Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
Hej! mitt ena barn föddes med urakut snitt står det i mina papper, på danderyds sjukhus. Hon plockades ut pga att hjärtslagen gick ner till 50-60 vid varje värk(sen upp väldigt högt) och sen stannade dom på 50 och gick plötsligt inte upp högre...
Jag blev ombedd att ligga på sidan och andas in syrgas medans dom larmade. In kom flertalet personer och sprang in med mig på op salen. Jag frågade flertalet ggr om min dotter kommer att dö utan att få svar.. bm bara tittade på mig allvarligt i ögonen och sa nåt i stil med att "nu ska vi snabbt ta ut erat barn"
Min man fick följa med in på op salen och dom hann snabbt lägga en vad det nu heter "ryggbedövning" Hon var ute ca 10 min efter att dom larmade... Allan andra jag hört som gjort urakut har blivit sövda ovh någon har sagt till mig att det är akut och ej urakut snitt annars (?)
På väg till op så sa dom att jag skulle sövas men sedan hann dom tack och lov med att lägga bedövning så jag fick vara vaken:)
Det jag undrar över är: var det ett akut eller urakut snitt? (står ur akut i papperet)
dagen efter sa dom till oss att vid sådana här fall har man ca 20 min på sig att plocka ut bebisen, annars klarar den sig troligtvis inte stämmer det? (hjärtslagen höll sig kvar på 40-50 även inne på op.
Min dotter blev snittad (ej djupt) vid tinningen, är det något som brukar hända? syns fortfarande 7 år senare..
Trots att det gått många år så tänker jag fortfarande ibland på det här! Lycklig att det finns så bra sjukvård i sverige!!