Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym (B) skrev 2012-10-09 21:47:15 följande:
    Men herregud vilka fördomar. Du kan ju inte uttala dig som om detta är en sanning. Visa mig gärna vetenskapliga belägg för att rådhåriga blöder mer. 

Vänta nu. Här utgår jag för hur vi gör och mina erfarenheter. Det är en myt att rödhåriga blöder mer men det är en myt som ganska nyligen slogs hål på. Innan dess var man mer försiktig med rödhåriga och speciellt rödhåriga som inte för ta emot blod.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Koppkaka skrev 2012-10-09 21:49:01 följande:
    Hallå..?! Lustgasen??

Har svarat på detta många gånger.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (B) skrev 2012-10-09 21:54:36 följande:
    2: Om du blöder efter förlossningen och livmodern slappar, så måsta barnmorskan klämma riktigt ordentligt på livmodern för att få den att dra ihop sig  så du slutar blöda. Detta måste upprepas tillsammans med livmodersammandragande läkemedel tills livmodern är välkontraherad och det är normal blödning. Det låter lite väl häftigt att du fått blåmärken efter det men det är jätteviktigt att bm gör detta så mamman inte får en ännu större blödning.

Läste inte färdigt frågan, tack för svaret. Är helt skakig efter att ha svarat de flesta här inne. Visst är det vanligt att bm trycker på magen ofta efter förlossning just för blödningsrisken.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Lajkie skrev 2012-10-09 22:01:55 följande:
    Min första förlossning gick jättefort. Låg inne på förlossningen pga att jag Hade preeklampsi, de sa att de skulle förbereda igångsättning v39+5 genom att mjuka upp livmodern med cytotec kl 21 på kvällen. Dagen efter (på bf) skulle jag sättas igång. Nja, jag blev tokdålig i magen omedelbart, dock värkar kl 23 och tösen föddes kl 04 på morgon på bf-dagen. 5 Tim från första värk. Andra dottern föddes spontant v37+2, 4 Tim från värkstart. Tredje hade jag hört kunde vara lite lurig. Hade mycket förvärkar, men inga smärtsamma. I v38+3 mådde jag grymt dåligt, kände mig sjuk, febrig och sov halva eftermiddan. Vaknade vid 18 och fick inte "kontakt" med gossen i magen. Ringde förlossningen och fick komma in för kontroll. Hon hittade hjärtat direkt och kollade även min status på tappen. Döm av min förvåning när jag var öppen 5 cm(??!). Kl var nu ca 21 och värkarna kom ganska snabbt efter att BM rotat omkring inne i snippan. Strax före 2 föddes gossen, 3-4 Tim från värkstart. Jag hade feber under fl, fick penicillin efter pga förhöjd sänka(hosta, förkyld) och pojken hade blodsocker på 1,8. Frågor: Hur kommer det sig att man kan öppna sig 5cm utan att märka det? Är det vanligt? Varför hade pojken så lågt blodsocker? Han fick stödmatas på bb med ersättning. Ingen visste varför, men jag undrar om det kan ha något att göra med infektionen i min kropp? Varför är oftast tredje fl så lurig? Har hört många säga det och min BM på mvc sa att oftast är trean väldigt lurig. Om jag får för mig att föda ett fjärde barn, hur ser statistiken ut, en snabb fl eller en till luring? Jag behövde inte sys nåt alls med ettan och tvåan, men syddes ca 18stygn varav 6 "tråcklade" med pojken. Frågade BM om det var mycket, men hon sa att det var ingen svår spricka, men det behövdes en del stygn. Tog ca 20 min. Jag tyckte det lät som många stygn, särskilt eftersom att jag inte syddes alls med töserna. Förstår att du inte kan svara på allt, men det är sånt jag funderar över och inte hittar i journalen. Hade jag varit i mina sinnens fulla bruk hade jag frågat efter fl ) Kram

Modet brukar sägas att tredje barnet ska vara klurig men jag har inte upplevt det så. Kanske för att livmodern får arbeta återigen med att hjälps ett barn till världen. Visst kan man öppnas sig i tystnad men det är inte vanligt. 5 cm för en bm kan vara 3-4 för en annan. Ang p-glucosen på barnet så indikerar det på att han behövde extra mat med det samma. Om det beror på infektionen hos dig är svårt att säga.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (tvångssydd) skrev 2012-10-09 22:01:59 följande:
    Efter min förlossning sydde bm fast bedövningen inte tog. Jag har hört flera säga att det var värre att bli sydd än att föda. En blindtarmsop skulle avbrytas om patienten kände varje stygn. Varför respekteras inte kvinnors smärta?

En kvinnas smärta ska alltid respekteras. Jag är ledsen att din inte gjorde det! Det ska inte göra ont att sys.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Baby Boo skrev 2012-10-09 22:07:19 följande:
    Kanske du hunnit svara på nåt liknande, men själv har jag ännu inte fått nåt riktigt svar av de involverade. BF+2 hade jag träff hos min BM som bedömde mig som ca 3-4 cm öppen. Med tanke på regelbundna värkar (7-14 min mellan senaste 12 timmarna) så tyckte hon vi skulle kontakta BB innan kvällen. Sagt och gjort, och vi fick på BB träffa en BB-BM och en BM-studerande. De undersökte mig båda och fann mig öppen ca  6-7 cm. Efter nån timme med värkstimulerande skulle de ta hål på hinnorna och upptäckte Då att de kännt fel; jag var inte öppen mer än knappa 4 cm och vattnet gick under undersökningen "spontant". Livmodertappen var inte heller "utplånad?" som de trott sig känna, inte heller "framåtlutad?" (Märk väl mina egna situationstecken där jag inte riktigt kommer ihåg orden)  Med värkstimulerande igång (fr o m före "upptäckten"), en "provocerad" vattenavgång och en jättetrött mamma, så kom till slut den finfina killen ut med sugklocka efter endast 8 timmar från inskrivning. Tokigt gick det visst till enligt de inblandade; att de kunde känna så fel. Men är det vanligt? Jag kan inte tänka mig att det finns så mycket annat där uppe i livmodern att känna på? ;) Tack på förhand och vad snällt att du tar dig tid! 

