Överviktig ryttare ska upp i sadeln igen!
Idag efter jobbet ska jag göra det jag längtat efter i tolv år nu nämligen rida! Red i nästan tio år innan
jag slutade för att flytta till storstan och sedan få barn och bygga hus. Nu har min tid kommit äntligen.
Jag är sjukt nervös!!
Tänkte först skaffa egen häst men tiden och pengarna räckte inte till men att bli medryttare är ju perfekt!
Idag som sagt ska jag upp och rida ett svenskt halvblod på 160cm som är tänkt att bli medryttare till.
Ägaren behöver hjälp precis då det passar mig utan att min familjetid störs så det är perfekt!
Ägaren vet också om att jag inte ridit på så länge och är helt grön i början.
Dessutom väger jag drygt 100kg till mina 170cm vilket hon oxå vet om. Hon rådfrågade sin instruktör samt de andra stalltjejerna som tyckte det var helt okej med min vikt på hennes häst. Hon råddes även att longera mig först så jag får koncentrera mig på sitsen vilket faktiskt kan vara bra.
Är jätte nervös inför detta och hoppas allt klaffar. Bara min vikt inte ställer till det eller så. Jag har bra balans
och bär upp min kropp bra vilket jag hoppas blir till en fördel. Har även tidigare alltid ridit med övervikt fast då kanske 15-20kg mindre men ändå. Aldrig då nekades jag rida nåns häst oavsett ras( såklart inga ponnyer)
men alla de större raserna.
Nån annan som har lite extra kilon som också rider? Berätta gärna om det i så fall!