mig. En dryg timme senare var jag tillbaka på förlossningen och var då 6 cm öppen. 20 min senare var jag retraherad och efter ca 10 min med krystvärkar föddes vår dotter. Jag sprack då en del och blev sedan väldigt taskigt ihopsydd (gör nu, nästan 3 år senare, fortfarande ont ibland). Det var barnmorskestudenten som gjorde allt jobb, inkl. sydde mig. Nu ska jag föda igen och vill denna gång inte ha med någon barnmorskestudent. Det jag undrar är, behöver jag som födande påtala att jag vill att barnmorskan håller emot när huvudets ska ut för att minimera skadorna på mitt underliv? Jag kan tycka att det borde vara självklart, men kommer såklart att påtala det. Är dock rädd att jag ska vara så smärtpåverkad att jag glömmer det alt. att det går så fort att det inte hinns med. Vad bör jag skriva i mitt förlossningsbrev för att de ska göra allt de kan för att jag inte ska spricka?
Jag vet inte din status för att bedöma varför du blev hemskickad men kantons mig att du inte var igång och man kan ju aldrig veta hur lång tid en förlossning tar när den väl sätter igång. Men självklart kan du påpeka om att du vill att bm ska hålla emot. Det trodde jag att alla visste. Ett gått skydd på perineum är ju À och O under utdrivningsskedet.