Hejsan hoppsan så fel det blev med dig. Visst kan man känna fel men att känna fel på 6 cm och en ej utplånad tapp och lutningen på den verkar lite konstigt tycker jag personligen. Men visst känner vi fel ibland med vissa cm.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Fluffig skrev 2012-10-09 22:18:40 följande:
    Frågan kanske redan har ställts. Är det rutin på att alla måste ta sprutor i magen hemma efter kejsarsnitt? Såna blodförtunnande mot blodpropp.

Yes ! På min arbetsplats är det.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Coyote skrev 2012-10-09 22:20:36 följande:
    Haha, min barnmorska erkände att hon ljög när hon sa att det var omöjligt att snitta (när jag vid ett tillfälle grep tag i henne och bönade och bad om att få snittas i stället för att behöva ligga där med enbart lustgas som bedövning). Så länge huvudet inte är ute går det alltid att snitta hade två förlossningsläkare talat om för mig strax innan igångsättningen, så hon ljög ju faktiskt. Men jag fattar varför man ibland gör det, om det är för att få upp mammans hopp om att det snart är över.

De flesta vill dö, åka hem, kasta ut bm genom fönstret, eller mannen då huvudet är på väg ut;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    kitkat skrev 2012-10-09 22:25:15 följande:
    Min förlossning tog 36 timmar. Sonen var ej fixerad innan, vattnet gick först, inga värkar. har förstått att detta inte är normalt, man kunde kanske redan här förutspå komplicerad fl? Är det verkligen sjysst att låta nån kämpa i 36 timmar innan akut snitt? bm satte skalpelektroden i ögonbrynet på sonen. Ögat kunde ha rykit. Hur säkert är detta? Efter ca 34 timmar upptäckte man att sonen låg i framstupa pannbjudning, då blev det snabba ryck med akut snitt. under snittet ville inte livmodern dra ihop sig. Man fick handmassera den. Förlorade massor av blod. Hur farligt är detta? Kunde jag ha dött? Ville somna på slutet, hade sköterskor som satt vid ansiktet och pillade på mig och ropade på mig. Var jag på väg bort? Dagen efter fl kom läkaren in och sa att man tappat bort skalpelektroden och man misstänkte att den låg kvar i magen. Man fick ta bort stycken och röntga mig. Är inte detta allvarligt? Att man tappar bort redskapen? Efteråt funkade inte mina ben på 6 dagar. Magnetröntgen visade på svullnad på ryggraden förmodligen av ryggmärgsbedövningen som han försökte sätta flera ggr innan den lyckades. Är detta vanligt? Har du tips angående ev kommande fl? Är det ökad risk för att det går åt helvete då med? Min fl var oerhört traumatiskt.

Jag beklagar att det gick så tokigt med din förlossning och hoppas du mår bättre idag. Att vattnet går utan värkar är vanligt. Barnet behöver inte vara fixerad fastän förlossningen är igång. Att förlora blod är inte ovanligt men det gäller att få stopp på flödet. En kvarglömd skalpel är otroligt dåligt enl mig. Jag tycker du bör ha en förlossningsplan inför kommande förlossning. Utforma den med din bm på mvc eller prata med en Aurora bm. Lycka till !
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Curious skrev 2012-10-09 22:28:10 följande:
    När min dotter föddes gick allt väldigt smidigt och bra. Epiduralen tog precis perfekt och jag kunde utan någon smärta alls sitta och läsa skvallertidningar fram till krystvärkarna startade. När krystvärkarna startade tog det ca 30 minutet innan dottern var ute och allt gick väldigt bra. MEN, det som störde mig enormt mycket var att mitt i krystarbetet blev jag och sambon lämnade helt ensamma i ca 10 minuter eftersom det var väldigt många som födde just då så de var tvugna att springa iväg en stund med motiveringen att "det här går ju jättebra pch du är jätteduktig, så fortsätt precis som du gör nu så kommer vi strax tillbaka". När vi blev själva tappade jag verkligen all motivation till att fortsätta eftersom jag ville ha en barnmorska med och jag var rädd att något skulle gå snett om bebisen skulle komma ut när vi var helt själva. Detta var min första förlossning och jag visste inte alls hur det brukar gå till, och detta gjorde att jag kände mig extremt utsatt vilket jag inte alls kände innan båda barnmorskorna försvann iväg. Min fråga är om det över huvud taget är ok att lämna någon helt ensam (dvs. utan någon personal) mitt i krystvärkarna? Är det vanligt att man gör på det här sättet och i så fall varför?

Det sker tyvärr. Vi är för få och det är ett otroligt tryck på patientantalet:( Ibland vill man klona sig. Det gäller att prioritera.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!