Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Hej! mitt ena barn föddes med urakut snitt står det i mina papper, på danderyds sjukhus. Hon plockades ut pga att hjärtslagen gick ner till 50-60 vid varje värk(sen upp väldigt högt)  och sen stannade dom på 50 och gick plötsligt inte upp högre... 
    Jag blev ombedd att ligga på sidan och andas in syrgas medans dom larmade. In kom flertalet personer och sprang in med mig på op salen. Jag frågade flertalet ggr om min dotter kommer att dö utan att få svar.. bm bara tittade på mig allvarligt i ögonen och sa nåt i stil med att "nu ska vi snabbt ta ut erat barn"

Min man fick följa med in på op salen och dom hann snabbt lägga en vad det nu heter "ryggbedövning" Hon var ute ca 10 min efter att dom larmade... Allan andra jag hört som gjort urakut har blivit sövda ovh någon har sagt till mig att det är akut och ej urakut snitt annars (?)

På väg till op så sa dom att jag skulle sövas men sedan hann dom tack och lov med att lägga bedövning så jag fick vara vaken:)   

Det jag undrar över är: var det ett akut eller urakut snitt?   (står ur akut i papperet)

dagen efter sa dom till oss att vid sådana här fall har man ca 20 min på sig att plocka ut bebisen, annars klarar den sig troligtvis inte stämmer det? (hjärtslagen höll sig kvar på 40-50 även inne på op.

Min dotter blev snittad (ej djupt) vid tinningen, är det något som brukar hända? syns fortfarande 7 år senare..

Trots att det gått många år så tänker jag fortfarande ibland på det här! Lycklig att det finns så bra sjukvård i sverige!!     

• Anonym

hur många kejsarsnitt kan man göra?

• Anonym

Min dotter föddes i vecka 24, när jag kom in var jag öppen 4 cm men förlossningen stoppades i 3 dagar under de 3 dagarna trodde man barnet skulle födas flera gånger men värkarna lugnade ner sig.'
    Efter 3 dagar valde dom att sätta värkstimulerande dropp på mig för att få igång det, varför gjorde man så?
    Hade det inte varit bättre att vänta sålänge som möjligt istället för att skynda på det?'

Och är förlossningarna med förtidigt födda barn mycket lättare än de med fullgångna barn.
    Jag tyckte att det gjorde väldigt ont och hade mycket värkar, fick bara lustgas så nu oroar jag mig för nästa förlossning om det barnet blir fullgånget.
    För mer smärta än den första förlossningen vet jag inte om jag klarar av.

Och i vilken vecka var det minsta barnet du förlöst? 

• Anonym

Då kan jag fråga något jag precis kommit på då jag såg på svt play om mörkertal av förlossningsskador. Jag fick sys, 8 stygn tror jag hon sa... Men kollar man med en spegel så ser det ut som det sitter olika delar i vägen innuti som att det vore slamsor. Vet inte hur jag ska beskriva låter ju äckligt men du kanske fattar vad jag menar. Inte direkt slamsor då men ah..

• Anonym

Om en kvinna kommer in med misstänkt HVF i v32 och blir inlagd. Skall man då inte ge rådet att de ska vara sängliggande så mkt som möjligt?

• Anonym
    Loth skrev 2012-10-09 21:00:24 följande:
    Hmm en sak jag funderat på länge men aldrig kommit mig för att fråga, har gjort två snitt på kort tid emellan, men upplever fortfarande efter 2 år att det känns fruktansvärt obehagligt när man tar på magen under naveln. Det gör t om ont vid svag beröring och känns bortdomnat hela tiden.

Tror du att detta någonsin försvinner eller är det nerver som har skadats och inte kan återgå till normalt igen? Förstår om du inte kan svara på detta men jag testar ändå :)
    Samma här! Bra att du frågade, mitt är snart 3 år gammalt och det är en skum känsla :S
  • Anonym

Hej!
    har en son på 2 år och vi börjar nu planera syskon. Jag känner dock en stor rädsla inför förlossningen som jag inte kände första gången. Min förlossning gick jätte bra men jag glömmer aldrig den paniken jag hade och känslan av att tappa kontrollen. Detta kan göra att jag nästan drar mig för att bli gravid igen. Min fråga är: Får man lika mycket stöd under förlossningen som omföderska som vid första förlossningen där jag fick känslan att vi fick väldigt mycket hjälp och stöd och en barnmorska närvarande under större delen. Jag känner mig orolig för att bli bortprioriterad för att jag hade en normal förlossningen förra gången..

• Anonym
    Bradbury skrev 2012-10-09 21:09:01 följande:
    Förstår ni inte hur viktig fikabrickan är? Har fött två gånger och ingen av dem har jag fått bricka. Var uppe på op och sydde båda gånger men ingen bricka när jag väl kom till bb och fick hålla bebisarna heller! För mig var det en stor sorg, som om min bedrift och mina bebisar inte var värda att fira. Blir arg och ledsen bara jag tänker på det.
  • Anonym

Hej Barnmorskan

Undrar varför jag fortfarande har ont runt blygdbenet efter förlossningen? Jag fick barn i Maj. På Mölndals sjukhus, fick bebisen genom vaginal förlossning. Jag har haft foglossning på denna graviditet, tur den kom senare typ 1månad innan förlossning. Hade sjukt ont och kunde inte ens lyfta upp mitt ben, gick kors och tvärs och väldigt konstigt, hade jätte ont i benen. Om jag skulle föda en till, skulle foglossningen bli värre? Eller skulle jag helt kunna avstå från det tror du? 

• Anonym

Tycker du dig se att det blir mindre bristningar vid vissa förlossningställningar  tex mer upprätt än ligga på rygg eller halvsitta i sängen? Eller tycks det inte spela någon roll alls med ställningarna utan det är mer strukturen på kroppens vävnad som avgör?

Såg en tidigare fråga om du förlöst ett dödfött barn vilket du ännu inte gjort men jag har fött ett dödfött barn och ett råd jag vill ge dig och dina kollegor är att se att även vi föräldrar till dödfödda barn faktiskt också precis som alla andra BLIVIT FÖRÄLDRAR TILL VÄRLDENS FINASTE BARN  och vi vill också få bli gratulerade! Man kan beklaga situationen men gratulera till det vackraste barn som fötts på jorden! jag är jätteledsen över att jag inte fick någon flagga på min fikabricka efteråt, jag hade också blivit MAMMA precis som alla andra. Kom ihåg att sorgen efter ett förlorta barn är LIVSLÅNG och går aldrig över, jag önskar att man ca ett år efter förlossningen fick komma dit igen och prata om förlossningen och sånt när man fått lite perspektiv. Uppmuntra föräldrarna till att göra saker med barnet, bada, tvätta, byta blöja, klä på osv och hålla i barnet mycket och ta massor av fotografier. Hjälp dem med att ta kort om dom själva inte orkar. Det aboslut svåraste av allt (nej det är inte själva förlossningen som många tror) det svåraste av allt är att lämna BB utan sitt barn, att bestämma sig för att NU åker vi hem och vi får aldrig mer se vårt barn!  

Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!